شکرگذاری سلامت خامنه ای به صرف شام و میوه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "تبلیغ نمی کنیم؛ خدا را شاکریم"

مراسم “شکرگذاری سلامت” رهبر جمهوری اسلامی، در ساعت های پایانی شنبه شب در مسجد ابوذر تهران برگزار شد. این مراسم از طرف مجموعه ای به نام “ستاد پاسداشت ششم تیر” که اعضای آن را نمایندگان سپاه، اطلاعات، بسیج، مرکز رسیدگی به امور مساجد، وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی و حکومتی تشکیل می دهند، سازماندهی و اجرا شد.

رهبر جمهوری اسلامی در ششم تیرماه سال 1360 و در حالی که در آن هنگام تنها امام جمعه تهران و نماینده آیت الله خمینی در شورای عالی دفاع بود، مورد سوءقصد قرار گرفت. امسال سی امین سالگرد ترور آیت الله خامنه ای بود و این مسئله باعث شد تا مراسم ویژه ای به این منظور در مسجد ابوذر که محل وقوع حادثه بود، برگزار شود.

برگزار کنندگان این مراسم در روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه هایی از مردم منطقه دعوت کرده بودند تا در این مراسم که به صرف شام و میوه برگزارمی شد، شرکت کنند. از تعداد حاضران در این مراسم گزارشی مخابره نشده و عکس یا تصویری هم از آن در سایت های خبری منتشر نشده است.

روزنامه کیهان که بسیاری آن را تریبون اصلی رسانه ای آیت الله خامنه ای می دانند در روزهای گذشته خبر از برگزاری این مراسم داده و نوشته بود که برگزاری آن با هدف “شکرگذاری سلامت معظم له” خواهد بود. مسجد ابوذر در نزدیکی میدان قزوین تهران (از مناطق جنوبی پایتخت) قرار دارد و آیت الله خامنه ای که در هنگام ترور، حجت الاسلامی کمتر شناخته شده در بین مقامات ارشد نظامِ تازه مستقر شده بود، از مدتی پیش از حادثه، با پایان نماز مغرب و عشا، جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ در آن برگزار می کرد.

ستاد پاسداشت ششم تیر که تدارکات زیادی برای برگزاری این مراسم دیده و در این راه حتی تا قم سفر کرده و با آیت الله نوری همدانی (از مراجع تقلید حامی آیت الله خامنه ای) دیدار کرده بود، پیش از این اعلام کرده بود که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سخنران مراسم خواهد بود.

با وجود این، قالیباف حتی در مسجد ابوذر حاضر هم نشد تا علیرضا پناهیان، روحانی طرفدار رهبر جمهوری اسلامی که نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر و همزمان عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار است، تنها سخنران آن باشد.

برگزاری شب شعر ‌و مسابقه پیام کوتاه با موضوع “شکر نعمت ولایت فقیه “، رونمایی از فاز اول نرم‌افزار و لوح فشرده “‌صراط رهبری” و برگزاری تورهای یکروزه‌‌ تهرانگردی و بازدید از مسجد ابوذر و روایت‌گری حادثه 6 تیر از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده مراسم بود.

 

سخنرانی پناهیان

پناهیان سخنان خود را با آرزوی “طول عمر” آیت الله خامنه ای و “شکرگزاری سلامت معظم له” آغاز کرد و با ارایه تعریفی از “نعمت، شناخت نعمت و شکرگزاری نعمت های الهی” به “ویژگی های شخصیتی” رهبر جمهوری اسلامی پرداخت.

او گفت که قصد “گفتار تبلیغی” درباره رهبر جمهوری اسلامی را ندارد و افزود: “سخنان و گفته های من در این بحث تبلیغ برای معظم له نیست که اگر تبلیغ باشد قطعا باعث وهن ایشان خواهد شد و معظم له نیز از تبلیغ و تعریف و تمجید دیگران از خود بسیار ناراحت می شوند.”

پناهیان پس از بیان این سخنان گفت که هدفش “صرفا بیان گوشه هایی از ویژگی های شخصیتی رهبر انقلاب برای الگو پذیری جوانان و نوجوانان است” و اضافه کرد که “اگر شکرگزار نعمت وجودی مقام معظم رهبری باشیم یقینا به نعمت امام زمان این نعمت بزرگ الهی نیز دست خواهیم یافت.”

نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر که تاکید داشت از رهبر جمهوری اسلامی تعریف و تمجید نمی کند، “مستقل بودن و استقلال فکری” آیت الله خامنه ای را از دیگر “ویژگی های خاص” او دانست و گفت: “عقاید و دیدگاه های رهبر معظم انقلاب کاملا اکتسابی است و با مطالعه و تحقیق به موضوعات مختلف رسیده اند.”

به گفته پناهیان، “تفکر استراتژیکی و راهبردی” مهمترین ویژگی رهبر جمهوری اسلامی است.

او به عنوان نمونه از “تدبیر” آیت الله خامنه ای در “آرامش بخشی به جامعه در حوادث مختلف” یاد کرد و گفت: “عقب نشینی نکردن در مقابل یاوه گویی های برخی جریان های منحرف و سیاسی کشور، نمونه هایی از تدابیر رهبری در اداره صحیح کشور” است.

 

تروری بدون مسئول

در روز 6 تیر ماه 1360، ‌زمانی که حجت الاسلام خامنه‌ای برای پاسخ به پرسش های نمازگذاران مسجد ابوذر پشت تریبون قرار گرفت، انفجار بمبی کار گذاشته شده در ضبط صوت مقابل او، باعث زخمی شدن وی شد.

محسن جوادیان که از او به عنوان یکی از محافظان آن روزهای حجت الاسلام خامنه ای نام برده می شود، چندی پیش در مصاحبه ای در آن خصوص گفته بود: “پس از سخنرانی ایشان پاسخ به پرسشها شروع شد و سؤال اول هم این بود که آیا راست است که فلان وزیر داماد شماست؟ آقا درآن تاریخ اصلا دختر نداشتند لذا با خنده فرمودند: “من اصلا دختر ندارم” که جمعیت هم خندیدند. سؤال دوم این بود که چرا بر حسب فقه اسلامی زن نمی تواند قاضی شود؟ آقا در حال پاسخ دادن به این پرسش بودند که به ناگاه انفجار اتفاق افتاد.”

مقامات ارشد جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین خلق ایران را که از آن به “منافقین” یاد می کنندمسئول این حادثه دانستند اما این سازمان با رد مسئله، گروه فرقان یکی دیگر از گروه های مسلحی که در سال های ابتدایی انقلاب، مسئولیت ترور چند روحانی مشهور را بر عهده گرفته بود، به عنوان مسبب این سوءقصد معرفی کرد.

آیت الله خامنه ای اندکی پس از نجات یافتن از ترور که به نقص دست راست او و آسیب های جسمی دیگر انجامید، به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.