ماجرای دو رد صلاحیت

نویسنده
مهشید برومند

» نایب رییس مجلس و عضو مجلس خبرگان رهبری

شورای نگهبان به دبیری آیت الله احمد جنتی در حالی روز گذشته نتیجه نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد که در میان اسامی رد صلاحیت شدگان دو نام بیشتر از سایرین مورد توجه قرار گرفت؛ نایب رییس مجلس و یک عضو مجلس خبرگان رهبری که هر دو به دلیل عدم التزام به اسلام و نظام رد صلاحیت شده اند.

 خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در این مورد نوشت: “امروز دوشنبه اسامی نهایی تأئید صلاحیت شدگان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد که بر این اساس شهاب‌الدین صدر سرلیست جبهه بصیرت و بیداری اسلامی و حجت‌الاسلام علوی سرلیست جبهه ایستادگی ردصلاحیت شدند.”

شهاب الدین صدر عضو فعلی و نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی، پیش از این در پی اختلافات میان اصولگرایان و قرار نگرفتن نامش در فهرست جبهه موسوم به “جبهه متحد اصولگرایان” گروهی از میان کاندیداهای مجلس تحت عنوان “جبهه بصیرت و بیداری اسلامی” و برای رقابت با سایر گروه های اصولگرا تاسیس کرد.

شهاب الدین صدر به نوشته رسانه های خبری مخالف محمود احمدی نژاد به جریان “انحرافی” نزدیک است. خبرگزاری فارس روز 23 بهمن ماه  شهاب الدین صدر را به تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد قانونی در جریان مراسم 22 بهمن متهم کرده و از رد صلاحیت وی خبرداده بود.

این خبرگزاری سپس به نقل از یکی از اعضای دفتر صدر خبر رد صلاحیت او را تکذیب کرد و نوشت:“برخی مباحث مبنی بر ارتباط آقای دکتر صدر با جریان انحرافی به هیچ عنوان صحت ندارد و اینگونه وصله‌ها به آقای دکتر نمی‌چسبد.”

فهرستی که شهاب الدین صدر گروه انتخاباتی خود را با آن تشکیل داده بود شامل برخی از اعضای “جبهه پایداری”، اعضا و حامیان سابق احمدی نژاد و تعدادی از اعضای سابق سپاه پاسداران می شود.

چهار ماه پیش خبرگزاری های کشور از ربوده شدن فرزند صدر توسط گروهی ناشناس و “خودسر”، سوار بر دو خودروی “لندکروز مشکی” خبرداده بودند. علیرضا صدر که پس از چندروز از سوی این افراد آزاد شده بود اعلام کرد که “ربایندگان مرا تهدید کردند تا بر علیه پدرم مطالبی را به زبان بیاورم اما من چیزی نگفتم.”

شهاب الدین صدر به عنوان نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در فروردین ماه سال 88 از بررسی نامزدی میرحسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم دراین تشکل خبر داده بود. در آن زمان او معتقد بود که موسوی یک فرد شناخته شده است که سابقه اجرایی داشته و مورد احترام همه است و از نظر مواضع هم پایبند به اصول نظام و انقلاب بوده و خط قرمزش امام، قانون اساسی و ولایت فقیه است.وی البته پس از انتخابات برعلیه میرحسین موسوی موضع گرفت اما حامیان آیت الله خامنه ای او را جزو کسانی می دانند که در مقابل”فتنه” سکوت مقطعی و بی بصیرت عمل کرده است.

 

سید محمود علوی

نام دیگری که در میان رد صلاحیت شدگان انتخابات مجلس نهم خودنمایی می کند، سید محمود علوی از اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری است که مراجع چهارگانه احراز صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس از جمله شورای نگهبان او را به دلیل “عدم التزام عملی به اسلام و نظام” رد صلاحیت کرده اند.

سید محمود علوی درحالی رد صلاحیت شده است که به عنوان سرلیست “جبهه ایستادگی” متشکل از چهره های اصولگرای منتقد دولت و نزدیک به محسن رضایی معرفی شده بود.

سیدمحمود علوی پیش از نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، از سال 1379 تا 30 تیرماه 1388 و همزمان با اوج اعتراضات پس از انتخابات، با حکم آیت الله خامنه ای ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را برعهده داشت. وی پیش از آن با حکمی مشابه از سال 1368 تا 1370 معاون حراست و بازرسی وزارت دفاع بود.

در تابستان 88 محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر آیت الله خامنه ای حکم برکناری سیدمحمود علوی از ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را به وی ابلاغ کرد.

محمد محمدی گلپایگانی درمراسم تودیع نماینده قبلی و معارفه نماینده جدید( محمد علی آل هاشم) اعلام کرد که “این تغییر به دلیل آغاز نمایندگی محمود علوی در مجلس خبرگان رهبری و کناره گیری محمود علوی صورت گرفت” اما انتقادات وی از محمود علوی در این جلسه حکایت از نارضایتی رهبر از او در ارتش داشت.

محمد محمدی گلپایگانی در این مراسم گفته بود: “ارتش باید تلاش بیشتری برای کسب رضایت آیت الله علی خامنه ای انجام دهد… اصل برای ما رضایت رهبر معظم انقلاب است. بنده رضایت ایشان را اعلام می دارم ولی باید تلاش کنیم تا رضایت معظم له را بیشتر جلب کنیم.”

رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی همچنین در این مراسم گفته بود: “کارهای انجام شده در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بسیار ارزشمند است اما هنوز هم کافی نیست.”

 یکسال پس از این برکناری، سرلشکرعطاالله صالحی فرمانده کل ارتش طی اظهاراتی خطاب به مسئولان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: “باید راه‌هایی را پیدا کنید که دشمن نسبت به ارتش طمع نکند زیرا دشمن همواره نسبت به ارتش طمع دارد و به اصطلاح یک حساب خودمانی در مورد ارتش دارد. من در تمام جلسات این موضوع را گفته‌ام و در اینجا نیز تکرار می‌کنم هیچ کس نباید نگاه ملایمت آمیزی از ارتش در برابر فتنه احساس کند.”

وی همچنین ارتش را به “یک بیمار” تشبیه کرد وخطاب به مسئولان عقیدتی سیاسی ارتش که از سوی نماینده آیت الله خامنه ای منصوب می شوند، افزود: “نباید روحانیون عقیدتی سیاسی ما همچون پزشک صبر کنند بیمار به نزد آنها برود بلکه باید مثل واکسیناسیون در دل جمعیت رفته با برنامه‌های دین شناسی، بصیرت افزایی و توحید نسبت به قوی کردن نیروی انسانی ارتش اقدام کنند.”

فرمانده کل ارتش دربخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه “لشکری که دشمن به او دلبسته لشکرجهل، تردید و شک است” به محبوبیت کسانی که آنها را “سران فتنه” می خواند، درمیان نیروهای بدنه ارتش اشاره کرده و گفته بود: “وقتی در پادگان‌ها می‌رفتیم و می‌دیدیم که به عنوان مثال عکس سران فتنه در اتاق‌های برخی از سربازان است به آنها نمی‌گفتیم که آن عکس را پاره کنند، بلکه به مسئول عقیدتی ـ سیاسی می‌گفتیم که سعی کنید از دل‌های آنها این موضوع را بیرون کنید تا خود عکس‌ها را پائین آورند.”

سیدمحمود علوی پیش از این نماینده مجلس در دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم بود.