ایران و سوریه، هدف فشارهای تازه

نویسنده

» گزارش بیزنس ریکوردر از تحریم های اروپا

روز دوشنبه اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را برای ایران در نظر گرفت که طبق آن همه نقل و انتقلات مالی با کشورهای خاورمیانه باید از قبل مورد بررسی قرار بگیرد.

در مورد سوریه نیز تحریم های جدیدی اعلام شد تا بشار اسد از قدرت کناره گیری کند. این تحریم ها بعد از دیدار وزرای اتحادیه اروپا با دیپلمات های ارشد روسیه صورت گرفت که آنها نتوانستند روسیه را قانع کنند که از اقدامات بین المللی علیه حکومت سوریه حمایت کند.

وزیران اتحادیه اروپا، ایران را به “بی اعتنایی و نقض وظایف بین المللی” و “عدم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی هسته ای” متهم کردند. نقل و انتقالات مالی بین بانک های ایران و اتحادیه اروپا در حال حاضر در شرایط بسیار سخت صورت می گیرد و فقط برای کمک های انساندوستانه روان است.

اروپا در این برخورد گاز طبیعی ایران را نیز شامل این تحریم ها کرد و صادرات گرافیت، فلز و نرم افزار را سخت تر کرد؛ نقل و انتقال و انبار کردن نفت و محصولات نفتی ایران ممنوع شد و بیمه و اعتبارنامه ها را به مجموع محدودیت ها افزود. مسدود کردن سرمایه کسانی که با برنامه های اتمی ایران ارتباط دارند و ۳۴ شرکت که اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که از حکومت ایران حمایت مالی می کنند، نیز شامل این تحریم ها شد.

تصویب این تحریم ها به دلیل مخالفت وزیر امور خارجه سوئد، کارل بیلدت، به تاخیر افتاد. دلیل تعلل وی در ارتباط با قرارداد شرکت سوئدی اریکسون در ایران بود. وزرای اتحادیه اروپا با هم اعلام کردند: “این خود حکومت ایران است که می تواند مسئولانه برخورد کند و به تحریم ها پایان بدهد. تا زمانی که این اتفاق نیافتاده است، فشار ها بیشتر هم خواهد شد.” ایران اصرار دارد که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است اما غرب بیم دارد که این برنامه ها منجر به ساخت سلاح اتمی بشود.

جولیو ترتزی، وزیر خارجه ایتالیا گفت: “تحریم ها باید ابزاری باشند برای متقاعد کردن رهبران ایران برای بازگشت به میز مذاکرات. ایران کشوری است که نقش بسیار مهمی در ثبات منطقه دارد.” وزیران اروپا در مورد سوریه از دور نوزدهم تحریم‌ها که از ۱۷ ماه پیش آغاز کردند ابراز رضایت کردند و به توافق رسیدند که سرمایه ۲۸ نفر و ۲ شرکت دیگر را مسدود کنند و اجازه پرواز به شرکت هواپیمایی سوریه ندهند. کاترین آشتون در مورد ارسال اسلحه به سوریه گفت: “ما از همه کشورها درخواست داریم دست از ارسال اسلحه به سوریه بردارند و آتش جنگ را تندتر نکنند.”

روسیه اصلی ترین فروشنده اسلحه به دولت بشار اسد است. اقدام اروپا درست یک هفته پس از اقدام ترکیه صورت گرفت که هواپیمای یکی از شرکت های هواپیمایی سوریه که مشکوک به حمل اسلحه روسی بود، متوقف کرد.وزیر امور خارجه آلمان، گوئیدو وستروله، گفت: “طبق قوانین بین المللی ترکیه حق دارد هواپیما هایی که در خاک کشورش هستند را بازرسی کند.” وزیر امور اروپایی ترکیه از اتحادیه اروپا خواست تا به تعدادی از ۴۵۰هزار پناهنده سوری، پناه بدهند. وزیر خارجه سوئد ضمن رد این درخواست گفت: “آنها می خواهند به خانه هایشان برگردند نه اینکه به یک کشور که همیشه یخبندان است اعزام شوند.”

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در مورد دیدار پشت درهای بسته با همتای روسی خود، حرف های ضد و نقیضی زدند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلستان گفت که هیچ پیشرفتی در این گفتگو ها ندیده است، فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفت که نه تنها پیشرفتی حاصل نشده بلکه احساس کرده است که چند قدم به عقب رفته اند و بحث شان در مورد این بوده است که آیا اسد بماند یا نه. سایر وزرا، خوشبین تر بودند، ترتزی صحبت از نشانه های مثبت کرد و اشتون از حمایت قاطع لاوروف از ماموریت اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، حرف زد.

منبع: بیزنس ریکوردر، 16 اکتبر