امکان ترور موسوی و کروبی توسط حزب‌الله

نویسنده
حسین محمدی

» با تشکیل کمیته مجازات مطرح شد

هم‌زمان با ادامه فشارها برای محاکمه میرحسین موسوی، برخی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های اصول‌گرایان، از تمایل برخی از “امت حزب‌الله” برای تشکیل “کمیته مجازات” درباره موسوی خبر دادند.

وبلاگ امت حزب‌الله، با انتشار یادداشت کوتاهی در این زمینه، نوشته است: “با گذشت بیش از یک سال از آغاز فتنه و عدم برخورد با سران فتنه و در عوض برخورد با سیاهی لشکر جریان نفاق، در بین برخی از دوستداران انقلاب این انگیزه [تشکیل کمیته مجازات] به وجود آمده است؛ در همین راستا می توان به دل نوشته ها و یاداشت های بعضی از وبلاگ نویسان و موج حمایتی از آن اشاره کرد”.

ناامیدی از محاکمه موسوی و کروبی، در حالی مورد اشاره قرار گرفته است که پیش از این صادق لاریجانی، با اعلام اینکه “ برای محاکمه سران فتنه تنها از رهبر سفارش می‌گیریم” اضافه کرده بود: “به ما می‌گویند که چرا در مورد سران فتنه موضع‌گیری نمی‌کنید، حال آن که سال گذشته اعلام کردم سران فتنه را مجرم دانسته و اتهام آنها اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی است، اما اینکه چرا به جرم آنها رسیدگی نمی‌شود، در لفافه گفتم که یک سری مسایل درنظام مطرح بوده و من تعیین کننده این مسایل نیستم. مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم. آنها ادعا می‌کنند که سرباز ولایت‌ هستند، این چه سربازی ولایت است که شما به طور غیرمستقیم رهبری را مورد هجمه قرار داده و ما را سپر کرده‌اید”.

 

تلاش برای ترور

این بحث ها رد شرایطی مطرح می شود که علاوه برتمامی محدودیت های امنیتی که برای موسوی و کروبی وجود دارد، در تیم حفاظت آن ها هم تغیراتی رخ داده است.

این تغییرات از زمانی مورد توجه قرار گرفت که احمد یزدانفر، سرپرست گروه محافظان میرحسین موسوی، بازداشت شد. وی که سال ها محافظت از موسوی را بر عهده داشت، به دلایل نامعلومی از سمت خود برکنار و پس از چند روز بازداشت، به پادگانی متعلق به سپاه پاسداران منتقل شد. او از آن پس وظیفه دارد هر روز صبح خود را به این پادگان معرفی کند و تا شب آن جا بماند.

پیش از این مهدی کروبی نیز اعلام کرده بود که محافظان او اجازه مقابله با تهاجم خشونت آمیز ماموران دولتی را ندارند و آنان را مرخص کرده بود.

این اتفاق پس از آن رخ داد که کروبی در چندین مورد هدف کسانی قرار گرفت که ظاهرا هواداران دولت بودند و حتی چندین بار تجمعات اعتراضی در برابر خانه مسکونی او ترتیب دادند. در یکی ازاین تجمعات، سر تیم محافظان کروبیهم مورد حمله معترضان قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

پیش از این همچنین چند بار شایعه بیماری و وخامت حال جسمی کروبی منتشر شده که با تکذیب اطرافیانش رو به رو شده است. آن ها، انتشار چنین شایعاتی از سوی رسانه هایی چون کیهان را نشانه تهدید جانی کروبی دانستند و از اینکه “اینها بخواهند برنامه ای برای آقای کروبی بچینند و الان دارند زمینه چینی می کنند” ابراز نگرانی کردند. این شایعه، توسط صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد در روزنامه کیهان منتشر شده بود.

همان زمان حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، از وارد کردن دارو هایی از کشور روسیه برای ترور فیزیکی افراد از سوی نیروهای خودسر در ایران خبر داد. وی گفته بود که احتمالا این دارو ها از نوعی است که قبلا برای کشتن الکساندر لیتویننکو، مامور اطلاعاتی روسیه که در لندن به قتل رسید، استفاده شده بود.

 

اصولگرایان و ترور رهبران جنبش سبز

این مطالب در حالی نگاشته می‌شود که پیش از این بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا، اعلام کرده بودند برخی از حامیان جنبش سبز در پی آن هستند که با ترور یکی از سران جنبش سبز، خون تازه‌ای به رگ‌های آن بدمند.

اسدالله بادامچیان از اعضای حزب موتلفه و نماینده مجلس نیز، زمانی اعلام کرده بود: “جنبش موسوم به سبز دارای پنج حلقه و گروه بود که به تدریج این حلقه ها دچار فرسایش گردیده است و کار به جایی رسید که ملاحظه میشود. در گروه اول از این حلقه پنج گانه حق جویان بودند که این افراد عمدتا از مسیر انحرافی که در آن قرار داشتند فاصله گرفتند و دسته دیگر این گروه مصلحت طلبان و منفعت طلبان بودند که این عده هم خود را عوض میکنند و بنا بر مصلحت و منفعت تغییر موضع دادند. دو دسته دیگر از افرادی که در این جنبش به اصطلاح سبز قرار دارند افرادی هستند که از افکار خود دست نمیکشند و منزوی میشوند یا افرادی که از افکار خود دست نمیکشند و دست به عملیات های تروریستی می زنند. با توجه به این تحلیل جامعهشناسانه لازم است سران اغتشاش هر چه زودتر حساب خود را از افرادی که به ترور و عملیاتهای تروریستی دارند جدا کنند و هر چه سریع تر از اقدامات آنها تبری جویند. ممکن است این افراد سران جنبش را هم ترور کنند، زیرا این گروه برای پیشبرد هدف خود امکان دارد دست به این اقدام بزنند”.

پیش از این و هم‌زمان با ترور استاد دانشگاه، حمید رسایی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، خواستار حذف محافظت امنیتی از جان موسوی و کروبی شده و گفته بود: “امروز فتنه‌گران محافظ دارند اما دانشمندان هسته‌ای ما حفاظت ندارند. هیچ‌ یک از دستگاه‌های نظام وظیفه‌ ندارند از کسانی حفاظت کنند که سرمایه‌ دشمن به حساب می‌آیند. همین امروز مسوولان مربوطه به مأموریت محافظان سران فتنه پایان دهند و جوانان پاک کشور را مأمور حفاظت از جان ارزشمند دانشمندان هسته‌ای کنند”.