بازجویی می شوند، بازداشت نشده اند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» اعمال نفوذ قدرتمندان برای نجات دو معاون دیگر احمدی نژاد

پس از محکوم شدن محمدرضا رحیمی به زندان و بازداشت حمید بقایی، در حالی که منابع مختلف از تخلفات وسیع در بنیاد شهید و میراث فرهنگی و سازمان ایرانیان خارج از کشور دوران احمدی نژاد می رسد و خبر از بازجویی های چندباره دو معاون دیگر رییس جمهور سابق، سخنگوی قوه قضائیه بازداشت این دو معاون سابق رییس‌جمهوری را تکذیب کرده است.

به گفته ناظران سیاسی اشاره سخنگوی قوه قضاییه در همین هفته، به افراد بانفوذی که به قاضی ها فشار وارد می کنند، می تواند به آیت الله محمود شاهرودی رییس پیشین قوه قضاییه و مقامات امنیتی باشد که از ملک زاده و زریبافان دو معاون دیگر احمدی نژاد حمایت می کنند.

به گزارش روزنامه شرق مسعود زریبافان، دبیر هیات دولت و معاون رییس‌جمهوری سابق به تخلفات مالی گسترده در بنیاد شهید متهم شده و ۵۰۰ صفحه گزارش و بیش از ۳۰ هزار سند مورد بررسی کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است. همچنین غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، عضو کمیته تحقیق‌وتفحص مجلس از بنیاد شهید به شرق گفته که “تخلف مالی در بنیاد شهید محرز و اظهر من الشمس است” اما زریبافان با حضور در کمیسیون اجتماعی از پاک‌دستی خود دفاع کرده است. از سوی دیگر در روزهای گذشته خبری تایید نشده حاکی از بازداشت محمدشریف ملک‌زاده در رسانه‌ها منتشر شد. ابتدا باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما که ارتباط خوبی با حلقه اطرافیان اسفندیار رحیم مشایی دارد، در گفت‌وگو با “یک منبع نزدیک به محمود احمدی‌نژاد” خبر دستگیری معاون رییس‌جمهوری سابق را نادرست خواند و سپس محسنی اژه‌ای به طور رسمی این خبر را تکذیب کرد. ملک‌زاده پیش از این و در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دستگیر شده بود اما به شکلی عجیب و پیش از برگزاری دادگاه، از سوی رهبر جمهوری اسلامی مورد “عفو” قرار گرفت.

 

زریبافان و فساد ۱۷۰ میلیارد تومانی

مسعود زریبافان، معاون محمود احمدی‌نژاد و رییس بنیاد شهید بود که در حال حاضر از چهره‌های اصلی حزب تازه تاسیس “یکتا”ست. او به تازگی ادعا کرده که پس از پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با او ارتباطی ندارد و خود را منتقد رییس‌ سابقش دانسته اما سابقه رفاقت و همکاری زریبافان و احمدی‌نژاد بیشتر از یک سمت معاونت است. زریبافان هم مانند احمدی‌نژاد و مشایی از حلقه مقامات امنیتی‌ غرب کشور بوده و سال‌ها بعد به عضویت شورای شهر تهران درآمد. از حامیان احمدی‌نژاد برای رسیدن به مقام شهرداری تهران بود و یکی از اصلی‌ترین چهره‌های ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴. او پس از آن که در انتخابات دوره سوم شورای شهر تهران ناکام ماند به عضویت هیات مدیره باشگاه استقلال منصوب شد و در دولت دهم ریاست بنیاد شهید را در اختیار گرفت.

رقم‌های متفاوتی درباره میزان تخلفات مالی در بنیاد شهید تحت مدیریت زریبافان اعلام شده است، از انتقال غیرقانونی ۱۷۰ میلیارد تومان به خارج از کشور گرفته تا اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی. در سال ۹۱ وقتی که ماجرای اختلاس رسانه‌ای شد، زریبافان مبلغ آن را ۶ میلیارد تومان دانست و موضوع را به تخلف یک کارمند سازمان تقلیل داد. او با دفاع تمام قد از خود و بنیاد شهید، انتقادات را ناشی از اغراض شخصی دانست.

آن گونه که روزنامه شرق گزارش داده، تحقیق‌وتفحص از “بنیاد شهید و امور ایثارگران” با امضای ۹۰ نماینده مجلس در اردیبهشت ماه ۹۲ کلید خورد. حالا بیش از دو سال از آن تاریخ گذشته و پرونده تفحص از بنیاد در پیچ کمیسیون اجتماعی مجلس گرفتار شده است.

این روزنامه تلویحا عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی را به عنوان یکی از عوامل اصلی به ثمرنرسیدن این پرونده در مجلس و ارسال مدارک به قوه‌قضاییه معرفی کرده است. همچنین سابقه این نماینده مجلس در دفاع از سعید مرتضوی، هنگامی که نمایندگان مجلس معترض به ریاست او بر سازمان تامین اجتماعی بودند، یادآوری شده است.

زمستان سال گذشته، غلامعلی جعفرزاده، عضو هیأت رئیسه تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید به تابناک گفته است: “قرار بود تا اواخر پاییز، این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، ولی در کمال ناباوری، دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود. “

به گفته این نماینده مجلس، فساد در بنیاد شهید “ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د”.

 

ملک‌زاده و یک دستگیری بی‌نتیجه در کارنامه

محمد شریف ملک‌زاده یکی از اعضای اصلی گروهی است که از سوی اصولگرایان “جریان انحرافی” نامیده شدند، حلقه‌ای که در راس آنها اسفندیار رحیم مشایی قرار داشت. رشد ملک‌زاده در مناصب دولتی هم از طریق مشایی صورت گرفت هرچند حضور اولیه این چهره گمنام را در ساختار قدرت منتسب به آیت‌الله هاشمی شاهرودی دانسته‌اند، همان فردی که گفته می‌شود در رهایی ملک‌زاده از بازداشت هم موثر بود و بلافاصله پس از زندان هم به او پست مشاوره داد.

محمدشریف ملک‌زاده، آخرین رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت احمدی‌نژاد بود که پس از مشایی و بقایی به این سمت رسیده بود. او علاوه بر معاونت رییس‌جمهوری، دبیری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، نهاد در اختیار و مورد علاقه مشایی و بقایی را هم در کارنامه دارد. اما جنجال بزرگ کارنامه او در تیر ماه ۱۳۹۰ رقم خورد؛ هنگامی که ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تنها چند روز پس از استعفا از مقام معاونت وزارت امور خارجه دستگیر شد. انتصاب او به این مقام باعث واکنش شدید نمایندگان مجلس شده بود و ۳۳ نماینده برای استیضاح وزیر امور خارجه اقدام کردند.

 ملک‌زاده سه شنبه ۳۱ خردادماه استعفا کرد و در استعفانامه‌اش نوشت: “اینجانب کلیه اتهامات ناجوانمردانه نسبت داده شده به خود را با صراحت هرچه تمام‌تر تکذیب می‌نمایم. اینجانب تاکنون در هیچ محکمه‌ای دارای پرونده نبوده و فاقد هرگونه سابقه سوء می‌باشم. ” علی‌اکبر صالحی هم از بیم استیضاح به سرعت با این استعفا موافقت کرد و در جواب نوشت: “خودت را به خداوند بزرگ و متعال واگذار کن که یقیناً بهترین پناهگاه است. “

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دلیل مخالفت‌ها را در جریان بودن “پرونده‌های تخلفات اداری و مالی زیادی” از ملک‌زاده عنوان کرده بود.

بازداشت ملک‌زاده ۷۰ روز به طول انجامید و بعد همه اتهامات درباره او به فراموشی سپرده شد. حتی روز ششم اردیبهشت ماه ۹۱ حکم مشاوره او از سوی محمود احمدی‌نژاد صادر شد و دو روز بعد از سوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس سابق قوه قضائیه و رییس هیأت عالی حل اختلاف میان قوا هم حکم مشاوره گرفت.