بازگشت به میدان وکالت

نویسنده
حمید احدی

» نسرین ستوده مزد پایداری خود را گرفت

در میان سکوت رسانه های ایران که از انتشار اخبار مربوط به زندانیان و فعالان سیاسی و حقوق بشر منع شده اند، و  همزمان با شادمانی جامعه جهانی فعالان مدنی، نسرین ستوده مزد پایداری خود را گرفت و حکم تعلیق پروانه وکالت وی  به ترتیبی کاهش یافت  که اینک می تواند بار دیگر وکیل متهمانی شود که باز هم حقوقشان محدود شده است. 

خانم ستوده که بعد از شیرین عبادی و مهرانگیز کار، زندانیان دهه هشتاد که اینک به خارج از کشور تبعید شده اند، نامدارترین زن وکیل دعاوی در ایران است که قوه قضاییه حکومت دینی ایران به زندان انداخت، دو سال قبل زیر فشار جامعه جهانی و همزمان با روی کارآمدن دولت حسن روحانی از زندان آزاد شد.

این حقوقدان که از تحسین شده ترین چهره های جهانی در میان مدافعان حقوق بشر است در زمانی که وکالت گروهی از معترضان  بازداشت شده به انتخابات خرداد ۸۸ را به عهده داشت در شهریور ۸۹ بازداشت شد و بیش از سه سال را در زندان گذراند که بخش عمده آن بدون مرخصی بود.

خانم ستوده در زندان و در زمانی که تحت شدیدترین فشارها قرار داشت با اعتصاب غذا چند باره، جهانیان را از وضعیت حقوق بشر در ایران با خبر ساخت و مسوولان قوه قضاییه و زندانبانان را به عقب نشینی واداشت تا سرانجام در شهریور ۹۲ و در پایان دوران محکومیتش همراه گروهی دیگر آزاد گشت.

رسانه های جهانی و سازمان های مدافع حقوق بشر از آزادی این مدافع حقوق بشر استقبال وسیعی کردند و چندین جایزه بین المللی به نام وی برگزیده شد.

همزمان با دستگیری خانم ستوده چند وکیل دیگر که آنان نیز به دفاع از  مدافعان آزادی و حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشجویان اشتغال داشتند دستگیر و زندانی شدند که از آن میان سیف زاده و عبدالفتاح سلطانی همچنان در بند هستند.

خانم نسرین ستوده کوتاه مدتی بعد از آزادی از زندان با مراجعه به کانون وکلای دادگستری نسبت به تعلیق پروانه وکالت خود اعتراض کرد و عملا از همکاران خود خواست نسبت به این نادیده گرفتن قوانین واکنش نشان دهند و بعد از آن هر روز با پلاکاردی که بر آن بر بخشی از قانون اساسی به عنوان “حق کار برای همه حتی دگراندیشان” نقش بسته بود اعتراض خود را به لغو پروانه وکالتش نشان داد. هر روز ایستاد. بعضی از روزها چهره هایی از مدافعان حقوق بشر و هواداران  جامعه مدنی  به همراهی وی رفتند و عکس این تظاهرات آرام که در زمان هایی تنها خانم ستوده در متن آن دیده می شد .

اما سرانجام خانم ستوده در صفحه فیس بوک خود نوشت  ”براساس حکم جدیدی که از شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا صادر شده، حکم تعلیق پروانه وکالتم از سه سال به ۹ ماه کاهش پیدا کرده است.”

او  ابراز امیدواری کرد با توجه به پایان ۹ ماه از زمان صدور حکم قبلی، طی روزهای آینده نسبت به تمدید پروانه و پایان تحصن اقدام کند.

نسرین ستوده همچنین عضو کانون مدافعان حقوق بشر، انجمن حمایت از کودکان و کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان بوده است.