دادستان جدید خواستارتلطیف فضا شد

نویسنده
نازنین کامروا

» در دشوار ترین شرایط برای مطبوعات

عباس جعفری دولت‌آبادی،دادستان جدید تهران و جانشین سعید مرتضوی ـ چهره ای که کارنامه ای سیاه در حوزه توقیف مطبوعات،بازداشت و تهدید روزنامه نگاران دارد ـ خواستار “تلطیف فضای رسانه ای” شد؛ او ضمن اینکه انتقاد را حق مطبوعات دانست اما این را نیز ناگفته نگذاشت که انتقاد نباید موجب “تشویش اذهان عمومی” شود.

جعفری بر خلاف سلف خویش، از زمان روی کار آمدن در اظهار نظر ها و نیز چند اقدام  نمادین، از جمله بازدید از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی زندانی کوشیده است از لحن ملایمی بهره گیرد.این درحالی است که بر اساس شواهد موجود، او در دشوار ترین شرایط زمانی برای اصحاب رسانه و مطبوعات، مسئولیت دادستانی تهران را از سعید مرتضوی  تحویل گرفته است.

هم اکنون نزدیک به 40 روزنامه نگار مجبور به جلای وطن شده اند، دفتر انجمن صنفی مطبوعات در آستانه برگزاری سومین مجمع عمومی خود پلمب شده است، روزنامه کلمه سبز بر اساس گفته میرحسین موسوی “تحت فشار” از انتشار باز ایستاده و ارگان حزبی مهدی کروبی، یعنی روزنامه اعتماد ملی با بیش از 200 روزنامه نگار و کارمند، توقیف شده و سردبیر آن محمد قوچانی بیش از 100 روز است که در زندان به سر می برد. علاوه بر این نزدیک به 30 روزنامه نگار دیگر نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و کودتای مخملی و همچنین نشر اکاذیب در بازداشت غیر قانونی به سر می برند و هر روز اخبار نگران کننده ای از وضعیت جسمی و روحی آنان از سوی خانواده هایشان منتشر می شود.

در این شرایط است که دادستان جدید تهران در گفت و گو با ایسنا، از لزوم “تلطیف فضای رسانه ای” سخن گفته و فضای موجود را “شکننده” دانسته است.هر چند که او در کنار این عبارت کلی، بیشتر کوشیده است تا در قالب “توصیه” از ادامه وضعیت سخت روزنامه نگاران جانبداری کند.

به گزارش ایسنا، وی در این مصاحبه که با عنوان “ویژگی های رسانه های اخلاق گرا” انجام داده گفته است: “مطبوعات می توانند انتقاد کنند اما مواظب باشند که ذهن مردم مشوش نشود”.

او همچنین از ادامه سیاست برخورد بامطبوعات با این عبارت که “هر وقت با نشریه‌ای برخورد کردیم نشان خروج آن رسانه از شاخص‌ها است” سخن گفته و “استقرار آرامشی که مقام معظم رهبری خواستار آن بودند» را « مستلزم همکاری جدی مطبوعات” دانسته است.

با این حال جعفری نسبت به دادستان قبلی تهران، برخورد مناسب تری از خود نشان داده است، به طوری که بر خلاف رویه گذشته، وی دیروز در جمع خانواده زندانیان سیاسی و مطبوعاتی که در مقابل دفتر وی تجمع کرده بودند، حضور یافت و با آنان گفت و گو کرد.

به گزارش ایلنا، خانواده های بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات دیروز در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب تهران واقع در میدان ارگ (15 خرداد ) تجمع کرده بودند که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در محل سالن کنفرانس دادستانی با این خانواده ها دیدار کرد.

این اقدام و کمی قبل تر از آن، ابراز بی اطلاعی و به نوعی تکذیب خبر شکایت 100 نماینده مجلس از میرحسین موسوی، تا حدودی مشی متفاوت دادستان جدید تهران نسبت به سعید مرتضوی و تلاش او رابرای کسب وجهه از بین رفته این مقام نشان می دهد.

درآغاز انتصاب عباس جعفری دولت آبادی به جای مرتضوی، 330 روزنامه نگار ضمن نامه ای از دوران صدارت سلف وی به عنوان “تلخ ترین دوران مطبوعات” یاد کرده بودند.این روزنامه نگاران در نامه خود چهار خواسته اصلی، یعنی  اصلاح قانون انتخابات، پایان روند توقیف نشریات، آزادی روزنامه نگاران زندانی و رفع پلمب از دفتر انجمن صنفی مطبوعات را خواستار شده بودند اما تاکنون هیچ  یک از این مطالبات،پاسخی در پی نداشته است.

کارشناسان بر این باورند که شاید پاسخ به این مطالبات بتواند چهره عباس جعفری دولت آبادی را در میان اصحاب رسانه “معتدل” جلوه دهد؛اما به اعتقاد آنان جعفری توانایی پاسخ به این مطالبات را ندارد و این مقامات بالادست وی هستند که “تصمیم نهایی” را در باره سیاست های رسانه ای اتخاذ می کنند.نکته ای که خود وی نیز در مصاحبه دیروز با ایسنا، تلویحا با بیان اینکه “روزنامه ها باید مراقب باشند تا با آنها مجبور به برخورد نشویم” مورد تایید قرار داد.