همه چیز نشان از قتل عام شیمیایی دارد

نویسنده

» گزارش اکسپرس از اظهارات وزیر خارجه فرانسه

ازنظر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، همه چیز حاکی از آن است که حکومت بشاراسد یک “قتل عام شیمیایی” در سوریه انجام داده. او خواستار انجام “واکنش شدید” در این زمینه شده؛ این درحالی است که جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه مداخله در خاک سوریه هشدار داده است.

درحالی که فرانسه نسبت به استفاده بشاراسد از تسلیحات شیمیایی بسیار محتاطانه عمل کرده بود، ولی لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور، روز شنبه اعلام کرد که همه چیز حاکی از وقوع یک “قتل عام شیمیایی” در سوریه است.

رییس دیپلماسی فرانسه در سفر به رام الله، در کرانه باختری رود اردن، در پایان مصاحبه اش با رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین، اظهار کرد: “تمامی اطلاعاتی که دراختیار ماست حاکی از آن است که در نزدیکی دمشق یک قتل عام شیمیایی اتفاق افتاده و حکومت بشار اسد مسئول آن است.”

مخالفان سوری که تعداد قربانیان را بیش از ۱۰۰۰ نفر ذکر کرده اند، حکومت اسد را متهم به حمله شیمیایی به حومه دمشق کردند که البته این مسأله به شدت ازسوی دمشق مورد تکذیب قرار گرفت. یکی از مسئولان سازمان ملل که روز شنبه به دمشق وارد شده، تلاش کرده تا مجوز ادامه حضور کارشناسان سازمان ملل را برای انجام تحقیقات از حکومت دمشق دریافت کند.

 

“این قتل عام شیمیایی بدون واکنش نخواهد ماند”

وزیر خارجه فرانسه در ادامه افزود: “ما می خواهیم که گروه سازمان ملل که در محل حضور دارند خیلی سریع بتوانند به محل های حادثه بروند و بازرسی های لازم را بعمل آورند. اگر حکومت اسد نگران مخفی کردن چیزی نیست، پس باید اجازه دهد که این بازرسی ها هرچه سریعتر انجام شود، قبل از اینکه تصمیم دیگری اتخاذ گردد.“ 

او همچنین خاطرنشان کرد: “اطلاعاتی که ما در دست داریم نشان می دهد که این قتل عام شیمیایی چنان وخیم است که ممکن نیست واکنش شدیدی نشان داده نشود.”

آقای فابیوس این هفته به اراضی فلسطین و اسراییل می رود تا دو طرف را به ادامه مذاکرات صلح که در اواخر ژوئیه آغاز شده ترغیب نماید. درعین حال، حکومت اسد نیز به نوبه خود شورشیان را به استفاده از سلاح شیمیایی در دمشق متهم کرده است.

تلویزیون دولتی طی گزارشی با اشاره به چندین مورد “خفگی” در میان سربازانی که به محله های اطراف دمشق وارد شده اند گفت: “یکی از واحدهای ارتش بخشی از جوبار را که تروریست ها در آن از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند محاصره کرده است.”

 

هشدار ایران در مورد هرگونه “مداخله نظامی”

ایران به عنوان متحد اصلی حکومت بشار اسد در منطقه براین اظهارات تأکید ورزید و گفت که “شواهدی” دال بر استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط شورشیان در زمان نبرد روز چهارشنبه در منطقه دمشق وجود دارد.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دراین خصوص گفت: “ما در مورد اخبار مربوط به استفاده از تسلیحات شیمیایی بسیار نگران هستیم و استفاده از چنین سلاح هایی را به شدت محکوم می کنیم. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گروه های تروریست این عملیات را انجام داده اند.”

منبع: اکسپرس، ۲۴ اوتhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran