نگرانی فرانسه از اعدام ها در ایران

نویسنده

وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه مسؤول امور ایران را به پاریس فراخواند و مراتب “نگرانی عمیق” خود را درخصوص اعدام 12 ایرانی در تاریخ 22 ژوئیه اعلام کرد..

وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: “فرانسه مانند دیگر شرکای اروپایی خود با هرگونه شیوه اعدام و در هر کجا مخالف است.” او در ادامه افزود: “اعلام این مسأله توسط یکی از مسؤولین ایرانی مبنی بر اینکه گرایش های همجنسی جزو جرم های اصلی طبقه بندی می شوند به نگرانی های فرانسه بسیار دامن زده است.”

سازمان های مدافع حقوق همجنس گرایی در روز های اخیر فرانسه را به دلیل سکوت در برابر این مسأله سرزنش کرده اند.

پاریس همچنین به دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: “فرانسه با اعدام مخالف است و برای لغو جهانی آن تلاش می کند. دولت پاریس به مقامات ایرانی یادآوری می کند که نباید تعلیق عمل سنگسار را که در سال 2002 متعهد شده اند فراموش کنند.”

وی در پایان می افزاید: “متأسفانه سنگسار مردی در تاریخ 5 ژوئیه به اعدام این 12 نفر اضافه می شود و کاملاً روشن است که احتمال وقوع اعدام های دیگری نیز وجود دارد.”

تشدید تحریم علیه ایران

استوارت لوی، معاون وزیر دارایی امریکا و مسؤول مبارزه علیه تروریسم، روز جمعه به فرانس پرس اظهار داشت تحریم های اعمال شده توسط واشنگتن علیه شرکت های ایرانی که در برنامه هسته ای این کشور دست دارند، تاکنون بسیار نتیجه بخش بوده است.

وی اظهار داشت: “ما معتقدیم این تحریم ها می توانند به شکلی بالقوه نظر دولت ایران را در مورد سیاست جدال طلبانه فعلی خود تغییر دهند.”

وزارت دارایی امریکا تاکنون بیش از 12 نهاد ایرانی را که به بخش های هسته ای، انرژی، صنعت و بانکداری مربوط می شوند تحریم کرده است.

بانک دولتی سپه که پنجمین بانک ایران است، در ماه ژانویه به دنبال تحریم بانک صادرات [سپتامبر 2006] تحریم شد و بدین ترتیب سرمایه گذاری و تأمین بودجه در برنامه موشک های ایرانی مختل شد.

به گفته این وزارتخانه، در سال 2005 بانک سپه تأمین بودجه عملیات فروش توسط یک شرکت چینی را که در زمینه ساخت اجزای موشک فعالیت می کرد برعهده گرفته بود، درحالی که نام بانک صادرات به دلیل حمایت از تروریسم، در لیست سیاه ایالات متحده قرار داشت.

معاون وزیر دارایی امریکا همچنین اظهار داشت: “ما بخش بانکی ایران را تحت نظارت داریم ولی مایل نیستم در مورد اقدامات آتی چیزی بیان کنم.”

وی همچنین می گوید: “به دلیل تدابیر اتخاذ شده توسط وزارت دارایی امریکا، اکنون شهروندان ایرانی متوجه شده اند که نفع شان در همکاری با جامعه بین الملل است نه در جدال طلبی با آن.”

با این حال، آقای لوی خاطرنشان می سازد که تحریم ها، تنها سلاح به کار گرفته شده توسط دولت امریکا نبوده اند. او می گوید: “چندین راه حل و مشوق از سوی برخی کشورها به روی میز آورده شده تا بلکه بدین طریق مقامات ایرانی فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند.”

تحریم های اعمال شده توسط وزارت دارایی امریکا هرگونه مبادله با شرکت های ایرانی را برای شرکت ها و شهروندان امریکایی ممنوع اعلام کرده. استوارت لوی همچنین اظهار می دارد که دولت امریکا همکاری بسیار رضایت بخشی را از سوی بخش خصوصی دریافت کرده است. وزارت دارایی امریکا همچنین بخش خصوصی را از “تاکتیک های دور زننده”ای که توسط شرکت های ایرانی استفاده می شود مطلع کرده است.

آقای لوی تأکید می کند: “بدین ترتیب بسیاری از مؤسسات مالی تصمیم گرفته اند که روابط خود را با ایران قطع کنند.”

منبع: فرانس پرس، 27 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری