احتمال رسیدن به توافق ناچیز نیست

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از ادامه مذاکرات اتمی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به ایالات متحده خاطرنشان کرده که شکست در مذاکرات اتمی ممکن است باعث کنار رفتن رییس جمهور حسن روحانی از صحنه سیاست شود.

به گفته سه تن از مسؤولان ایرانی، رییس دیپلماسی این کشور طی هفته های اخیر بارها جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و همچنین چندین تن از سران غربی را از نگرانی های خود آگاه ساخته.

با این حال، رسانه ها به این هشدارها هیچ اشاره ای نکرده اند.

کشورهای غربی نیز به نوبه خود براین باورند که هدف از این اقدامات، ایجاد قدرت مانور بیشتر برای تهران و پذیرفتن این نکته است که شکست در مذاکرات به واقع می تواند به برکناری سیاسی روحانی منجر شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در زمان دیدار با همتای ایرانی اش، بر لزوم رسیدن به یک توافق سیاسی درخصوص برنامه هسته ای ایران تا پایان ماه مارس تأکید ورزید.

به گفته یکی از مسؤولان وزارت خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، آقای کری مجدداً خواست خود دایر بر رسیدن به توافق تا پایان ماه مارس را تکرار کرد.

این مسؤول همچنین در ادامه گفت: “قرار بر این شد که آنها این ارتباط تنگاتنگ را قطع نکنند و تلاش کنند تا بزودی یکدیگر را ببینند.” این درحالی است که هنوز پیشرفت چندانی در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای جنجال آفرین تهران به دست نیامده.

ایران و گروه شش کشور از یک سال پیش تاکنون درتلاش اند تا به توافق جامع دست یابند و به این بحران دیپلماتیک که از بیش از ده سال پیش آغاز شده پایان دهند.

قدرت های جهانی امیدوارند قبل از تاریخ ۳۱ مارس به یک توافق سیاسی و پس از آن حداکثر تا تاریخ ۳۰ ژوئن به یک توافق جامع و نهایی شامل تمامی جنبه های فنی برنامه اتمی ایران دست یابند.

ولی موضع‌گیری‌های محافل و شخصیت‌های تندرو در تهران و واشنگتن شرایط را سخت کرده. خواست کنگره آمریکا، که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می دهند، بر آن است که تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شود و این اقدام بی‌شک شرایط را پیچیده تر خواهد کرد.

آقای کری طی ماه های اخیر بارها با آقای ظریف دیدار کرده. دو هیأت در سطح سیاسی با یکدیگر به مذاکره پرداخته اند، ولی تاکنون هیچ نکته ای از مباحثات آنها به خارج درز نکرده است.

یانگ ژیچی، بالاترین مسؤول دیپلماسی چین، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که فرصت فوق العاده ای برای حل مسأله اتمی ایران به وجود آمده.

او گفت چین به منظور دستیابی سریع تر به یک توافق عادلانه، متعادل و جامع آماده تقویت ارتباطات و همکاری ها میان هیأت های مذاکره کننده است.

قدرت های جهانی از ایران خواسته اند که توان هسته ای خود را به منظور جلوگیری از دستیابی به بمب اتمی کاهش دهد. تهران که همواره ماهیت نظامی برنامه خود را تکذیب کرده خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق اش در داشتن یک برنامه کامل هسته ای صلح آمیز است و می خواهد که تحریم های اقتصادی کشورهای غربی برداشته شود.

 

“احتمال امضای توافق کم است”

یوکیا آمانو، رییس آژانس انرژی اتمی، در مصاحبه با رادیو اسراییل گفت: “احتمال آنکه تا پایان ماه مارس توافقی میان ایران و جامعه بین‌المللی به امضاء برسد ناچیز است.”

آمانو در ادامه گفت که سران جمهوری اسلامی تاکنون از پاسخ به یک سری از سؤالات خودداری کرده اند و هیچ گونه اظهارنظری درخصوص موضوعاتی، ازجمله دستیابی به بمب اتمی، که باعث نگرانی جامعه بین المللی شده ارائه نداده‌اند.

رییس آژانس اتمی درادامه افزود: “باید احتیاط به خرج دهیم، زیرا می دانیم مخاطب‌مان چه کسی است.”

یوکیا آمانو روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یووال اشتاینیتز، وزیر امور استراتژیک اسراییل، صحبت کرد.

به گفته وزیر اسراییلی، “رسیدن به یک توافق بد با ایران که به این کشور اجازه ادامه تولید سلاح اتمی را بدهد تا به یک قدرت اتمی بالقوه تبدیل شود، تهدیدی برای موجودیت اسراییل ایجاد خواهد کرد”.

ازسوی دیگر، رییس آژانس اتمی اظهار داشت که موضع اسراییل درخصوص مسأله اتمی ایران کاملاً قابل درک است.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۷ فوریه ۲۰۱۵