نمایش ایرانی هیمالیای تنهایی

نویسنده
محمود احمدی

» پنجره/ اجرای لندن

 

“افسانه ی ببر” عنوان نمایشی ست از “داریو فو” نمایشنامه نویس مشهور ایتالیایی. صدرالدین زاهد اما اقتباسی آزاد( آنقدر آزاد که خود زاهد می گوید بهتر می بود تا خودش را به عنوان نویسنده ی اثر معرفی می کرد و توضیحی می داد که مثلا این کار با نیم نگاهی به اثر داریو فو به نگارش در آمده) از این نمایش ارائه داده و آن را به تور دنیا برده و برای معدود ایرانی علاقه مند به هنر فاخر در چهارسوی دنیا اجرا می کند.

این تور در سال دوم گردش در چهارسوی دنیا، به ایستگاه لندن رسیده بود و پنجشنبه ی هفته ی گذشته در سالن اجتماعات کتابخانه ی کنیزینگتون به روی صحنه رفت.

حضور صدر الدین زاهد که از جمله قدیمی های تئاتر است، پای بسیاری از چهره های فرهنگی لندن نشین را به سالن کنزینگتون کشانید بود؛ ایرج جنتی عطایی؛ بهمن فرسی؛ قاضی ربیحاوی، سوسن فرخ نیا، ایرج امامی و بسیاری دیگر از افراد صاحب نام حوزه ی هنر از جمله تماشاچیان نام آشنای نمایش آقای زاهد بودند.

این نمایش که به گفته ی آقای زاهد، پیش تر با سه کاراکتر به روی صحنه می رفت، رفته رفته و بنا به اقتضای زمان و دشواری های امور؛ به یک نمایش یک نفره تغییر چهره داد و حالا چند صباحی است که تنها با انرژی زیاد و هنرمندی آقای زاهد، مجال زنده ماندن پیدا کرده و بر صحنه ها ظاهر می شود.

به همین بهانه، هنر روز، گفت و گویی با صدرالدین زاهد ترتیب داده و جلوه های گوناگون کار وی را بر شمرده؛ این گفت و گو و نگاهی به نمایش دندان ببر و دیگر خواندنی ها در این باب را می توانید در پرونده ی شماره ی آتی هنر روز از پی بگیرید؛ گزارش اختصاصی تصویری ما از این نمایش را ببینید.