مجمع روحانیون هم صلاحیت انتخاباتی ندارد

نویسنده
نازنین کامدار

» خشم محافظه کاران از مواضع موسوی خوئینی ها

واکنش تند محمدموسوی خوئینی ها، عضو بلندپایه مجمع روحانیون مبارز به شرط شورای نگهبان و چهره های حکومتی مبنی بر “اعلام برائت از موسوی و کروبی” برای شرکت در انتخابات، خشم محافظه کاران را برانگیخت به طوری که تمامی سایت های اصلی این جریان، روز گذشته حملات تندی به موسوی خوئینی ها و مجمع روحانیون مبارز را آغاز کردند.

 محمد موسوی خوئینی ها، با غیر سیاسی و غیر دینی دانستن این شرط که اصلاح طلبان باید از موسوی و کروبی اعلام برائت کنند، گفته بود اصلاح طلبان خود این دو رهبر جنبش سبز را وادار به شرکت در انتخابات کرده اند و اکنون نمی توانند با نادیده گرفتن آنها در انتخابات شرکت کنند.

سخنان موسوی خوئینی ها پس از آن بود که سیمای جمهوری اسلامی در شامگاه روز عاشورا، با پخش ویژه برنامه ای به نام “زخم”، با نشان دادن مکرر تصویر محمد خاتمی و موسوی خوئینی ها، از این دو خواست هر چه زودتر از جنبش سبز و رهبران آن اعلام برائت کنند.

این فشارها از زمانی افزایش یافته که محمد خاتمی به حجم فعالیت ها و دیدارهای خود که محور آنها موضوع انتخابات است، افزوده و طی هفته های گذشته بارها با افرادی که خود را “اصلاح طلب” معرفی می کنند دیدار و گفت و گو کرده است.

این دیدارها موجب شد تا ابتدا عباسعلی کدخدایی و سپس رسانه های حکومتی “شرط” امکان حضور خاتمی یا دیگر چهره های اصلاح طلب در انتخابات را “اعلام برائت از فتنه ۸۸” اعلام کنند؛شرطی که روز سه شنبه واکنش تند موسوی خوئینی ها را در پی داشت، اما خاتمی همچنان درباره آن سکوت کرده است.

 سخنان موسوی خوئینی ها موجب شد که سایت مشرق در مطلب اصلی خود چنین بنویسد: “بررسی اظهارات فعالان در این جریان بخوبی نشان می دهد که رهبران فکری این گروه سیاسی نه تنها از گذشته خود پشیمان نیستند ودچار دگرگونی خاصی نسبت به سال۸۸ نشده اند بلکه خواب های آشفته ای هم برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری دیده اند و در صورت غفلت دلسوزان نظام واصولگراها که امروز سرگرم درگیری های داخلی هستند خواهند توانست کشور را با بحران های نظیر آنچه در انتخابات گذشته روی داد ـ- و چه بسا بدتر از آن-ـ مواجه کنند.هر چند که معتقدین به گفتمان اصلاحات تا به امروز دلایلی برای تقلب در انتخابات دور گذشته را به جامعه ارائه نداده و نگفته اند چرا سعی داشتند با همکاری دشمنان بیرونی نظام را براندازی کنند اما مردم بخوبی به دسیسه های این فرقه سیاسی اشراف وآگاهی دارند و با شعارهای دست نویس خود در 9 دی اعلام کردند که این جریان صلاحیت و شایستگی حضور در انتخابات 92 را ندارند”.

مشرق افزوده است: “اما براستی گردانندگان اصلی فتنه 88 در مورد مردم چه فکری کرده اند؟ چطور به خود باورانده اند که جامعه ماه ها آشوب و التهاب و درگیری های براندازانه را به فراموشی سپرده و خیانت های این طیف را نادیده می گیرند؟ مجمع روحانیون چه برداشتی از سطح آگاهی مردم در عرصه های سیاسی دارد که اینگونه گذشته را انکار می کند و با لحنی تند و کاسب کارانه نیامده، برای نظام و مردم خط ونشان می کشد؟ واقعا اعضای این تشکل سیاسی گمان می کنند با اینگونه توهین ها به شعور و فهم سیاسی مردم می توانند در رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کنند؟اصلاح طلبان و به ویژه اعضای مجمع روحانیون بعنوان پدران ورهبران فکری وتئوریک این جناح باید بدانند که با رویکرد کنونی افکار عمومی به هیچ عنوان صلاحیت وشایستگی حضور در هیچ عرصه ی انتخاباتی را برای آنها صادر نخواهد کرد ؛چرا که این افراد از گذشته ی سیاه و تاریک خود اعلان برائت نکرده و در فکر توطئه های تازه ای برای نظام و مردم هستند”.

به گزارش فارس، حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم درباره مجمع روحانیون مبارز گفته است: “قاعدتاً آن طیف از اصلاح‌طلبان به‌دلیل عملکرد نامطلوب خود در جریان انتخابات 88 نمی‌توانند در انتخابات آتی شرکت کنند چه برسد به اینکه بخواهند برای نظام شرط‌ گذاری کنند. تشکلی مثل مجمع روحانیون که نقش محوری در فتنه 88 داشت صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد،‌ البته اصلاح‌طلبانی که در فتنه نقش موثری نداشتند در صورت مرزبندی با فتنه‌گران 88 می‌توانند در انتخابات حضور یابند. آنها به‌ دنبال انتخابات آزاد نیستند بلکه فقط درصدد نتیجه گرفتن هستند و اگر نامزد مدنظر آنها از صندوق‌ رای بیرون نیاید به‌جای پذیرفتن نتیجه، انتخابات آزاد را زیر سوال می‌برند”.

حملات چهره ها و رسانه های حکومتی به موسوی خوئینی ها محدود نماند و محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج هم هم در یک برنامه رادیویی درباره محمد خاتمی گفت: “شخصی که تا دیروز با پادشاه منفور عربستان در مورد رئیس جمهور شدن خود مشاوره زده و پول گرفته و یا مسئول دفترش از شاه جنایتکار بحرین پول دریافت کرده است و امروز نیز قصد کاندیداتوری دارد یا او را معرفی می کنند، باید بداند به طور قطع صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد. اگر روزی ما بنی‌صدر را به دلیل عدم کفایت سیاسی عزل کردیم امروز این اشخاص 10 برابر کفایت سیاسی‌شان بدتر از بنی‌صدر است”.

جهان نیوز هم درواکنش به اظهارات موسوی خوئینی ها نوشت: “موسوی‌خوئینی‌ها، از فعالان فتنه 88 و عاملان اصلی اغتشاش خونین شب 30 خرداد 88، به ارائه راهکارهایی برای بازگشت همفکرانش به عرصه سیاسی پرداخت که البته اعلام برائت از جریان فتنه و اشتباهات گذشته در میان این راهکارها نبود. در واقع نوعی فرار به جلو”.

اما واکنش ها تنها به محافظه کاران محدود نبود،فردی به نام مجید محتشمی هم که خود را سخنگوی جبهه اصلاحات معرفی کرده، به خبرگزاری فارس گفته است: “موسوی‌خوئینی‌ها نماد اصلاحات نیست و رهبر معنوی این جریان سید محمد خاتمی است. نظرات موسوی‌خوئینی‌ها شخصی بوده و بیانگر نظر احزاب اصلاح‌طلب نیست از این رو جبهه اصلاح‌طلبان با قوت در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد”.

او افزوده است که “معتقدان به نظام مقدس جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش‌شرطی در انتخابات شرکت خواهند کرد”.

گفتنی است از میان این دسته از اصلاح طلبان تا کنون فقط مصطفی کواکبیان آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات، آنهم بدون پیش شرط مطرح کرده و البته خود را “اولویت” بعد از خاتمی دانسته است.