شرق و مغرب همچنان بلاتکلیف

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مدیر مسئول روزنامه همچنان در بازداشت

با گذشت بیش از دوهفته از بازداشت مدیرمسول روزنامه “مغرب” و سه عضو دیگر این روزنامه، هنوز اتهام یا اتهامات انتسابی به آنها از سوی مسئولان دستگاه قضایی اعلام نشده. این در حالی است که طی روزها و هفته های گذشته، سردبیر روزنامه مغرب نیز بارها احضار و تحت بازجویی قرار گرفته است.

محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه همزمان با بازداشت مدیرمسئول روزنامه مغرب، علت بازداشت محمدمهدی امامی ناصری را غیر مطبوعاتی و براساس گزارش “یکی از مراجع رسمی” ذکر کرده بود. اکنون اما با گذشت دو هفته هیچ توضیحی درباره این اتهام غیر مطبوعاتی و گزارش مراجع رسمی داده نشده است.

هرچند مدیرمسول روزنامه “مغرب” در بازداشت است اما این روزنامه همچنان منتشر می شود. یکی از اعضای تحریریه این روزنامه می گوید که آقای امامی ناصری در پیغامی از زندان خواستار ادامه انتشار روزنامه شده و گفته زندان بودن او نباید مانع از انتشار روزنامه شود.

روزنامه مغرب با مدیرمسئولی امامی ناصری و سردبیری امیر موسی کاظمی از ۳۱ مرداد ماه به جمع مطبوعات کشور پیوست. ۱۰ مهرماه ماموران دادستانی با ورود به ساختمان این روزنامه، مدیرمسئول و سه عضو دیگر را بازداشت کردند.

همزمان با بازداشت آقای امامی ناصری، هیات نظارت بر مطبوعات نیز به روزنامه مغرب به دلیل انتشار برخی مطالب تذکر داد.

یکی از اعضای تحریریه روزنامه “مغرب” به “روز” میگوید: فشار بر روزنامه خیلی زیاد است. سردبیر را که احضار کرده اند گفته اند آقای امامی ناصری فعلا آزاد نمی شود. بعد هم سر مطالب روزنامه گیر داده و گفته اند که خیلی تند می روید. بعد هم که به خاطر انتشار “دریچه” ویژه نامه هفتگی روزنامه، تذکر شدید دادند و حتی جلوی انتشار آن را گرفتند؛ آن هم به دلیل اینکه عکسی از سید محمد خاتمی روی جلد ویژه نامه بود؛ عکسی که از پشت آقای خاتمی را در حال رفتن نشان میدهد. در اصل بعد از انتشار تبلیغ مربوط به این ویژه نامه، رسما گفتند که اگر ویژه نامه توزیع شود با روزنامه برخورد خواهد شد.

او می افزاید: نبود مدیرمسئول، جانشین او و مدیر امور مالی، سختی هایی را ایجاد کرده. تصمیم گیری ها را سخت تر کرده است. می خواهند روزنامه را در تنگنای مالی قرار می دهند و این می تواند خیال آنها را راحت کند که نیازی به فشار زیادی نیست چون همین تنگناها به روزنامه آسیب می رساند.

یک عضو دیگر این روزنامه اما می گوید: هنوز هیچ اتهامی به صورت رسمی اعلام نشده و همین باعث قوت گرفتن شایعات بسیاری شده. برخی می گویند آقای امامی ناصری به لحاظ مالی خیلی آلوده بوده، برخی دیگر می گویند پشت روزنامه مغرب آقای رحیمی است و آقای امامی ناصری قربانی فساد مالی رحیمی، معاون اول احمدی نژاد شده، برخی دیگر میگویند روزنامه مغرب مربوط به مشایی است و با اهداف خاص و اصلاح طلب در می آید تا مخاطب جذب کند و در نهایت برای مشایی رای جمع کند، عده ای دیگر هم میگویند مورد حمایت هاشمی است و مهدی هاشمی اسپانسر روزنامه است. در واقع هر کسی براساس ذهنیات شخصی اش، روزنامه را به کسی می بندد و در چنین فضایی کار کردن به شدت سخت است اما به هر حال ما روزنامه نگاریم و تلاش میکنیم کار حرفه ای خودمان را انجام دهیم.

او می گوید: گیر داده اند که حجم تبلیغات روزنامه در حدی بوده که تنها برای تبلیغات فعالیت های قرآنی مجاز است. حالا ما نمیدانیم این هم اتهام آقای امامی ناصری هست یا نیست. هنوز که به صورت رسمی و دقیق درباره اتها یا اتهامات انتسابی حرفی نزده اند.

گفتنی اینکه شبکه ایران، وابسته به روزنامه دولتی ایران نیز روزنامه مغرب و مسئولان آن را متهم به سواستفاده میلیاردی از بیلبوردهای تبلیغاتی و عنوان کرده: “نام این روزنامه تازه تاسیس زمانی بر سر زبان ها افتاد که مشخص شد، مدیران آن به صورت غیرقانونی ازتبلیغات رایگان بیلبوردهای شهری بهره مند شده و چندین میلیارد منتفع شده اند. این روزنامه خود را مستقل می نامد، اما درباره منابع تامین کننده هزینه های خود، تاکنون توضیحی نداده است”.

پیشتر موسی کاظمی، سردبیر روزنامه مغرب نیز از اتهامات مدیرمسئول و عضو دیگر بازداشتی این روزنامه ابراز بی اطلاعی کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته بود: سه نفر دیگر از پرسنل اداری روزنامه از جمله مدیر مالی، مدیر روابط عمومی و قائم مقام مدیر مسوول روزنامه نیز به همراه آقای ناصری امامی بازداشت شده‌اند که هیچ اطلاعی از اتهام آنها نیز در دست نیست.

او افزوده بود: ما کماکان از وضعیت و اتهامات مطروحه بی‌اطلاع ایم.

آقای امامی ناصری در انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸، مشاور محسن رضایی، یکی از ۴ کاندیدای ریاست جمهوری در آن انتخابات بود و پیش از روزنامه مغرب، روزنامه فرهنگ و آشتی را منتشر میکرد.

وب سایت های امنیتی از او به عنوان “مرد سه هزار چهره مطبوعات” یاد و او را متهم به “دفاع از هاشمی رفسنجانی، فعالیت در جریان فتنه، انتشار ویژه نامه تخریبی علیه مسئولین، ترویج فرهنگ اباحه گری، تخریب اصولگرایان، سیاه نمایی از شرایط سیاسی کشور، انتشار اخبار برجسته از سران فتنه و حامیان آنان و…” کرده و مدعی شده بودند: بررسی تیترها و مطالب روزنامه جدیدالتاسیس نشان می دهد که این رسانه با زنده ساختن مجدد فتنه، دنبال فراهم آوردن زمینه فعالیت سیاسی برای یکی از چهره های سیاسی است.

روزنامه مغرب طی هفته های گذشته و در حالیکه گفته می شد روزنامه ها از انتشار اخبار مربوط به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی منع شده اند، یکبار تیتر اول خود را به وضعیت جسمانی میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می برد اختصاص داد و به نقل از سخنگوی قوه قضائیه تیتر زد “حال موسوی خوب است”. این روزنامه چند بار نیز تیتر اول خود را به سخنان سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، اختصاص داده و عکسی از او را در صفحه اول خود منتشر کرده بود.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی پیش از این در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین انتقاد کرده بود که “اگر یک رسانه عکس آقای خاتمی را بزند، توبیخ و توقیف می‌شود”.

روزنامه مغرب پیش از این نیزاعلام کرده بود که یک روز در اعتراض به فشارها یی که بر روزنامه ها وارد می شود از انتشار خودداری خواهد کرد.

 

شرق همچنان بلاتکلیف است

از سوی دیگر با گذشت سه هفته از توقیف روزنامه شرق، تکلیف این روزنامه هنوز مشخص نیست و علی مطهری، یکی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات گفته است که “دادگاه باید زودتر تکلیف روزنامه شرق را مشخص کند”.

این نماینده مجلس درباره بلاتکلیفی پرونده روزنامه شرق به وب سایت عصر ایران گفته است: عقیده ما این است که دادگاه باید زودتر تکلیف روزنامه شرق را مشخص کند، به همین دلیل در جلسه هیات نظارت قرار بر این شد که نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت پیگیری های لازم را انجام دهد تا تکلیف نهایی این روزنامه زودتر مشخص شود.

این عضو هیات نظارت بر مطبوعات افزوده: باید کاری کرد تا پرونده این روزنامه نهایی شود و در شرایط کنونی به جز انتظار برای صدور رای نهایی، هیچ کس نمی تواند کاری برای شرق انجام بدهد.

روزنامه شرق پنجم مهرماه به دلیل انتشار طرحی با عنوان “چشم بندان” از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.