جریمه های سنگین برای موهای فشن

نویسنده
فیروزه متین

» مبارزه با بی اخلاقی و رفع کمبود بودجه

در حالیکه چندی پیش و با گسترش موج اعتراض به قانون جریمه نقدی بدحجابی، رئیس پلیس تهران این خبر را تکذیب کرده بود، روز گذشته سرپرست دادسرای ارشاد تهران از صدور دو پرونده جریمه ۹۰۰ هزار تومانی به دلیل بدحجابی خبر داد.

منتقدان معتقدند قوه قضاییه و نیروی انتظامی تصمیم دارند بخشی از کمبود بودجه خود را از راه جریمه های سنگین “مانکن”ها که به نظر آنان به خانواده های مرفه تعلق دارند جبران کنند.

به گزارش رسانه ها، عباس جعفری دولت آبادی که همزمان دادستان تهران هم هست، گفته است: “در روزهای اخیر چندین پرونده در برخورد با بدحجابی در دادسرا تشکیل شده که در دو مورد دادگاه متهمان را به پرداخت ۹۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم کرد”.
همزمان با این خبر، اعلام شد که جلسه ستاد پیشگیری از جرایم خاص استان تهران به ریاست همین مقام با دستور کار مبارزه با سرقت و جرایم منافی عفت تشکیل شده که در این جلسه سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی استان تهران به همراه فرماندهان انتظامی غرب و شرق استان و دادستان های شهرستان های استان حضور داشتند.
دادستان تهران در این جلسه، جرایم را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: “اول جرایمی که با سلامت جسمی و روحی افراد مرتبط است که به امور بهداشت؛ تغذیه؛ بهداشت عمومی و مسائلی از این قبیل مربوط می شود. دوم جرائم اقتصادی و مالی است که علاوه بر آسیب مالی به امنیت فکری مردم نیز خدشه وارد می کند و سوم جرایمی که در تضاد با عزت و کرامت انسانی است که فساد اخلاقی از این نوع جرایم است”. 

به گفته جانشین سعید مرتضوی در دادستانی تهران و انقلاب  “قوه قضائیه به جرایم اقتصادی سرقت و مفاسد اخلاقی نگاه ویژه ای دارد و مبارزه با این جرائم از سیاست های مهم دستگاه قضا به شمار می رود. باید در جرائمی مانند سرقت از ظرفیت و توان تمام دستگاه ها استفاده شود تا مردم امنیت خاطر داشته باشند. قانون آئین دادرسی کیفری جدید که از اول تیر ماه اجرا شده است الزامات جدیدی را به همراه داشته و نسبت به قانون سابق توجه بیشتری در حمایت از حقوق متهمان دارد”.(لینک

هفته گذشته سردار ساجدی‌نیا رییس پلیس پایتخت وجود هر نوع قبض جریمه بدحجابی و جریمه نقدی برای بدحجابان را به شدت تکذیب کرده بود اما اینک آشکار می شود از کمیسیون های ویژه تصمیم های دو منظوره گرفته می شود که هم پلیس به دستور مقامات بالا عمل می کند و هم درآمدزایی دارد.

شرق گزارش داده بود که سردار با لبخند این قبض و اطلاعات روی آن را بیشتر به یک جوک شبیه دانست. پیش از این نیز فرمانده نیروی انتظامی کشور، وجود گشت ویژه را به جوک شبیه دانسته بود.

شرق نوشته بود: “در روزهای گذشته موج نگرانی‌ از آن‌چه مصداق بدحجابی خوانده می‌شود، ایجاد شده بود.برخی آمارهای متفاوت از جریمه ۱۵ هزار تومانی تا ۸۰۰ هزار تومانی در این‎‌باره شایع شد پس از آن اواخر هفته گذشته قبضی با عنوان قبض جریمه بدحجابی روی برخی سایت‌های اینترنتی قرار گرفت. براساس این قبض مصادیق بدحجابی در جریمه‌های آن مشخص شده بود.سردار ساجدی‌نیا با لبخند در این‌باره می‌گوید تنها با چک کردن شماره حساب ۱۲۱۲ روی این قبض می‌توان فهمید یک برگه جعلی است.

به گفته فرمانده پلیس تاکنون هیچ ‌گزارشی در این‌باره داده نشده است: “مردم ما هوشیارتر و هوشمندتر از این هستند که این موارد را بپذیرند.” به نظر می رسد قبضی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد ساختگی بود اما در عین حال گفته مقامات نشان می دهد اصل دریافت جریمه های سنگین واقعیت دارد.(لینک)

پیش از این، سردار احمد روزبهانی، رئیس پلیس امنیت نیروی انتظامی در گفتگو با عصر ایران با بیان مصادیق بدحجابی و بدپوششی در پسران و دختران، اعلام کرد؛ بدحجاب‌ها جریمه نقدی می‌شوند.

او گفته بود: “مصداق ما برای برخورد با هنجارشکنان در رابطه با نوع پوشش خانم‌ها عبارت است از شلوارهای تنگ، شلوارهای کوتاه، مانتوهای کوتاه وتنگ، آرایشهای غلیظ و شدید، شال‌های کوتاه، یقه‌های باز مانتو، پوشش‌های نامتعارف( غربی)، موهایی که از جلو شال و روسری بیرون باشند، موهایی که از پشت شال بیرون باشند.برای مردها نیز پوشیدن لباسهایی که منقوش به نشان‌ها و علایم مبتذل و شیطان پرستی وتبلیغ اینطور مسایل باشد، آرایش‌های غیرمتعارفی که بتازگی در بین پسران جوان باب شده است، مدل‌های شیطان پرستی و گروه‌های غربی و مبتذل، دستبند و گردنبندهای گروه‌های غربی که تبلیغاتی برای این گروه‌ها و باعث ترویج شیطان پرستی می‌شوند، موهای فشن و مغایر با شرع سنن ایرانی اسلامی، از مصادیق بدپوششی در میان پسران است”.

او می افزود: “در رابطه با این جرایم در صورت باز داشت فرد، وی جهت رسیدگی به عدم رعایت مسایل اخلاقی و اجتماعی به دادسرا اعزام و قضات براساس نوع اتهام ، فرد را جریمه نقدی می‌کنند”.(لینک

محمود ذوقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد هم پیش از این اعلام کرده بد که “با‌نوان بد‌حجاب تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند”.(لینک)