حمایت از یک گروه شورشی شیعه

نویسنده

» گزارش دیلی تلگراف از تحولات روابط ایران و یمن

ریچارد اسپنسر

 

یمن، فقیرترین کشورعرب و مرکز شناخته شده القاعده، درکوهستان های شمالی نزدیک مرز عربستان سعودی با شورشیان شیعه که حوثی نامیده می شوند، وارد جنگ شده است.

مقامات یمنی اعلام کردند که کشتی های ایرانی حامل موشک های ضد تانک را در سواحل یمن و در نزدیکی مقر حوثی ها، توقیف کرده اند.

یکی از سخنگویان دولت یمن گفت: “نیروی دریایی و پلیس ساحلی یک کشتی خارجی را که حامل اسلحه و تجهیزات در آب های این کشور توقیف شده است”.

“مقامات امنیتی از پنج ملوان کشتی که ایرانی هستند، بازجوئی می کنند”. یک هندی هم در میان ملوانان کشتی است.

شورش حوثی ها از یک جدال محلی آغاز شد و تبدیل به یک درگیری بزرگ قومی شد که واکنش های بین المللی در بر داشت. حوثی ها متعلق به فرقه شیعه زیدی هستند و این درحالی است که اکثریت مذهبی در یمن با سنی هاست.

در ماه اوت دولت یمن برای تسلیم کردن شورشیان که شعارشان “الله اکبر”، “مرگ بر آمریکا”و “مرگ بر اسرائیل” است، درست به عملیات زمینی گسترده زد.

ده ها هزار نفر در بر اثر جنگ و شلیک خمپاره، آواره شده اند.

بسیاری از کارشناسان، این درگیری را نمونه ای از درگیری بین متحدان عربستان سعودی و ایران شیعه که هر دو از قدرت های بزرگ خلیج فارس محسوب می شوند، تصور می کنند.

عربستان سعودی به دولت یمن کمک مالی می کند که با استفاده از این کمک با در مبارزه با گروه های نظامی وابسته به القاعده همکاری می کنند، اما عربستان خبر های مربوط به پیوستن نیروهای نظامی شان در درگیری ها را تکذیب کرده است.

آمریکا هم با دادن تجهیزات تکنیکی از دولت یمن حمایت می کند و یمن را یکی از گردان های نظامی خود در نقطه کوچکی در خلیج عدن و سومالی، محسوب می کند.

یمن ایران را متهم به حمایت مالی از شورشیان کرده بود و اخیرا هم ادعا کرده است که این شورشیان از اسلحه ای که ایران در اختیارشان گذاشته است، استفاده می کنند.

اخیرا اتهامات را افزایش داده اند و می گویند که دولت ایران مستقیما دخالت دارد اما این ادعا که بعد از توقیف کشتی حامل اسلحه ایران عنوان شده است، اولین سندی است که بر مبنای آن می توانند مدعی وجود رابطه مستقیم بین حوثی ها و حامیان ایرانی شان است.

مقامات یمنی می گویند که کشتی را در دریای سرخ، در نزدیکی جزیره مدی متوقف کرده اند که بندی نزدیک به سرزمین هایی است که تحت کنترل حوثی هاست.

یک مقام رسمی گفت که خدمه ایرانی کشتی برای بازجویی به صنعا، پایتخت یمن منتقل شده اند و گفته می شود که قایق شان قرار بود زخمی های ایرانی را  منتقل کند.

اگر ادعاهای مقامات یمنی اثبات شود، این دومین آبروریزی دولت ایران بعد ازواقعه دستگیری 11 پاسدار در مرز پاکستان خواهد بود.

این افراد بعد از اینکه گفتند که در جریان تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر، تصادفی وارد خاک پاکستان شده اند، آزاد شدند.

این تردید وجود دارد که این حادثه مربوط به ادعای ایران مبنی بر پناه دادن پاکستان به اعضای گروه نظامی، جندالله که سنی هستند و مسئول حمله انتحاری هفته گذشته به اعضای سپاه، شناخته می شوند، باشد.

 

منبع: تلگراف 27 اکتبر