اخضر ابراهیمی در تهران چه شنید؟

نویسنده

» گزارش فاتوکوتیدیانو از تلاش برای صلح در سوریه

جوزف زارلینگو

وزیر امور خارجه ایران، علی اکبر صالحی، در حضور اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در مورد بحران سوریه، گفت که پیشنهادی غیر رسمی برای پایان دادن به ۱۹ ماه مناقشه در سوریه ارائه داده است.

ابراهیمی برای جلب حمایت دیپلماتیک ایران برای حل مناقشه سوریه به ایران آمده است.

صالحی وارد جزئیات این پیشنهاد نشد اما به گفته ایرنا وی از گروه های مختلف سوری خواسته است در مورد این پیشنهاد که کاملا منصفانه است، تصمیم بگیرند. از سوی دیگر ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که طرح ایران مورد بحث کشورهای دیگر منطقه از جمله مصر، عربستان و ترکیه که این طرح به دستشان رسیده است، قرار بگیرد.

صالحی هفته ها پیش، طرحی شبیه به این را پیشنهاد کرده بود اما در حال حاضر به نظر می رسد که ایران آماده است از نفوذ سیاسی خود برای حل مناقشه سوریه استفاده کند. مشکل ایران از زبان محمود احمدی نژاد مطرح شد که در دیدار با ابراهیمی گفته بود: “جنگ در سوریه امنیت منطقه را از بین می برد و از هم پاشیده شدن سوربه منجر به قتل عام قومیتی می شود.” احمدی نژاد افزود : “راه‌حل بهبود وضعیت سوریه این است که هیچ‌کس به دنبال تحمیل دیدگاه و آراء خود بر کشور نباشد و مردم سوریه در یک انتخابات کاملا آزاد نظرات خود را اعلام کنند.”

باید منتظر روزهای آینده ماند تا جزئیات این طرح منتشر شود و باید دید که طرح ایران برای برون رفت مسالمت آمیز از مناقشه سوریه چگونه طرحی است. شاید این طرح منجر به برون رفت خود ایران از تحریم ها و فشار های غرب نیز بشود.

با این حال اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم ها علیه سوریه آغاز کرده است. وزیران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ جمع شدند و ۲۸ فرد و دو شرکت را به لیست تحریم‌هایشان افزودند. با دور جدید تحریم‌ها تعداد افراد و شرکت‌های تحریم شده به ۲۳۵ می‌رسد.

ابراهیمی قبل از سفر به ایران به عربستان و ترکیه رفته و با رهبران این کشورها گفتگو کرده بود و از حمایت کامل اتحادیه اروپا برخوردار است. اتحادیه اروپا در این مورد گفته است که آماده همکاری کامل است.

دولت ترکیه تنش زیادی با سوریه پیدا کرده است و به گفته رسانه های ترکیه احتمال آن می رود که ترکیه با سوریه وارد جنگ بشود. ترکیه قبل از شورش مردم سوریه، رابطه بسیار خوبی با سوریه داشت.

اخضر ابراهیمی در دیدارش از ترکیه در مورد تنش بین دو کشور با اردوغان به بحث و تبادل نظر پرداخت و اوضاع سوریه را مورد بررسی قرار داد.

منبع: فاتو کوتیدیانو، 16 اکتبر