معلوم شد کار خودشان بوده

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» عوامل هتاکی به خانواده هاشمی دستگیر شدند

عباس جعفری دولت آبادی روز سه شنبه از دستگیری “عوامل هتاکی به خانواده هاشمی رفسنجانی” خبر داد. دادستان تهران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان دادسرای ناحیه دو تهران در جمع خبرنگاران  گفت: “همان طور که قول داده بودیم این پرونده به سرعت تشکیل و متهمان آن شناسایی شدند.”

اوایل اسفند ماه فیلمی در سایت یوتیوب و شبکه‏های اجتماعی نظیر فیس بوک منتشر شد که نشان می‏داد فائزه هاشمی رفسنجانی در پارکینگ حرم عبدالعظیم مورد هجوم افراد ناشناسی قرار گرفته است. این افراد که خود را “بچه حزب اللهی ‏های شاه عبدالعظیم” می‏خواندند، دختر هاشمی رفسنجانی را با به کار بردن الفاظ رکیک مورد تهدید قرار دادند و به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ناسزا گفتند.

پیش از این انتشار این فیلم، روزنامه جمهوری اسلامی در خبری نوشته بود: “درحالی که تنها دو هفته تا انتخابات هیات رئیسه خبرگان باقی مانده است، تعرض به رئیس مجلس خبرگان رهبری توسط عناصر خودسر، حتی به خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت عبدالعظیم و در مراسم ترحیم هم کشیده شد”.
بر اساس کزارش ها محسن و فائزه هاشمی هنگامی که در حال ترک محل مراسم ختم یکی از بستگان خود بودند مورد حمله قرار گرفتند. روزنامه جمهوری اسلامی در گزارش خود همچنین خبر داده بود که برادر زاده و خواهرزاده فائزه هاشمی نیز هنگام دفاع از او با شوکر برقی مورد حمله قرار گرفته اند.

 

خانواده هاشمی شکایت کردند

به دنبال این برخورد، هفته گذشته دادستان تهران در حاشیه همایش دادستان‌های کشور گفت: “یکی از اعضای خانواده هاشمی شکایتی به دادستانی ارایه کرده است که باید بررسی شود”.

 وی افزود: “ توهین به خانم فائزه هاشمی دو بخش دارد بخش اول توهین به خود ایشان است که باید شکایت کنند و بخش دوم توهین به پدر ایشان است که دادستانی وارد عمل می‌شود”.
جعفری دولت آبادی در اظهارات دیروز خود همچنین خبر داده است که “با شکایت خانواده آقای هاشمی رفسنجانی پرونده هم در بخش خصوصی و هم در بخش عمومی تشکیل شد”.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه «بارها گفتم که  اگر کسی مرتکب جرم شود باید هزینه آن را پرداخت کند»، عنوان کرده: “دو متهم اصلی این پرونده پس از شناسایی دستگیر شده اند و پرونده آنها در دادستانی در حال پیگیری است.”

وی هویت این افراد را روشن نساخته است.

 

هویتی که فاش شد

این در حالی است که چند روز پس از انتشار فیلم مربوط به این حمله، حسین قدیانی از وبلاگ‏نویسان بسیجی در ایران، عامل اصلی حمله به دختر هاشمی رفسنجانی را سعید تاجیک معرفی کرده بود. تاجیک که گفته می‏شود نویسنده کتابی به نام “جنگ دوست داشتنی” است، از بسیجیان دوران جنگ ایران و عراق است  و در این کتاب خاطرات خود را جنگ بازگو کرده است. همچنین او در جلسات شعرخوانی رهبری مورد تشویق آقای خامنه ای قرار گرفته و به او تبسم کرده است.

 

نمی‏شود این وضعیت را تحمل کرد

انتشار فیلم فحاشی به فائزه هاشمی رفسنجانی واکنش‌های گسترده‌ای  به دنبال داشت تاحدی که برخی شخصیت‌های اصولگرا نیز از این اقدام انتقاد کردند. از جمله علی مطهری در این باره گفته بود؛ “حادثه هتاکی و دشنام های ناموسی به خانم فائزه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی چیزی نیست که بتوان از کنار آن گذشت. به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام اگر مسلمان از غم این حادثه دق کند و بمیرد مورد ملامت نیست بلکه سزاوار است”.

 مطهری در نامه‏ای خطاب به رئیس قوه قضاییه متذکر شده: “باید بررسی شود که چرا انقلاب اسلامی به این انحطاط کشیده شده است”.

صادق آملی لاریجانی نیز از کسانی بود که به این حرکت واکنش نشان داد. او گفت: “ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم. در همین چند روز اخیر نسبت به برخی مسئولان و خانواده‌های آنان هتاکی شد. این ظلم است. ظلم که شاخ و دم ندارد”.

او سپس رسما از دادستان کل کشور و دادستان تهران خواست این موضوع را پی‏گیری کنند. او خطاب به این دو مقام قضایی توضیح داده بود: “البته درخصوص مسائل مشابه نیز باید این‌گونه باشد. نگذارید که سیر قانونی مخدوش شود”.

از میان مراجع مذهبی  نیز چهره‏هایی چون آیت الله بیات زنجانی و آیت الله مکارم شیرازی توهین به فائزه هاشمی را زننده و تاسف بار ارزیابی کردند.

 

از تکذیب حمله تا حمایت از آن

با این حال واکنش هواداران دولت محمود به این موضوع کاملا متفاوت بود. محمود احمدی‏نژاد که خود چندی پیش توهین کیهان به کارلا برونی، همسر رئیس جمهور فرانسه را محکوم کرده بود در این رابطه کاملا سکوت کرد. او توهین کیهان را “ خلاف شرع” خوانده و گفته بود: “اگر واقعاً عدالتی باشد این افراد باید مجازات بشوند این نه اسلام است، نه جمهوری اسلامی، نه اخلاق، نه ایرانی ونه مردانگی!”

چنین بود که سایت هاشمی رفسنجانی بااشاره به موضع گیری احمدی نژاد در مورد همسر رئیس جمهور فرانسه و سکوت او درباره حمله به فائزه هاشمی نوشت: “براستی چرا در مقابل دهها اهانت کلامی به فرزند محجبه یک مسلمان ایرانی آنهم در جوار یک مکان مقدس مذهبی چنین لب فرو می‌بندید؟”

با این حال محمود احمدی بیغش، نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس درباره حمله به فائزه هاشمی گفت: “اگر حمله‌ای در کار بوده حتما از طرف دوستان خودشان انجام گرفته است”.

او حتی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فرارو که “اگر آن گونه که شما می‌گویید این سناریو از طرف اطرافیان خانم هاشمی طراحی شده باشد، آیا خود ایشان هم در جریان بوده‌اند یا خیر”، اظهار کرد: “بله. شاید هم محافظ‌های او این کار را کرده باشند”.

احمدی بیغش افزود: “فرزندان هاشمی بی ارزش‌تر از آن هستند که برای مردم ما ارزشی داشته باشند”.

سایت‏هایی نظیر محرمانه نیوز، مشرق و رجا نیوز نیز ابتدا صحت فیلم منتشر شده را زیر سئوال بردند و مدعی شدند: “فیلم فحاشی به فائزه هاشمی کاملا ساختگی و با برنامه قبلی ضبط شده است”.

آنها معتقد بودند که “فائزه هاشمی و همراهان با برنامه ریزی قبلی اقدام به اجرای این سناریوی بچه گانه می کنند تا به این طریق مظلومیت خود را به اثبات رسانده و همچنین از نیروهای مومن و ولایتمدار چهره ای خشن و سبوعانه ترسیم کنند”.

با این حال چند روز بعد محرمانه نیوز مطلبی به قلم محمد آل حبیب  را که گفته می‏شد “یکی از وبلاگ نویسان ارزشی” است، منتشر کرد. این وبلاگ نویس خطاب به فائزه هاشمی نوشته بود: “بدانید از هر دست که بدهید از همان دست خواهید گرفت، این توهین هایی که به شما و خانواده شما می شود همه و همه نشأت گرفته از شکستن دل یک انسان آزاده است”.

اما حسین قدیانی، نویسنده وبلاگ “قطعه 26” که اولین بار نام سعید تاجیک را به عنوان عامل اصلی این حرکت بر سر زبان‏ها انداخت، در این باره نوشت: “صاحب کتاب فاخر و دوست داشتنی “جنگ دوست داشتنی” همیشه برایم عزیز بوده است، اما وقتی فهمیدم سعید تاجیک در شهرری همان را که لایقش بود نثار “ف ه” کرد، ارادتم به او ۲ صد چندان شد. بسی بیش از قبل. هم الان مجسمه ساز بودم تندیسش را می زدم ورودی سیدالکریم”.

قدیانی پیش از این به دلیل نامه تند و سر گشاده خود به صادق آملی لاریجانی مورد انتقاد بسیاری از چهره‏های اصولگرا قرار گرفته بود. او دختر هاشمی رفسنجانی را مورد حمایت “ یک مشت صهیونیست سگ صفت” دانسته و گفته بود: “قطعا وقتی پا به سیدالکریم مقدس می گذارد، آنجا را نجس می‏کند و سعید تاجیک به خوبی، این لکه نجس را از شهرری پاک کرد”.

 او در مطلب خود منتقدان تاجیک را “هالو” و که فائزه هاشمی را لایق لفظ “فاحشه سیاسی” دانسته بود. حسین قدیانی خود در فهرستی که سایت جرس از طراحان حمله به دختر هاشمی رفسنجانی منتشر کرده، متهم به دست داشتن در این اقدام شده است.

 

توهین‏هایی که پی گیری نشد

 اظهارات دیروز دادستان تهران مبنی بر دستگیری عوامل اهانت به فائزه هاشمی در حالی عنوان می‏شود که طی ماه‏های گذشته حملات طرفداران دولت به اکبر هاشمی رفسنجانی شدت بیشتری به خود گرفته است. در همین راستا سیمای جمهوری اسلامی اواخر بهمن ماه در یک برنامه زنده گروهی را به تصویر کشید که شعارهایی نظیر “هاشمی حیا کن مصلحت رو رها کن، مرگ بر هاشمی فتنه‌گر و فتنه‌گر ایرانی، اکبر رفسنجانی” سر می‏دادند. سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به این حرکت صدا و سیما نوشت: “رو سفیدی اسلام ایرانی مبارکتان باد”!

دادستان تهران قبلا هم در واکنش به انتشار فیلم حمله به فائزه هاشمی گفته بود: “توهین و فحاشی به سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی مسئولان عالی‌رتبه کشوری جرم بوده و دادستان موظف به پیگیری است”. با این حال طی بیست ماه اخیر دستگاه قضایی به جز موردی که دیروز جعفری دولت آبادی عنوان کرد، نسبت به هیچ کدام از توهین‏های صورت گرفته به هاشمی رفسنجانی اقدامی انجام نداده است.