تاج زاده: به احمدی نژاد اجازه دفاع از خود را بدهید

نویسنده
شیرین کریمی

» مناظره با کسی که تمام مناظره ها رد کرد

در حالی که رسانه های کشور به بحث درباره دعوت احمدی نژاد از حسن روحانی به مناظره ادامه می دهند، یکی از اعضای زندانی جبهه مشارکت، پاسخ ندادن به رئیس دولت پیشین را غیراخلاقی توصیف کرد و خواستار آن شد که به احمدی نژاد برای دفاع از عملکرد خود فرصت داده شود. در همین حال کارگردان سه گانه “اخراجی ها” نیز مناظره را سوژه ای مناسب برای اثر بعدی خود عنوان کرده است.

یک هفته ای از مطرح شدن پیشنهاد محمود احمدی نژاد به حسن روحانی برای مناظره رو در رو می گذرد اما هنوز رسانه های داخلی این موضوع بحث برانگیز را دنبال می کنند. پس از آنکه روزنامه جام جم – متعلق به صدا و سیما – فهرستی از بی محلی های رئیس دولت اصولگرا به دعوت شخصیت های سیاسی از او برای مناظره منتشر کرد مهسا جزینی در شرق نوشت: “این عادت احمدی‌نژاد است. از وقتی به ریاست دولت رسید بیشتر تمایل داشت دعوت‌کننده به مناظره باشد تا دعوت‌شونده. سابقه‌اش هم بی‌پاسخ گذاشتن تمامی دعوت‌ها از او به مناظره در این مدت است.”

وی در یادداشت خود ارجاعی قابل تامل در خصوص این رد دعوت ها داده است. نشان به آن نشان که خود احمدی نژاد در خرداد پر شور سال ۸۸ دست رد به سینه رئیس جمهور کنونی زده است.

خبرنگار حوزه سیاسی شرق می نویسد: “حسن روحانی که آن سال، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد در مورد بیانیه سعد‌آباد گفته بود: «چنانچه رییس‌جمهور محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته‌ای نظام باشند‌، آمادگی دارم جهت تنویر افکار عمومی با ایشان مناظره داشته باشم.” روحانی با اشاره به اینکه “متاسفانه اغلب اظهارات انتقادی در مورد دیپلماسی هسته‌ای نظام در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ که این روزها و به بهانه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر مطرح می‌شود‌، نادرست‌، غیرمنصفانه و در مواردی هم کذب محض است”؛ گفته بود: “از نقطه نظری دیگر‌، این رفتار تحریف تاریخ و نادیده گرفتن منافع ملی کشور محسوب می‌شود… وقتی پای منافع نظام و مردم در میان باشد، سکوت، به معنی نداشتن پاسخ نیست. گرچه اینجانب آمادگی دارم تا چنانچه رییس‌جمهوری محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته‌ای نظام باشند‌، گفت‌وگوی مستقیمی با ایشان در رسانه ملی جهت تنویر افکار عمومی و شفاف شدن حقایق تاریخی داشته باشم.”

احمدی نژاد در مناظره پنجم خرداد خود با میرحسین موسوی، جدا از اینکه با “بگم بگم” های خود به یکی از مظاهر بی اخلاقی در گفتمان سیاسی کشور تبدیل شد، بلکه حملات شدیدی به مسئولان نظام همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و دیپلماسی حسن روحانی کرد. کسی که از زمان آغاز بحران اتمی نظام در سال ۲۰۰۲ به عنوان دبیر شورای امنیت ملی مسئولیت مذاکره با غرب را عهده دار شد.

در همان زمان آیت الله هاشمی نیز که گزنده ترین حملات علیه خود را در برنامه ای زنده از زبان رئیس وقت دولت می شنید، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی درخواست برگزاری مناظره با احمدی نژاد را کرد اما رئیس دولت نهم هرگز مقابل تن به مناظره با رئیس وقت مجلس خبرگان نداد.

گزارش شرق سپس به سال ۸۶ اشاره کرده که محمود احمدی نژاد ناکامی های دولت خود را به گردن دو رئیس جمهور قبلی می انداخت “همین امر باعث شد در یکی از حاشیه‌های جلسات هیات دولت در سال ۸۶ خبرنگاران احمدی‌نژاد را سوال‌پیچ کنند که آیا حاضر به مناظره با «هاشمی» و «خاتمی» است؟ او حاضر به پاسخ نمی‌شد اما خبرنگاران از راست و چپ ول‌کن نبودند، درنهایت رییس دولت بدون ارایه پاسخ روشنی گفت: «آماده گفت‌وگو با همه هستم.» به دنبال این خبر «حسن رسولی»، معاون وقت مدیرعامل بنیاد باران از آمادگی خاتمی برای گفت‌وگو خبر داد و گفت که از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم. این دعوت هم اما در حد حرف باقی ماند و کسی دو رییس‌جمهور قبلی را به مناظره نخواند.”

افرادی دیگر از جبهه اصلاح طلبان همچون حسین مرعشی – در حزب کارگزاران-، مجید انصاری – در مجمع روحانیون مبارز – و احمد شیرزاد – از حزب مشارکت- احمدی نژاد را دعوت به مناظره کرده اند و احمدی نژاد از زیر همه این درخواست ها شانه خالی کرده بود.

 

از احمدی نژاد اصرار، از دولت انکار

احمدی نژاد که به داشتن سیاست پوپولیستی مشهور است پس از آنکه حسن روحانی در مصاحبه با صدا و سیما و ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت خود، ناکامی های اقتصادی احمدی نژاد را بیان کرد بار دیگر برای توجیه مطالبات خود از “مردم” مایه گذاشت و در نامه ای به رئیس دولت نوشت: “به احترام تقاضاهای بیشمار گروه‌های مختلف مردم و از جمله صاحبنظران سیاسی و اقتصادی، لازم دیدم که از جنابعالی دعوت نمایم تا در فضایی کاملا دوستانه و صمیمانه، در مناظره‌ای صریح، اصولی و روشنگر در منظر افکار عمومی ابهامات را رفع و حقایق ناب را آنطور که هست مورد تصدیق و تأکید قرار دهیم.”

حسن روحانی تاکنون پاسخی به این مناظره نداده است اما حمدرضا صادق مشاور وی بلافاصله در گفتگویی با تسنیم یادآور شد: “پیش از این دولت، درگیر “بگم‌بگم‌ها” و “بگوبگوها” بوده، اما دولت یازدهم به‌دنبال رفع مشکلات و درمان دردهای ملت است.”

نوبخت سخنگوی دولت هم خیلی زود به طور رسمی آب پاکی را روی دست احمدی نژاد و حامیانش ریخت و به خبرنگاران گفت: “ما وقت این حرف‌ها و برگزاری مناظره را نداریم. همه‌ دوستان ما به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند. ممکن است یک عده فرصت بیشتری داشته باشند. اما به هر ترتیب ما درگیر این مباحث نخواهیم شد”.

 

تاج زاده: صدا و سیما به احمدی نژاد حق دفاع بدهد

در همین راستا مصطفی تاج از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین که بیش از چهار سال است در بند قرنطینه زندان اوین نگه داری می شود با انتشار یادداشتی در سایت کلمه گوشزد کرده است که باید این حق حضور در صدا و سیما به احمدی نژاد داده شود: “به نظر من منظور آقای احمدی نژاد از تقاضای مناظره القاء این مسئله است که حرف زیادی برای گفتن دارد بدون آن که نظر خود را درباره آمار و اطلاعات غیرقابل دفاعی که در گزارش صدروزه بیان شد، اعلام کند. در عین حال این مسئله یک روی سکه است و روی دیگرش آن است که وی به هر حال حق دفاع از خود را دارد.”

وی که چند ساعت پیش از اعلام پیروزی بحث برانگیز احمدی نژاد در ۲۳ خرداد، به عنوان نخستین زندانی سیاسی سبز بازداشت شد و هر دو حزبی که در آن فعالیت می کرد از سوی وزارت کشور احمدی نژاد منحل اعلام شد در یادداشت خود گوشزد می کند که “ما باید از صداو سیما بخواهیم که به او فرصت دهد تا به سؤال ها و ابهام ها درباره عملکرد خویش جواب دهد. محروم کردن رئیس دولت قبلی از امکان پاسخ گویی وقتی به او انتقاد می شود نه حقوقی است، نه اخلاقی و نه سیاسی.”

سپری کردن روزها و شب های متمادی در زندان به دلیل انتقاد از سیاست های احمدی نژاد اما مانع از آن نشده تا تاج زاده خواستار رعایت اخلاق در مورد کسی شده که به دلیل مخالفت با او به زندان افتاده است. او در این یادداشت ادامه می دهد: “اخلاقی نیست زیرا ما هشت سال انتقاد کردیم که چرا صدا و سیما باید در انحصار آقای احمدی نژاد و حامیانش باشد تا یک طرفه اتهامات بیشماری را متوجه منتقدان خود از جمله رؤسای دولت های قبلی کند بدون آن که رسانه مذکور فرصت پاسخ گویی به آنان بدهد. به یاد داشته باشیم که مهم ترین اعتراض ما به اقتدارگراها به کار بردن معیارهای دوگانه توسط آنان است که عملی غیراخلاقی به شمار می رود. آن چه بر خود نمی پسندند بر دیگران روا می دارند و برای خود حقوقی قائلند که از دیگران دریغ می دارند.”

 

ده نمکی: می شود یک فیلم خوب ساخت

موضوع مناظره البته برای افرادی چون مسعود دهنمکی، از رهبران سابق گروه فشار و فیلم ساز کنونی، نیز جالب بوده است. این کارگردان که در فیلم “اخراجی های ۳” جنبش سبز و میرحسین موسوی را به سخره گرفته بود، اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه اصلاح طلب آرمان گفته است که این مناظره می تواند سوژه اثر بعدی وی باشد. او که به تازگی فیلم “رسوایی” را روی پرده های سینما داشته است می گوید: “اگر مناظره‌ای بین آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی برگزار شود و هر دو طرف هم در جریان مناظره مایه بگذارند. می‌شود یک فیلم خوب ساخت. در صورت برگزاری مناظره بین دو رئیس‌جمهور یکی سابق و دیگری فعلی و بیان کردن نکات جالب توسط هر کدام از طرفین می‌توانم اخراجی‌های ۴ را کلید بزنم. البته ساختن اخراجی‌های ۴ شرایطی دارد. باید دو طرف مذاکره‌کننده بتوانند دست هم را رو کرده و با بگم بگم متن اخراجی ۴ را آماده کنند. اگر دو طرف با دست پر در مقابل رسانه‌ها حاضر شوند دستمایه یک فیلم خواهد شد.”

وی که در دهه هفتاد به غیر از عضویت در رده های بالای انصار حزب الله، سردبیری نشریات تندرویی چون “شلمچه” را بر عهده داشت و در حمله بی مهابا به سیاست های اصلاح طلبانه محمد خاتمی چیزی کم نمی گذاشت حالا در توضیح اختلافات میان نیروهای سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا می گوید: “من دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا را یک بازی می‌دانم. بحث آنها و اختلاف نظرشان جنگ قدرت است. دعوای موجود بر سر کرسی قدرت است. به عقیده من با آمدن یا رفتن یک دولت به انقلاب و اسلام لطمه نخواهد خورد.”