ساخته نهادهای امنیتی نیستیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روز:

جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره “اصلاح طلبان بدلی ساخته اقتدارگرایان” هشدار داده اما سخنگوی جبهه اصلاح طلبان در گفت و گو با “روز” می گوید این مجموعه “ساخته نهادهای امنیتی” نیست.

جبهه مشارکت از احزاب اصلی جناح اصلاح طلب در بیانیه ای که دو روز پیش به مناسبت چهاردهمین سالگرد تأسیس این حزب صادر کرد، با منتفی دانستن شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری، جریانی را که از آن به عنوان “اقتدارگرایان” نام برد متهم کرد که با “علم کردن اصلاح طلبان بدلی، می خواهد امید مردم به اصلاح طلبان را کم رنگ کند.”

این حزب اصلاح طلب که پروانه فعالیت آن توسط قوه قضائیه و دولت محمود احمدی نژاد، باطل شده است در پاسخ به افرادی که می گویند “عدم حضور احزاب در انتخابات به منزله نابودی آنهاست”، افزود: “شاید این نظر برای کسانی که تنها اسم تشکیلات را حمل می کنند و جز شرکت در انتخابات هیچ هدف و برنامه‌ای ندارند صحیح باشد، اما برای احزاب ریشه دار، انتخابات قطعا یکی از ده‌ها فعالیتی است که در برنامه های خود می توانند مد نظر داشته باشند.”

محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق و عضو فعلی جبهه مشارکت نیز در مرداد ۱۳۹۰ مدعی تلاش “عده ای” برای جا زدن “جریان بدلی اصلاح طلبی” به جای “جریان اصل” آن شده بود.

جبهه اصلاح طلبان، از ۱۸ حزب و گروه سیاسی کمتر شناخته شده اصلاح طلب تشکیل شده است. دبیرکلی این جبهه با مصطفی کواکبیان، نماینده سابق سمنان در مجلس و دبیرکل حزب مردم سالاری و سخنگویی آن با مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی است.

این گروه اعلام کرده “بدون قید و شرط” در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت می کند. موضع رسمی جبهه اصلاح طلبان درباره انتخابات پیش رو، کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی یا اجماع همه اصلاح طلبان بر روی یک نامزد واحد بوده است.

اما محمد موسوی خویینی ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز اخیرا نسبت به برگزاری انتخابات آزاد در شرایط کنونی ایران، ابراز ناامیدی کرده و گفته است که “نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد”.

مجید محتشمی، سخنگوی جبهه اصلاح طلبان در واکنش به این سخنان به خبرگزاری فارس گفت که “موسوی خوئینی ها نماد اصلاحات نیست و رهبر معنوی این جریان سید محمد خاتمی است.”

او در این مصاحبه دیدگاههای خوئینی ها را “شخصی” توصیف کرد و افزود که اینها بیانگر نظر احزاب اصلاح طلب نیست.

علی مزروعی، عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت نیز در واکنش به این اظهارات دبیرکل حزب آزادی به بخش فارسی رادیو بین الملل فرانسه گفت که “ما یک جریان اصلاح طلبی بدلی هم در ایران داریم که برخی افراد به آن وابسته اند.”

مسئله ای که محتشمی در گفت و گو با “روز” آن را رد می کند.

 

آیا جبهه اصلاح طلبان به جز آقای خاتمی، به مصداق دیگری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری رسیده است؟

جبهه اصلاح طلبان یک مدالیته انتخاباتی ارائه داده که در آن بنا بر اجماع است. هر کدام از اصلاح طلبانی که در خودشان این توانایی را می بینند و احساس می کنند که برای اداره کشور و کاندیداتوری ریاست جمهوری مناسب هستند، می توانند در آن حضور پیدا کنند. در نهایت پس از دو مرحله کنگره، به این صورت که در مرحله اول ۱۵ تا ۲۰ کاندیدای احتمالی، برنامه های خود را ارائه دهند تا ۵ نفر از میان آنها انتخاب بشود و در مرحله دوم از بین این ۵ نفر، یک نفر به عنوان کاندیدای نهایی، انتخاب می شود.

 

تعامل و همکاری شما با دیگر مجموعه های اصلاح طلب موجود مثل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چگونه است؟

به هر حال آنها هم از تعدادی احزاب اصلاح طلب تشکیل شده اند. حدود ۱۶ گروه آنها هستند، حدود ۱۸ گروه هم در جبهه اصلاح طلبان هستند. هر دو هم تلاش می کنیم (ما تلاشمان این است) که یک جبهه واحد اصلاح طلبی تشکیل شود و نهایتا از طریق همین مدالیته انتخاباتی به یک اجماع برای کاندیدای واحد برسیم.

 

پس شما مشارکت فعالی در انتخابات آینده ریاست جمهوری خواهید داشت؟

جبهه اصلاح طلبان بدون هیچگونه پیش شرطی و با قوت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شرکت خواهد کرد و همه اصلاح طلبان را هم دعوت می کنیم که در انتخابات حضور داشته باشند. به هر حال اگر احزاب اصلاح طلب نقطه نظرات و طرح هایی دارند بهتر است از طریق رفتار مدنی، صحیح و سالم و در یک انتخابات آزاد انشاألله مسائل را پیگیری کنند.

 

ولی برخی از گروه ها و شخصیت های شناخته شده تر اصلاح طلب، تاکنون شرکت در انتخابات آتی را رد کرده اند. سخنان اخیر آقای موسوی خوئینی ها و بیانیه جبهه مشارکت نمونه هایی از این نگاه هستند. فکر می کنید با این اوصاف مجموعه اصلاح طلبان بتوانند به اجماعی که مد نظر شما است، برسند؟

حزب تشکیل می شود برای حضور در انتخابات، به دست گرفتن قدرت و پیاده کردن دیدگاه ها و برنامه های خودش. اگر قرار باشد احزاب اصلاح طلب سالیان متمادی فعالیت داشته باشند و در حین انتخابات رهبانیت، گوشه گیری و انزوا پیشه کنند، این با روح تشکیلات حزبی مغایرت دارد. اصلاح طلبان می توانند هرگونه مطالباتی را از کانال انتخابات، که به خوبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دیده شده، پیگیری کنند. اگر قادر باشیم یک جبهه واحد اصلاح طلبی ایجاد بکنیم، یک چتر مطلوب و مناسبی خواهد بود برای مجموعه اصلاح طلبان که این بار حتما بر اساس اجماع و ورود یک کاندیدای نهایی وارد انتخابات بشوند. در شرایط کنونی که اصولگرایان به نفس افتاده اند، اصلاح طلبان شانس خوبی برای پیروزی دارند. حباب های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حباب در بازار ارز و سکه و فعالیت های اقتصادی که در کشور وجود دارد، به اصلاح طلبان کمک می کند با یک برنامه ریزی مدون و دقیق بتوانند حمایت گسترده مردمی را داشته باشند و انشاألله امیدوار باشند به پیروزی در انتخابات آتی.

 

اصلاح طلبانی که شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را رد می کنند، به حوادث و اتفاقات انتخابات گذشته اشاره می کنند و به سلامت انتخابات بدبین هستند. شما هیچ نگرانی درباره سلامت انتخابات آتی ندارید؟

در طول ۱۰ انتخابات ریاست جمهوری گذشته، برگزاری انتخابات به اعتقاد ما، انتخابات سالم و آزادی بوده است. به اعتقاد ما امکان پیگیری مطالبات بعد از انتخابات دهم از طریق رفتارهای مدنی، خیلی دقیقتر و سالمتر و بهتر بود. به هر حال حوادثی پیش آمد که در مجموع خوشایند نبود اما نهایتا ما قهر و فاصله گیری و پرهیز و رهبانیت اصلاحات را توصیه نمی کنیم. در تمام انتخابات گذشته، اگر مرور بکنید، مشاهده می کنید که برگزاری انتخابات کاملا آزاد و سالم بوده است. امیدوارم انتخابات یازدهم هم سالم، آزاد و رقابتی باشد. اصلاح طلبان هم باید شانس شان را امتحان بکنند. به هر حال با برگزاری انتخابات آزاد بود که جناح رادیکال تندرویی مثل آقای احمدی نژاد روی کار آمد. هنوز ما هیچ شواهدی نداریم که انتخابات آتی دچار نقص و حاشیه بشود.

 

پس شما اساسا هرگونه تقلب یا حتی تخلف در انتخابات گذشته ریاست جمهوری را قبول ندارید؟

مطالباتی که بعد از انتخابات دهم صورت گرفت، می شد از کانال های مدنی و قانونی پیگیری بشوند. بین جبهه اصلاح طلبان و جنبش سبز به دلیل همین دلایلی که خدمتتان اشاره کردم، مرزبندی است.

 

جبهه مشارکت در بیانیه ای که دو روز پیش صادر کرد، گفت گروه هایی که با عنوان اصلاح طلبی و به هر قیمتی قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند، اصلاح طلبان بدلی هستند که اقتدارگرایان آنها را علم کرده اند. مشخص است که منظور جبهه مشارکت گروه هایی مانند جبهه اصلاح طلبان است. نظر شما در این باره چیست؟

به هر حال ما اگر بخواهیم به این مسئله توجه کنیم باید بگوییم که از دست رفتن دولت اصلاحات و آن را در اختیار جریان رادیکال و تندروی اصولگرایان قرار دادن هم ناشی از تبانی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب با مثلا رگه هایی در کشور بوده است. این حرف ها توجیه پذیر نیست. هم حزب آزادی که ما هستیم و هم احزاب دیگری که عضو جبهه اصلاح طلبان هستند، اینها اتفاقا جزو اصلاح طلبان اصلی هستند و سابقه و ریشه اصلاح طلبی آنها از مجلس سوم ثبت شده است. برچسب زدن خیلی جالب نیست. رویه های اصلاح طلبی حداقل در درون خودمان باید بر روندهای سالمی بنا بشود و از سلامت نفسی برخوردار باشیم که همدیگر را متهم نکنیم ما بدلی هستیم و شما اصلی.

 

اصلاح طلبی در تعریف شما چیست؟ آیا تن دادن به رویه ها، نهادها و مقام هایی که عمل فراقانونی یا غیر دموکراتیک دارند هم مشمول اصلاح طلبی می شود؟

از نظر ما می شود از هر کسی که متعهد به آزادی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، به عنوان اصلاح طلب یاد کرد. اصولگرایان کرکره اصلاح طلبان را پایین کشیدند اما نه ما قادریم کرکره آنها را پایین بکشیم نه آنها قادر هستند کرکره ما را پایین بکشند. هر دو کرکره باید بالا باشد. اصولگرایان و اصلاح طلبان باید با هم تلاش کنند که کشور را بر مبنای اصول بدون تنازل قانون اساسی اداره کنند. ما به کسی برچسب بدلی بودن و اصلی بودن نمی زنیم و از همه دوستان هم می خواهیم هر کسی به کار خودش بپردازد. احزابی هم که علاقمند به شرکت در انتخابات نیستند می توانند بگویند ما در انتخابات شرکت نمی کنیم. بخشی از بدنه اصلاح طلبان علاقمند به شرکت در انتخابات هستند و جبهه اصلاح طلبان این بخش را نمایندگی می کند.

 

اصلاح طلبانی که شما را به بدلی بودن متهم می کنند، می گویند جریان اصلی اصلاحات در کشور شناخته شده است و رأی مردم در انتخابات مختلف هم به این جریان بوده است. افرادی مانند آقایان خاتمی، موسوی خوئینی ها، عبدالله نوری و حتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم مواضع این جریان را نمایندگی و بیان می کنند. اما جبهه اصلاح طلبان نه تنها با دیدگاه های این افراد هماهنگ نیست بلکه بر خلاف آنها هم عمل می کند و به همین دلیل اصلاح طلب بدلی و مثلا ساخته نهادهای امنیتی است.

جبهه اصلاح طلبان به هیچ عنوان ساخته نهادهای امنیتی و تشکیلات دولتی نبوده و نیست. ما به عنوان یک تشکل در راستای منظومه فکری که داریم در ارتباط با بازگشت به قانون اساسی و اینکه اصول قانون اساسی مو به مو و بدون تنازل باید اجرا بشود، عمل می کنیم. ما به دنبال وحدت در بین اصلاح طلبان و حضور پرقدرت در انتخابات یازدهم هستیم. فکر می کنیم با شرایطی که اصولگرایان دارند و اداره آماتور کشور، مردم متوجه این ماجرا شده اند که کشور را به دست گروه و جریانی سپرده اند که نمی تواند آن را به شکل مطلوب اداره بکند و بهترین گزینه در کشور اصلاح طلبان هستند.

 

آیا شرکت بدون قید و شرط در انتخابات، آنهم در حالیکه نسبت به سلامت آن از اساس ابراز تردید می شود، ریختن آب به آسیاب همین جریان نیست؟

ما نمی گوییم کسانی که به نام اصلاح طلبی یا اینکه تشخیص و تحلیل اوضاع داخلی کشور را ندارند، ناآگاهانه به اصولگرایان کمک می کنند. ما این را نمی گوییم، اما فکر می کنیم شرایط کنونی به گونه ای است که اصلاح طلبان باید با قدرت وارد انتخابات بشوند و شانس پیروزی هم نسبت به دو انتخابات نهم و دهم خیلی بیشتر است.