تهدید کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی نظامیان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» از "برخورد بعد از انتخابات" تا "بررسی مجدد صلاحیت"

در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حمله نظامیان و برخی منصوبین رهبر جمهوری اسلامی به کاندیداها افزایش یافته است تا جایی که آنها را به دلیل انتقاد از شرایط کنونی کشور به “سیاه نمایی” و “بزرگ نمایی مشکلات” متهم و با تاکید بر اینکه “نمی توان از این تخلفات گذشت” اعلام کرده اند  پس از برگزاری انتخابات با  این کاندیداها “برخورد” خواهند کرد. در همین حال  برخی دیگر نیز  خبر از بررسی مجدد صلاحیت حسن روحانی،کاندیدای نزدیک به  اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان داده اند.

در همین ارتباط معاون امور بسیج و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح کشور طی اظهاراتی که در رسانه های متعلق به سپاه پاسداران منتشر شد، گفت: “قبلاً نیز تذکر داده بودیم که بهتر است نامزدهای محترم در محدوده اختیارات ریاست جمهوری به اظهارنظر بپردازند و از ورود به عرصه نیروهای مسلح که بطور مستقیم با امر دفاع و امنیت ملی کشور مربوط می شود اجتناب کنند.”

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری همچنین از برخورد با کاندیداها پس از انتخابات خبر داده و تاکید کرده: “برخورد قانونی با آن دسته از آقایان کاندیداها که این محدوده را رعایت نکرده و به اشاعه اطلاعات غیرصحیح و یا سیاه نمایی پرداختند را برای خود محفوظ دانسته و آنرا به بعد از انتخابات موکول می‌کنیم.”

این مقام ارشد نظامی در اظهارات خود به کاندیداهای متخلف و همچنین موضوعی که توسط آنها مطرح شده، اشاره ای نکرده است.

پیش از این در واپسین روزهای اردیبهشت ماه نیز ستاد تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح که ریاست آن بر عهده سرتیپ پاسدار مسعود جزایری است با صدور بیانیه ای از کاندیداهای ریاست جمهوری خواسته بود  ”در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی خود به گونه‌ای عمل کنند تا امکان هرگونه سوءاستفاده دشمن سلب و نقطه امید بدخواهان ایران اسلامی در دستاویز قراردادن اظهارات آنان برای هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه منافع کشور و نیروهای مسلح به یأس تبدیل کنند.”

اعلام برخورد با کاندیداهای ریاست جمهوری پس از برگزاری انتخابات درحالی به صراحت از سوی معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشور مطرح شده که در روزهای اخیر حمله فرماندهان نظامی و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی به برخی کاندیداها به دلیل آنچه که “سیاه نمایی” می خوانند افزایش پیدا کرده است.

شنبه 18 خرداد سرتیپ پاسدار حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران طی اظهاراتی ادعا کرد که “برخی کاندیداها گویی هیچ حرف دیگری ندارند و فقط سیاه نمایی را در پیش گرفته اند و حتی فیلم مستند برخی کاندیداها هنوز پیام یاس و ناامیدی برای مردم دارد و باید به این آقایان گفت که شما خودتان در غبارآلودگی و تیرگی قرار دارید پس چرا آن را به کشور نسبت می دهید. می گویند «کشور در زمستان سرد است» حال آنکه خود این افراد فریز شده اند.”

هرچند که معاون فرهنگی سپاه نامی از حسن روحانی نبرده اما اشاره وی به اظهارات روحانی در تبلیغات انتخاباتی او است که شرایط فعلی کشور را به “زمستانی سرد” تشبیه کرده بود.

همزمان سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری، فرمانده سابق قرارگاه ثارالله و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نیز به کاندیداهای ریاست جمهوری درباره انتقادات آنها از شرایط فعلی کشور و دولت محمود احمدی نژاد هشدار داد.

او در این ارتباط گفت: “انتقادها نباید موجب «سیاه‌نمایی» شود چرا که دولت‌های گذشته هر کدام نقاط قوت و ضعف داشته‌اند و کاندیداها باید در انتقادات خود با اشاره به نقاط قوت ارزیابی و نظر خود را نیز بیان کنند. کاندیداها باید بدانند روزی نوبت خود آنها می‌شود که اگر تشکیل دولت دهند، ‌مورد نقد قرار خواهند گرفت و فکر کنند که آیا دوست دارند اقدامات آنها سیاه‌نمایی شود؟ بنابراین در انتقادات خود انصاف و منطق را رعایت کنند.”

این عضو ارشد سپاه پاسداران همچنین در واپسین ساعات یکشنبه شب 19 خرداد درفاصله 4 روز مانده به برگزاری انتخابات تهدید کرد که شورای نگهبان صلاحیت حسن روحانی را به دلیل  انتقاداتش از وضعیت فعلی کشورو دولت احمدی نژاد، مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی با غرب و دلایل تحریم های بین المللی مطرح کرده،  بررسی مجدد خواهد کرد.

او مدعی شد که”شورای نگهبان حق بررسی مجدد صلاحیت کاندیداها را دارد و بالاخره به همه کاندیداها گفته شده که تا آخرین روز و ساعت، همه گفته‌های آنها، حرکات، اقدامات و تحلیل‌هایشان زیر نظر شورای نگهبان است.”

در همین حال ارگان سیاسی سپاه پاسداران نیز طی مقالات متعددی کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله دو کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان، محمدرضا عارف و حسن روحانی را به “سیاه نمایی” و “بزرگ نمایی مشکلات” متهم کرد.

هفته نامه صبح صادق در سرمقاله خود با اشاره به مناظره ها و تبلیغات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهارات و انتقادات برخی کاندیداها را “غیرقابل گذشت” خواند و نوشت:“از آنچه که نمی توان گذشت، تخلفات اساسی بعضی از نامزدها بود که در مباحث تبلیغاتی و مناظره خواسته و یا ناخواسته، عمداً و یا سهواً دشمن را دلگرم کردند.”

این نشریه که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران منتشر می شود همچنین در مقاله دیگری با اشاره به تبلیغات و برنامه های تلویزیونی 8 کاندیدای ریاست جمهوری نوشت: “آنچه غیر طبیعی و حتی می توان گفت غیر اخلاقی است، تبلیغات برخی کاندیداها به هر نحو ممکن و دست یازیدن آنان به هر وسیله و امکان و ابزاری برای جلب توجه رأی دهندگان است که؛ سیاه نمایی و تبلیغات منفی علیه کشور و نظام، دفاع از سران فتنه و فتنه گران در فیلم ها و سخنرانی ها، تأکید بر قومیت و مذهب و… را شامل می شود.”

صبح صادق در این مقاله  بدون نام بردن از حسن روحانی به شدت از او انتقاد و اضافه کرده است که “آیا واقعاً پست ریاست جمهوری آن قدر ارزش دارد که یک نامزد برای توجیه عملکرد مرعوبانه خود در تعطیلی مراکز هسته ای کشور، با توجیهات غیر واقعی، حتی از رهبری نیز هزینه کند؟ و یا اینکه نامزدی در فیلم های تبلیغاتی خود ،از سران و مسببان فتنه 88 با افتخار نام ببرد؟ و یا در تجمعات هوادارانش، عده ای به نفع سران فتنه شعار دهند؟ یا اینکه ،نامزدی دیگر، با کوبیدن بر طبل قومیت گرایی و مذهبی و… درصدد جذب آرای این گروه ها باشد…، قطعاً این عوام فریبی ها، از دید مردم کاری برای رضای خدا محسوب نمی شود و مردم این تبلیغات غیر واقعی و سخنان تبلیغی را از سخنان واقعی و صحیح تمییز می دهند و با این گونه سخنان، اغوا نخواهند شد.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه  که پس از قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم های بین المللی هم اکنون تحت عنوان مشاور نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد نظامی فعالیت می کند نیز طی مقاله جداگانه ای انتقاد کاندیداهای ریاست جمهوری از وضعیت جاری در کشور را یک روش “غربی” خوانده است.

او نوشته: “بر اساس قواعد جامعه شناسی انتخابات در کشورهای غربی، سیاه نمایی از وضع موجود و دیگران، به ویژه رقبا را، عامل پیدایی مشکلات معرفی کردن، راه جذب آرای عمومی به حساب می آید. بر همین اساس، معمولاً در هر انتخاباتی، برخی از نامزدها به سیاه نمایی و بزرگ نمایی مشکلات روی آورده و با معرفی خود به عنوان فرشته نجات، سعی می کنند، آرای مردم را به سمت خود جلب کنند.”

وی با این توضیح ادعا کرده که “اولاً این رویه غیر اسلامی و به دور از انصاف است و ثانیاً به زیر سوال بردن انقلاب و ناکارآمد معرفی کردن جمهوری اسلامی در پیشبرد کشور است. این سیاه نمایی ها در حالی صورت می گیرد که کارهای بزرگی انجام شده و کشور به پیشرفت های چشمگیری دست یافته و مردم از خدمات فراوانی برخوردار شده اند. اگر مشکلات اقتصادی در مقطع فعلی از قبیل گرانی، بیکاری و تورم وجود دارد، نباید با مانور برروی این مشکلات، تمام کارهای انجام شده و پیشرفت های به دست آمده، نادیده گرفته شود.”

یدالله جوانی با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای و هشدارهای وی به کاندیداهای ریاست جمهوری آنها را به بی توجهی به توصیه های رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده است.

14 خردادماه رهبر جمهوری اسلامی در سالروز مرگ آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری گفته بود: “خطاب به هشت نامزد می گویم، نصیحت می کنم، انتقاد کنند، لکن انتقاد به معنی سیاه نمایی و انکار خدمات صورت گرفته در این دولت و یا دولت های گذشته نباشد.”

او همچنین تاکید کرده بود: “نامزدهای محترم که در برنامه های عمومی، زبان به نقد و انتقاد باز می کنند، توجه کنند انتقاد به معنی عزم و نیت برای پیمودن آینده افتخارآمیز باشد، نه به معنی سیاه نمایی، منفی بافی و بی انصافی.”