هاشمی رفسنجانی باید عذرخواهی کند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش تندروها به اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت

اظهارات اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات و تاکیدات معنادار وی بر لزوم “حق الناس” بودن همیشگی رای مردم در ادوار مختلف انتخابات و همچنین عذرخواهی کسانی که به مردم ظلم کردند و آنها را به انحراف کشاندند، واکنش اصولگرایان تندرو و منصوبان آیت الله خامنه ای را در پی داشته تا جایی که او را “متوهم”خوانده و با این ادعا که هاشمی درصدد حمایت مجدد از معترضان انتخابات مناقشه برانگیز 88 است خواستار عذرخواهی وی شده اند.

اکبرهاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه31 مرداد طی اظهاراتی به مناسبت روز جهانی پزشک در تالار وزارت کشور با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفته بود: “وضعیت کنونی وضعیت جدید در دهه اخیر کشور است. مردم به هر دلیلی از اوضاعی که داشتند خسته شدند و خودشان هم با حضور در پای صندوق‌های رأی مساله را حل کردند.”

وی تاکید کرده بود: “شرایط امنیتی که ایجاد شده بود حتی مردمی که مشکل مالی برای زندگی نداشتند را با تلخکامی مواجه کرده بود، خود مردم هم باید قدر این موقعیت را بدانند چرا که هزینه‌ای جز حضور در پای صندوق‌های رأی برای این دستاورد بزرگ به کسی تحمیل نشد در حالی که این اتفاق در سایر کشور‌ها شاید منجر به «خونریزی‌های زیادی» می‌شد.”

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اظهارات آیت الله خامنه ای که در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری رای مردم را حق الناس خواند تصریح کرده بود که “رهبر انقلاب با اعلام حق الناس بودن رأی مردم نقش تعیین کننده‌ای ایفا کردند که امیدواریم در همه انتخابات آینده نیز رأی مردم چنین تلقی شود.”

وی همچنین اضافه کرده بود: “مردم کار بزرگی کردند و اینکه مسئولان هم بدانند اگر در رای مردم دخالت کنند حق‌الناس است و یک روز باید جواب بدهند چراکه اگر ما به این جمله دقت کنیم از این به بعد همه انتخاب‌های ما باید سالم و طبق خواسته مردم باشد که این اتفاق افتاد.”

او در همین روز در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و مردم کهکیلویه و بویراحمد هم تاکید کرده بود که “کار اصلی را مردم کردند و با رای و حضور خود نشان دادند که به چه جریان و خط فکری تمایل دارند و از چه منزجرند.”

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین در این اظهارات خود با تاکید بر “قداست و ارزش حق الناس” گفته بود: “در زمان حضرت موسی فردی که ادعای پیامبری داشت و گروهی را منحرف کرده بود پس از پشیمانی از عملکرد خود نزد حضرت موسی رفت و درخواست عفو از خداوند کرد. به حضرت موسی ندا آمد این شخص باید همه کسانی را که بدست وی منحرف شده اند از گمراهی نجات دهد تا عفو شود. حال اگر شخص یا گروهی به واسطه تقصیر یا تصمیمات غلط عامدانه خود، به فرد یا جمعی ظلم کردند و یا حقی ضایع شد علاوه بر توبه به درگاه خداوند، باید در جهت احقاق حقوق ضایع شده نیز اقدام کنند.”

این اظهارات هاشمی رفسنجانی اما به سرعت با واکنش برخی منصوبان آیت الله خامنه ای و همچنین اصولگرایان تندرو مواجه شد.

در همین راستا سرتیپ پاسدار محمدصالح جوکار فرمانده سابق سپاه و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: “این جملاتی که این‌گونه بیان می‌شود، در حقیقت فرار از اشتباهات و جرائمی است که در سال 78 و 88 فتنه‌گران مرتکب شدند و در انتخابات اخیر نیز ما شاهد بودیم که چگونه رأی مردم پاسداری شد و حضور 73 درصدی مردم در انتخابات نشان‌دهنده این بود که مدعیان تقلب جایی در میان مردم ندارند و مردم به نظام اعتماد کردند و این مشارکت را رقم زدند.”

وی همچنین افزود: “این گونه اظهارات در واقع فرار به جلو است و هیچ‌گونه مبنایی ندارد و نظام ما استوارتر از آن است که بخواهد رأی مردم را نادیده بگیرد و مردم ما نیز به خوبی تشخیص می‌دهند که در هر کدام از برهه‌ها به چه کسانی رأی دهند که آنها از انقلاب و ارزش‌ها و آرمان‌های امام راحل پاسداری کنند.”

روزنامه کیهان هم که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود، طی مقاله ای در روز شنبه 2 شهریور به این اظهارات واکنش نشان دادو نوشت: “این اظهارات آقای هاشمی البته حکم علیه خویش و به مصداق «اعتراف العقلاء علی انفسهم» است. چه اینکه رای مردم به رقیب وی در سال 84 و تثبیت و تکرار آن در سال 88 نیز رای به تغییر و اعلام انزجار از یک جریان- به تعبیر آقای هاشمی- بود اما عملکرد دانسته و ندانسته آقای هاشمی و طیف مدعی حمایت از وی باعث اردوکشی خیابانی و ایجاد آشوب و فتنه در کشور شد که اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب و بصیرت ملت هوشیار ایران نبود حتماً کشور را به درون پرتگاه ساخته شده از سوی سازمان فتنه خارجی و داخلی سوق می‌داد.”

کیهان در این مقاله که بدون نام نویسنده منتشر شد همچنین افزوده: “ آقای هاشمی برای عمل به حدیث درستی که روایت کرده سزاوارتر است و حداقل جبران آن جفای بزرگ در حق کشور و نظام و مردم این است که صادقانه به مردم گفته شود نظام امانتدار رای مردم در سال 1392- آن هم با تفاضل 70 درصد یعنی 270 هزار رای- همان نظام سال 1388 است که در آن رئیس‌جمهور با 63 درصد آرا (25 میلیون رای) انتخاب شد اما برخی حب و بغض‌ها و همپیمان‌ها در کنار تحریک برخی اطرافیان باعث بی‌انصافی و تلخ کردن جشن انتخاباتی 40 میلیونی به کام مردم شد.”

به نظر می رسد نویسنده روزنامه کیهان حدیثی را که هاشمی رفسنجانی درباره حضرت موسی روایت کرده، کنایه ای به آیت الله خامنه ای تعبیر و در مقابلش موضوع گیری کرده است.

آیت الله خامنه ای اخیرا مشکلات کشور را به اعتراضات انتخاباتی 88 ربط داده و خواستار عذرخواهی معترضان شده بود. وی در 6 مردادماه در در دیدار با “دانشجویان” گفته بود:“در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه‌ی با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟”

رهبرجمهوری اسلامی همچنین مدعی شده بود که “در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمیکرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، میدانید چه اتفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را »لب یک چنین پرتگاهی» بردند”.

از سوی دیگر یک روز پس از حمله روزنامه کیهان به هاشمی رفسنجانی، سایت جهان نیوز نیز به انتقاد ازرییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت:“هاشمی تا به امروز بارها با متهمان فتنه و سردمداران آنان آشکارا حشر و نشر داشته این پیام هم تایید کند که نه تنها حاضر به اصلاح مواضعش نیست که حتی زمینه انتشار بخشی از دیدگاه های جنجالی‌اش هم فراهم شده.”

این وبسایت متعلق به علیرضا زاکانی، از چهره های امنیتی نظامی سابق که هم اکنون در مجلس حضور دارد در این مقاله اضافه کرده است که “شاید رای مردم به شعارهای دکتر حسن روحانی، آقای هاشمی را دچار توهمی از جنس توهم میرحسین موسوی کرده است. اینکه اگر او در صحنه انتخابات می ماند با رای بالا پیروز می شد. بنابراین رای ملت در واقع رای به افکار و عقاید اوست؛ حتی اگر خلاف دیدگاه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب باشد.”

جهان نیوز هم سخنان هاشمی، به ویژه بخش روایت حدیث مربوط به زمان حضرت موسی و لزوم عذرخواهی از مردم را کنایه به گفته های آیت الله خامنه ای دانسته است.

نویسنده این مقاله همچنین مدعی شده است که “ملت مسلمان ایران اسلامی هم در راستای این فرمایشات (گفته های اخیر آیت الله خامنه ای)، هنوز قیام فتنه گران علیه رای مردم و قانون و جسارت علیه مقدسات به ویژه عاشورای ۸۸ و نقش آفرینی آقازادگان مجرم را از یاد نبرده اند و هنوز به امثال آقای هاشمی فرصت عذرخواهی داده اند.نباید تردید کرد این حق قطعی افکار عمومی است که از آقای هاشمی و دوستانش بخواهند درباره طراحی، اجرا و نقش آفرینی در ادعای تقلب و فتنه ۸۸ پاسخ دهند و از اینکه زمینه ساز ترغیب و امیدواری غربی‌ها به تحریم ملت ایران شدند، عذرخواهی کنند؛ نه اینکه با طرح اظهاراتی خلاف اندیشه های امام (ره) نمک بر زخم مردم بپاشند.”