دیدار تازه میرحسین و رهنورد با خانواده

نویسنده
حسین محمدی

» در آغاز دهمین ماه حصر

سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داد که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در روز عید غدیر و همزمان با آغاز دهمین ماه حصر، با اعضای خانواده خود ملاقات کرده‌اند.

این ملاقات پس از چند ماه بی‌خبری از موسوی و رهنورد با حضور “برادران و خواهران میرحسین” و در منزل “برادر بزرگترشان حاج میرعبدالله موسوی”، زیر نظر نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

در مهرماه گذشته نیز مهدی کروبی، به طور سرزده به دیدار خانواده خود رفته بود. فرزند این رهبر جنبش سبز آن زمان اعلام کرد کروبی بدون هیچ گونه هماهنگی قبلی و به طور ناگهانی به منزل وی آمده و همراه شش مامور ساعاتی رادر کنار خانواده خود سپری کرده است؛ خانواده کروبی برای برگزاری جشن تولد وی گردهم آمده بودند. این ملاقات، نخستین ملاقات کروبی با خانواده خود پس از هشت ماه بود.

 ملاقات موسوی و رهنورد با اعضای خانواده موسوی نیز، نخستین ملاقات آن‌ها پس از گذشت ماههاست. موسوی و رهنورد شهریور گذشته، با دختران خود ملاقات داشتند. اعضای خانواده موسوی اعلام کرده‌اند که این دو در “سلامتی کامل روحی و جسمی” به سر می‌برند.

در جریان آخرین دیدار رهنورد و موسوی با فرزندان شان اعلام شد که یکی از معاونان دادستان با حضور در ملاقات، سعی در تحقیر موسوی داشته که با واکنش وی مواجه شده است. این مساله باعث شد که ارتباط موسوی و رهنورد با همه اعضای خانواده خود به طور کلی قطع شود.

فرزندان موسوی پیش از این اعلام کرده بودند که “ماموران بیشتر از اینکه نمی خواهند اخبار به ایشان برسد نگران هستند که صدای پدر و مادرشان به مردم برسد”.

آن‌ها خبری شدن بخشی از اظهارات موسوی در آخرین دیدارشان را از دلایل این قطع ارتباط دانسته و گفته بودند برخورد قاطع پدرشان با یک مقام قضایی که در این ملاقات حضور داشت دیگر دلیل این قطع ارتباط بوده است.

موسوی در آن دیدار، درباره شرایط خود در حصر، گفته بود هر کس مایل است از اوضاع وی باخبر شود، کتاب “گزارش یک آدم‌ربایی” را مطالعه کند.

دختران موسوی همچنین اضافه کرده بودند: “آنها (زندانبانان و ماموران) که مدام می گویند جای پدر و مادر شما خیلی عالی و خوب است. ما مواظبشان هستیم و صد در صد جانشان را حفظ می کنیم! از آن طرف هم البته در ملاقات ها مادرم هر دفعه این موضوع را به روی مامورها می آورند. می گویند این فضایی که ما را در آن حبس کرده اید چیست؟ آقای … زندان است نه؟ و آنها غالبا اعتراض می کند که خانم رهنورد قرار شد نگویید زندان. اما مادرم از هر فرصتی برای اینکه تذکر دهد در زندان محصورند استفاده می کنند. مثلا می گویند این زندانی که ما در آن هستیم اینجوری است و ما از وقتی که در زندانیم فلان و چنان”.

به گفته فرزندان موسوی و رهنورد “ماموران اصلا سعی می کنند درباره اش حرف نزنند. ولی بار آخر یعنی همان ۵۰ روز پیش گفتند حفظ نظام برای ما از هر چیز مهم تر است و الان هم نظام تشخیص داده که شرایط به این شکل باشد. و باز هم اسم شرایط را نگفتند. ولی مادر و پدر ما تاکید دارند که این زندان است چون تمام درها و پنجره ها آهن دارد و ماموران هم هر موقع دلشان بخواهد توی خانه هستند”.

مهدی کروبی نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند. پیش از این همسر وی، فاطمه کروبی٬ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ به تشریح وضعیت مهدی کروبی پرداخته و با اشاره به این مساله که “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود افزوده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبی وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی نیز در وبسایت شخصی اش از”حبس 100 روزه در آپارتمانی اداری و کوچک بدون دسترسی به هوای آزاد و در کنار تعدادی از ماموران امنیتی” خبرداده و اینکه مقامات امنیتی جمهوری اسلامی پس از مخالفت با انتقال کروبی به منزل مسکونی اش در جماران تهران، منزلی در یک از محله های شمیران برای “گذراندن دوران حبس” وی اجاره کرده‌اند که اجاره بهای این محل را نیز خانواده کروبی و بخشی از آن راهم وزارت اطلاعات پرداخت می کند.

فرزند مهدی کروبی همچنین با اشاره به بازگشت فاطمه کروبی به محل بازداشت همسرش تاکید کرده بود که مقامات امنیتی همسر کروبی را از محل بازداشت وی خارج و اصرار کرده اند که باید “آقای کروبی الباقی زمان نامعلوم حبس را به تنهایی بگذراند”.

پیش از این سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از بازداشت خودسرانه رهبران جنبش سبز؛ مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توسط نهادهای امنیتی انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده بود.

عفو بین الملل در این بیانیه با تاکید بر اینکه رهبران جنبش سبز “بدون هیچگونه حکم رسمی بازداشت، اتهام و محاکمه” بصورت خودسرانه در بازداشت خانگی بسر می برند، تصریح کرده بود که “مقامات جمهوری اسلامی باید بی درنگ آنها را آزاد کنند”.

پیش از این یک گروه تحقیق در سازمان ملل نیز از مقامات جمهوری اسلامی خواستار توضیح درباره “ناپدید شدن اجباری” مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده بود.

فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر در 21 شهریورماه با صدور بیانیه ای خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی درباره محل نگهداری و همچنین مراعات حقوق آقایان کروبی، موسوی و همسران آنها خانم ها فاطمه کروبی و زهرا رهنورد شده بود.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر پیش تر در اسفندماه سال گذشته، یک ماه پس از بازداشت خودسرانه رهبران جنبش سبز بدون هیچگونه اتهام و محاکمه ای، به گروه حقوق سازمان ملل درباره ناپدیدشدگان اجباری شکایت کرده بود.