لباس متحد الشکل برای زنان کارمند

نویسنده
نازنین کامدار

» با حمایت دولت

درراستای ادامه طرح “امنیت اخلاقی و اجتماعی”، روز گذشته از لباس های متحد الشکل ویژه کارمندان زن در یک همایش حکومتی رونمایی شد و طی آن مرتضی تمدن، استاندار تهران از اجرایی شدن این طرح از ابتدای سال آینده خبر داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، در گزارشی که از این مراسم منتشر کرده، به نقل از مرتضی تمدن نوشته است: “موضوع پوشش یکپارچه زنان، مطالبه‌ای از طرف کارکنان دولت بود تا پوشش مناسب با محیط کار و شرایط اداری که جنبه فرهنگی داشته باشند و ویژگی‌های ایرانی ـ اسلامی برای آنان تامین شود.”

وی افزوده است: “این اقدام با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده وزارت کشور و اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری تهران، نظرخواهی از اساتید دانشگاه انجام شده و مبتنی بر نظرسنجی از زنان شاغل در استانداری از نظر رنگ، نوع پارچه و طراحی بوده است و یکی از مبانی طراحی نتایج این نظرسنجی است تا آسایش در محیط کار با استفاده از پوشش مناسب برای کارکنان محقق شود. البته قطعا پوشش اداری با پوشش محیط کارگاهی، محیط آموزشی و محیط صنعتی و محیط اداری متفاوت خواهند بود و تلاش شده این طراحی‌ها در این محیط‌ها لحاظ شوند. این پوشش‌ها الزامی و اجباری نیست. اما از این جهت که هر فرد متناسب با محیط کار خود باید لباسی را پیش‌بینی کند طراحی این الگوها در انتخاب پوشش مناسب به افراد کمک می‌کند و حتی اگر بودجه‌ای برای تامین پوشش مناسب تامین نشود در نهایت فرد متناسب با محیط کاری خود لباسی را تهیه می‌کند. اجرای ساماندهی پوشش اداری کارکنان دولت به صورت طرح ملی از استان تهران آغاز شده و به تدریج با تمام زوایا به دستگاه های اجرایی دولت در سراسر کشور منتقل می شود”.

 سردار علیرضا افشار، قائم مقام وزیر کشور هم در این مراسم گفته است: “کمیته لباس مشاغل با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ وارشاد و وزارت کشور تشکیل شده است. هدف این کارگروه کمک به طراحان برای تولید لباس متحدالشکل برای ارگان‌هایی است که نیاز به پوشش یکسان دارند واستفاده از این لباس ها برای سایر کارکنان دولت داوطلبانه است و به صورت تشویقی استفاده می‌شود”.

آنطور که ایسنا گزارش داده، عباسی،مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور هم در این جلسه گفته است: “با توجه به نیاز گسترده کشور به عفاف و حجاب، در این زمینه کارگروه‌های متعددی تشکیل شده تا با مد نظر قرار دادن سلیقه‌های متنوع مردم طراحی‌هایی جذاب برای آنها انجام دهند. ترویج مد و لباس به یک مجموعه خاص محدود نمی‌شود و تلاش شده پوشش مناسب با رعایت ضوابط اسلامی و با مدنظر قرار دادن شان خانم‌ها در بخش‌های مختلف انجام شود.”

خبرگزاری های داخلی، گزارش های تصویری ای نیز از لباس های متحد الشکل طراحی شده برای زنان شاغل ایرانی تهیه کرده اند.

بنا به گزارش مهر، سه روز قبل نیز حمید شاه‌آبادی، معاون وزیر ارشاد از “ساماندهی لباس آقایان” در سال 91 خبر داده و در یک نمایشگاه حکومتی گفته است: “در نظر داریم سال آینده در حوزه مد و لباس آقایان مطالعه کرده و ساماندهی ای در این زمینه داشته باشیم”.
هفته گذشته، عباس میرایی، رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیز از کنترل و نظارت در حوزه‌ی پوشاک سخن گفت و این اقدام را در راستای “طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی” دانست.
او گفته است:“موضوع استفاده از لباس متحد‌الشکل با رنگ و مد‌ل‌های متنوع توسط فروشندگان و شاغلین در فروشگاه های پوشاک در دست بررسی است. دولت قصد دارد از این طریق به «ترویج الگوهای زیبا و مناسب و همچنین پیشگیری از تخلفات و سوء استفاده‌ی عناصر معلوم‌الحال و رعایت شئونات جامعه‌ی اسلامی» بپردازد”.
در همین حال، زمزمه هایی درباره لباس متحد الشکل برای دانشجویان در ایران شنیده می شود؛طرحی که با مخالفت هایی مواجه شده. برای نمونه، امیر طاهرخانی، نماینده مجلس به سایت خانه ملت گفته است: “من با اجرای طرح متحد الشکل کردن پوشش دانشجویان مخالفم و این طرح مناسب و مفیدی برای دانشجویان ارزیابی نمی‌شود. متحد الشکل کردن پوشش دانشجویان، با اهداف دانشگاه‌ها منافات داردو در عین حال در این راستا نمی‌توان لباسی را طراحی کرد که تمامی نظرات و سلایق گوناگون را به خود جلب کند. متحد الشکل کردن پوشش دانشجویان موجب وهن دانشجوها و دانشگاه خواهد بود.متحد الشکل کردن پوشش دانشجویان، محیط دانشگاه‌ها را یادآور محیط‌های پادگانی می‌کند”.

 سایت فرارو نیز در گزارشی درباره سابقه مطرح شدن لباس متحد الشکل برای شهروندان نوشته است: “سال 85، قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس به تصویب رسید‌ و به دنبال آن سازمان‌های مختلف مکلف به تولید و عرضه پوشاک مناسب ایرانی شدند. در دولت دهم این طرح با جدیت بیشتری دنبال شد و نمایشگاه ‌ها و جشنواره‌هایی با مضمون حجاب و عفاف برپا شد. گشت ارشاد نیز بار دیگر فعالیت خود را در محیط ‌های اجتماعی از سر گرفت.در این مدت برخی نهادها از جمله خانم‌های تاکسیران، خبرنگاران زن مجلس، فروشندگان زن در شهر قم و… ملبس به لباس متحدالشکل شدند. تا اینکه لزوم پوشش یکسان خانم‌ها در ارگان‌های رسمی، بیش از پیش مطرح شد. اواخر اسفند 89 وزیر ارشاد در نشست تخصصی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی به طرح ایجاد بنیاد ملی لباس با تاکید دولت و حمایت مجلس اشاره کرد و از طراحی و تهیه لباس فرم زنان خبر داد.گفته می‌شود در تمام طرح‌های پیشنهادشده برای پوشش زنان ایرانی، همواره بر پوشیدگی کامل و اجتناب از به‌کارگیری رنگ‌های زننده و بسیار روشن تأکید شده است”.