پرونده پنج فعال زن در وقت رسیدگی

نویسنده

zanan520.jpg

سارا مقدم

پرونده پنج تن از فعالان جنبش زنان ایران پایان شهریور ماه امسال و در شعبه 21 تجدید نظر استان تهران رسیدگی می شود.

شادی صدر وکیل شهلا انتصاری با بیان این خبر درباره پرونده موکلش گفت: برای خبرگیری از جریان پرونده موکلم به دادسرا مراجعه کردم و با خبر شدم که پرونده خانم انتصاری به شعبه 21 دادگاه تجدید نظر مستقر در دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

شهلا انتصاری یکی از پنج زنی بود که در روز 13 اسفند سال 85 دادگاهشان برگزار و اتهام آنها اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم اقدام علیه امنیت ملی در تجمع 22 خرداد سال 1385عنوان شد.

دیگر متهمان این پرونده فریبا داودی مهاجر پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی و سوسن طهماسبی بودند که از ایشان، داوودی مهاجر به چهار سال چهار سال حبس محکوم شد که سه سال آن تعلیق پنج ساله بود، احمدی خراسانی ، اردلان و انتصاری دوسال و نیم حبس تعلیقی و شش ماه تعزیری (زندان) و طهماسبی به یک سال و نیم حبس تعلیقی و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

وکلای این پنج زن فعال در جنبش زنان، پس از دفاع از موکلانشان درخواست تجدید نظر در حکم صادر شده در شعبه ششم دادگاه انقلاب را در فرصت قانونی ارائه کردند.

در روز دادگاه این پنج زن، گروهی از فعالان جنبش زنان برای همدلی با آنها، ایشان را تا مقابل دادگاه انقلاب همراهی کردند و در حالی که در فضای عمومی بیرون دادگاه منتظر بودند، پیش از شروع دادگاه بازداشت شدند.

پنج زنی که با اتهام تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی دادگاهی شدند، از جمله کنشگران حقوق زنان هستند که در روز 22 خرداد 1385و با استناد به اصل 27 قانون اساسی که تجمع افراد را به شرطی که مسلحانه نباشد مجاز دانسته، در میدان هفت تیر تهران، تجمع مسالمت جویانه ای را برگزار کردند. این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی، به خشونت کشیده شد و پس از برخی از شرکت کنندگان این تجمع با اتهامهایی نظیر اخلال در نظم عمومی، اقدام علیه امنیت ملی از طریق ایجاد هیاهو و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم دادگاهی شدند.