جعفری دولت آبادی مدیران نشریات را تهدید کرد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» "خاتمی ممنوع است، اسم بیاورید توقیف می کنیم"

هفت ماه پس از درخواست ده نماینده مجلس برای ممنوع التصویری، ممنوع البیانی و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی، رئیس پیشین جمهوری اسلامی، دادستان تهران با احضار مدیران مسئول روزنامه های اصلاح طلب و همچنین مسئولان سایت های خبری، آنها را تهدید کرد که در صورت انتشار هرگونه خبر، تصویر یا نام سیدمحمد خاتمی توقیف خواهند شد.

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در این جلسه که دو هفته پیش برگزار شدعنوان کرده که این دستور قضایی است و در صورت تخطی، برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

به گفته یک مقام مطلع، دادستان تهران در این جلسه گفته “بود و نبود سیدمحمد خاتمی برای نظام تاثیری ندارد و اینکه تاکنون با او برخوردی نشده و رافت اسلامی شامل حال او شده به دلیل رایی بوده که در انتخابات مجلس داد”.

اشاره او به رای دادن سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم است؛ رایی که خاتمی در منطقه آبسرد گیلاوند واقع در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه در صندوق انداخت و واکنش های بسیاری را در پی داشت.

این مقام مطلع در این باره به روز گفت، محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به شدت نسبت به تهدید دادستان تهران اعتراض کرده و گفته چنین چیزی وجهه قانونی ندارد اما جعفری دولت آبادی خطاب به او گفته: شما نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و آدم محترمی هستید ولی اگر از این دستور تخطی کنید با شما هم برخورد و شخصا توقیف می کنم.

دادستان تهران گفته: خط قرمز ما ۴ محور است رهبری، فتنه، مقدسات و منافع ملی.

او در این جلسه همچنین درباره انتشار نظرات و تصاویر اعضای نهضت آزادی، نیروهای ملی مذهبی و کسانی که پس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ بازداشت و زندانی شده اند هم با عنوان محکومان فتنه تذکر داده است.

این تهدید شفاهی از سوی دادستان در حالی صورت گرفته که هیچ حکم یا مصوبه ای به صورت کتبی به مدیران مسئول روزنامه ها ابلاغ نشده است. دو هفته پس از این جلسه، دادستان تهران با احضار مسئولان برخی سایت های خبری که در داخل کشور فعالیت می کنند از آنها هم خواسته است از انتشار هرگونه تصویر و خبر درباره سیدمحمد خاتمی خودداری کنند. جعفری دولت آبادی در این جلسه هم که روز گذشته برگزار شد، گفته این خواست رهبری است و هرگونه تخطی، برخورد قضایی به دنبال خواهد داشت.

چند روز پس از جلسه دادستان تهران با مدیران مسئول روزنامه های اصلاح طلب، روزنامه اعتماد اقدام به سانسور نام سیدمحمد خاتمی کرد. احمد پورنجاتی، نماینده سابق مجلس در صفحه فیس بوک خود اعلام کرده که در مصاحبه ای که روزنامه اعتماد از او منتشر کرده هرکجا اسم سیدمحمد خاتمی را آورده سانسور شده است.

احمد پورنجاتی نوشته است: روزنامه نگاران و مدیران روزنامه های مستقل و اصلاح طلب بی تقصیرند. شنیده ام که این محدودیت شگفت انگیز درباره نام و پیام و خبر و گزارش و تصویر خاتمی به ابلاغ یک مقام قضایی کلید خورده است. 

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب اعتماد اما در تماس روز حاضر به ارائه توضیحی در این زمینه نشد.

تیر ماه امسال ۱۰ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی از وزیر دادگستری خواسته بودند از اجرای حکم ممنوع‌الخروجی، ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی سیدمحمد خاتمی اطمینان حاصل کند. جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، حسینی، فاطمه آلیا، مهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش، ده نماینده ای هستند که خواهان ممنوع البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی شده بودند. همان زمان نزدیکان سیدمحمد خاتمی به روز گفته بودند که هیچ حکم قضایی علیه او وجود ندارد. 

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی هم به روز گفته بود که ”هیچ دادگاهی حکمی درباره رییس جمهور پیشین صادر نکرده، آقایان به تبلیغات سیاسی متوسل شده اند. ممنوع الخروجی آقای خاتمی هم بر اساس نظر برخی دستگاه ها بوده نه حکم قضایی”.

او سپس گفته بود: آقایان فکر می کنند با بگیر و ببند و نگذارید حرف بزند و نگذارید چهره اش نشان داده شود، مشکل شان حل می شود اما آقای خاتمی ۸ سال در دوران احمدی نژاد چهره اش نشان داده نشد آیا از محبوبیت اش کم شد؟

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم به روز گفته بود: هیچ مصوبه ای در این زمینه وجود ندارد و حرفی که نمایندگان زده اند حرف مجلس تلقی نمی شود و حرف شخصی شان است. البته حرف بسیار نامناسبی است ووهن نمایندگی ملت است، وهن مجلس است و ناشی از یک سلسله کینه ها، عقده ها و حسادت ها است. آقای خاتمی، چه مخالفانش بخواهند چه نخواهند، از شخصیت های سیاسی معتبر ایران است که در گذشته و حال و آینده همیشه منشا اثر است. از این ناراحت هستند که می بینند یک نفر یک گوشه ای نشسته اما اعتبار دارد، حرف اش تاثیر دارد، نفوذ دارد. می خواهند از نظر خودشان این تاثیرگذاری رااز بین ببرند اما قادر نیستند. آقای خاتمی با مشی اخلاقی خود و با آزاد اندیشی و رفتارهای صحیح مردمی، دارای جایگاه و نفوذ واقعی در ایران است. اینکه برای کشور بد نیست اتفاقا برای کشور خوب است که شخصیت های معتبر داشته باشیم که حتی در قدرت هم نباشند اما نفوذ و اعتبار داشته باشند. من تعجب می کنم یک عده ای اینقدر تنگ نظر هستند. امیدوارم مجلس آینده از چنین عناصری خالی باشد.

او افزوده بود: دارند درون ناراحت خودشان را نشان می دهند، اما این حرف ها هیچ اثر تعیین کننده ای نخواهد داشت. آقای خاتمی، جناح اصلاح طلب و متحدان شان آقای هاشمی و متحدان شان با مشکلات زیادی در عرصه انتخابات آتی مواجه خواهند بود اما این حرف ها اثر تعیین کننده ای در فضای سیاسی کشور ندارد.

نامه این ۱۰ نماینده مجلس چند روز پس از دیدار آنها با رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد. ۱۲ نماینده مجلس ۲۶ خرداد با آیت الله خامنه ای دیدار خصوصی داشتند.هرچند جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده اما کریمی قدوسی اعلام کرده بود که رهبری گفته محمد خاتمی یاغی و طغیانگر نسبت به انقلاب است و باید رسانه‌ها، اصولگرایان و نخبگان نسبت به ایشان موضع گیری کنند.

کریمی قدوسی که عضو جبهه پایداری است افزوده بود:رهبر جمهوری اسلامی در این جلسه خواسته فضا برای محمد خاتمی “امن” نشود٬ چرا که وی از “عناصر اصلی فتنه” است.

سید محمد خاتمی، رئیس اسبق جمهوری اسلامی سال گذشته اعلام کرد پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز سال ۸۸ به مدت ۴ سال ممنوع الخروج بوده است. او پس از درگذشت نلسون ماندلا نیز علیرغم تمایل اش امکان خروج از کشور و شرکت در مراسم بزرگداشت رهبر آفریقای جنوبی را نیافت. تا پیش از دیدار خصوصی برخی نمایندگان با رهبر جمهوری اسلامی در اواخر خرداد امسال و تذکر ده نماینده در صحن علنی مجلس اما هیچ سخنی از حکم ممنوع التصویری و ممنوع البیانی سید محمد خاتمی نبوده است.