پیشنهاد جمهوری اسلامی برای توقف حملات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» 5 عضو سپاه در درگیری با پژاک کشته شدند

فرماندار ماکو از کشته شدن پنج نفر از پرسنل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به دنبال درگیری با نیروهای نظامی پژاک در منطقه چالدران خبر داد؛ پژاک هم وقوع درگیری در چالدران را تائید کرده، اما اشاره  ای به آمار تلفات این درگیری نکرده است.در عین حال نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران برای دومین بار در یک ماه گذشته به نقل از مقامات جمهوری اسلامی گفته است که  توقف گلوله باران مناطق مرزی کردستان مشروط به کنارگذاشتن فعالیت های مسلحانه پژاک و استقرار نیروهای این حزب در کمپ هایی مانند محل سکونت سایر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در کردستان عراق است.

 

ادامه درگیری ها

حمید احمدیان، فرماندار ماکو در استان آذربایجان غربی با اشاره به تازه ترین مورد درگیری با پژاک از کشته شدن یک افسر، یک درجه دار و سه سرباز نیروی انتظامی در نزدیکی یک روستای منطقه چالدران خبر داده است.

به گفته فرماندار ماکو این افراد روز سه شنبه، 18 مرداد ماه، در جریان “کمین تروریست‌ها” کشته شده‌اند و خودروی حامل آنها نیز نابود شده است

او اشاره ای به هویت گروهی که آنها را “تروریست” خوانده  نکرده، اما سایت آینده که نزدیک به اصولگرایان است مسئول کشته شدن این افراد را نیروهای پژاک اعلام کرده است.

این سایت به جزئیات بیشتری از این درگیر هم پرداخته و نوشته است: “یک تیم 5 نفره از پرسنل مهندسی نیروی انتظامی که برای تعمیر موتور برق یک میله مرزی در منطقه بورالان ماکو به برجک رفته بودند، در حین برگشت با کمین تروریستها مواجه می شوند که متاسفانه هر 5 تن به شهادت می رسند.”

درگیری نظامی جمهوری اسلامی و پژاک از ماه گذشته  شروع شده و هنوز ادامه دارد. جمهوری اسلامی علت گلوله‌باران مناطق مرزی را حضور نیروهای پژاک اعلام کرده است. مقامات کردستان عراق اما همواره حضور نیروهای این حزب در خاک کردستان عراق را رد کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی و رهبران حزب حیات آزاد کردستان در هفته های گذشته از وقوع درگیری های “شدید” در مناطق مرزی مشترک ایران با کردستان عراق خبر داده بودند؛ پژاک ادعا کرده بیش از دویست تن از نیروهای جمهوری اسلامی  و هشت تن از نیروهای این حزب در درگیری های اخیر کشته شده اند، اما مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن بیش از بیست نفر را تائید و در برابر گفته اند که با تصرف مقر اصلی پژاک ده ها تن از اعضای این حزب کشته شده اند.

درگیری های نظامی بین سپاه و پژاک با حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق همراه بوده است. مقامات عراقی و سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر می گویند این حملات تا کنون باعث آواره شدن صدها خانواده و کشته و زخمی شدن دست کم 6 شهروند غیرنظامی ساکن در مناطق مرزی کردستان عراق شده است.

 

یک مشکل سه طرفه

این درگیری ها حمایت عالیرتبه ترین مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

برخی از نمایندگان و شخصیت های عراقی، حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی را نقض حاکمیت ارضی این کشور می دانند، اما مقامات جمهوری اسلامی می گویند حمله به مرزها جهت پاکسازی مخالفان مسلح که از داخل این خاک ایران را تهدید می کنند، حق آنها ست.

جمهوری اسلامی پیشنهادهای مختلفی برای پایان دادن به حملات توپخانه ای و حل مساله حزب حیات آزاد کردستان مطرح کرده است.

محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در اولین روزهای پس از آغاز این درگیری گفته بود: “عملیات تعقیب و مجازات اشرار و تروریست های گروهک پژاک ادامه خواهد داشت.”

بعد از آن یک مقام ارشد نظامی در قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه پاسداران توقف عملیات نظامی جمهوری اسلامی در داخل خاک کردستان عراق را مشروط به استقرار نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان “در نوار مرزی شمال عراق و ایران” کرده بود.

بعد از آن ناظم دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران در مورد آخرین پیشنهاد مقامات جمهوری اسلامی برای توقف این حملات گفته بود: “آنها می گویند که حزب حیات آزاد کردستان- پژاک مانند احزاب کومله و دمکرات فعالیت های مسلحانه خود را متوقف و در شهرهای اقلیم کردستان مستقر شوند.”

رهبر پژاک هم در برابر این پیشنهاد تصریح کرده بود آنها حاضرند دست از فعالیت های مسلحانه بردارند “اگر ضمانتی وجود داشته باشد که بتوانیم آزادانه داخل ایران فعالیت سیاسی داشته باشیم، مشی مسلحانه را به طور کلی از دستور کار خارج می کنیم.”

عبدالرحمان حاجی احمدی همچنین در گفتگو با خبرگزاری “خندان” در کردستان عراق گفته بود: “شروع کننده این جنگ ما نبوده ایم، آنها به ما حمله کرده و بیش از 50 هزار عضو سپاه را در مرزهای کردستان عراق مستقر کرده اند، ما تنها از خود دفاع کرده ایم.”

اینک برای دومین بار پیاپی، نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران این پیشنهاد را مطرح کرده است.

ناظم دباغ که به گفته رسانه های کردستان عراق در روزهای گذشته به صورت “غیر منتظره” از تهران برگشته، در مصاحبه با وبسایت کردی زبان “روداو” گفته است: “بحران در مرزها یک مشکل سه طرفه است: جمهوری اسلامی، اقلیم کردستان و پژاک. این بحران با کمک هر سه طرف قضیه حل می شود. جمهوری اسلامی به صورت قطعی بر ادامه جنگ تاکید ندارد.”

نماینده کردستان عراق در تهران در مورد آخرین پیشنهاد جمهوری اسلامی در مورد حزب حیات آزاد کردستان گفته است: “احزاب کومله و دمکرات حضوری آشکار در اقلیم کردستان دارند و بر اساس توافق دو طرفه فعالیت های آنها سیاسی است و از اردوگاه های خود به  مواضع جمهوری اسلامی حمله نظامی نمی کنند. پژاک هم می تواند به چنین توافقی پایبند باشد و در کردستان عراق مستقر شود.”

در سالهای گذشته درگیری های نظامی شدیدی بین نیروهای پژاک و جمهوری اسلامی رخ داده است.