خامنه ای و احمدی نژاد «دانشمند»

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تیتری که وبسایت‌های اصولگرا را به دردسر انداخت

رونمایی دوباره از محمود احمدی‌نژاد پس از مدتی سکوت و بی‌خبری، در فضای مجازی و رسانه‌ای بازتاب زیادی پیدا کرد. این بار اما رسانه‌های اصولگرا در صف مقدم انتقاد و مخالفت قرار داشتند و با فراموش کردن همه اشتراکات و حمایت‌هایشان از “رییس‌جمهور محبوب اصولگرایان”، با طنز و کنایه به استقبال سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مسجد جامع‌ المهدی شهر ری رفتند. بسیاری از وبسایت‌ها از جمله جهان نیوز، تصویر تقدیرنامه امام جماعت این مسجد برای رییس‌جمهوری سابق را با کنایه منتشر کردند چون با این عنوان شروع شده بود: “دانشمند انقلابی و هوشمند جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد”. اما یکی از وبسایت‌های حامی احمدی‌نژاد به یادشان آورد که اگر حمایت‌ها و تمجیدهای خود از رییس دولت قبلی را فراموش کرده‌اند، حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی از او انکار ناشدنی است. با انتشار این توضیح که رهبر جمهوری اسلامی هم برای احمدی‌نژاد از صفت “دانشمند” استفاده کرده، جهان‌نیوز و دیگر سایت‌های اصولگرای منتقد، سریعا تیتر خبر خود و شوخی با دانشمند بودن احمدی‌نژاد را تغییر دادند.

 

تیتری که عوض شد

روز شنبه، ۲۰ بهمن ماه، جهان‌نیوز، وبسایت متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس ابتدا برای تصویر تقدیرنامه، تیتر “احمدی‌نژاد دانشمند شد!” را انتخاب کرد. این تیتر و عکس در وبسایت‌های مختلف به طور گسترده بازنشر شد اما وبسایت دولت‌بهار واکنش تندی به این تیتر نشان داد و توضیحی خطاب به “زاکانی و عقده‌ای‌های جهان‌نیوز” منتشر کرد: “سایت کینه توز جهان نیوز وابسته به علی زاکانی، کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، با انتشار تصویر لوح تقدیری اهدایی امام جماعت مسجد جامع‌المهدی(عج) شهرری به دکتر احمدی‌نژاد به تمسخر عنوان «دانشمند» برای رییس جمهور دولتهای نهم و دهم پرداخت.”

این وبسایت حامی احمدی‌نژاد سپس متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری دولت نهم توسط آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده است: “ملت ما با اکثریتی قاطع، شخصیتی انقلابی و دانشمند و مدیری شایسته و کارآزموده و دارای سوابق مجاهدت صادقانه در صحنه‌های گوناگون را، به ریاست جمهوری برگزیده است. سخن صریح و قاطع و صادقانه‌ی ایشان در تعهد به خدمتگزاری و رفع محرومیت و مبارزه با فساد، و لحن افتخارآمیز ایشان در پایبندی به اسلام و آرمان‌های انقلاب، که با منش مردمی و ساده‌زیستی همراه بود، دلها و آراء مردم را متوجه ایشان کرد و مسوولیت مهم ریاست جمهوری را بر دوش ایشان نهاد.”

همین توضیح کافی بود تا جهان‌نیوز و تعدادی دیگر از وبسایت‌ها، سریعا تیتر خود را تغییر بدهند و دیگر کاری به “دانشمند” بودن احمدی‌نژاد نداشته باشند.

 

 

احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری محبوب خامنه‌ای

تعریف و تمجیدهای رهبر جمهوری اسلامی از رییس دولت‌های نهم و دهم به همین منحصر نمی‌شود. او در نماز جمعه معروف ۲۹ خرداد ۸۸ خود هم، به صراحت خطاب به معترضان و حامیان موسوی و کروبی اعلام کرد که نظرش به محمود احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است. با این حال، در یک سال آخر ریاست‌جمهوری او، اصولگرایان سعی بسیار کردند تا حساب احمدی‌نژاد را از خود و رهبری جدا کنند و با او به مرزبندی بپردازند. حتی بیت رهبر جمهوری اسلامی هم در این راه حرکت می‌کرد و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ کوشید نشان بدهد آیت‌الله خامنه‌ای صرفا از احمدی‌نژاد و دولت‌هایش حمایت نکرده و انتقاد هم داشته است. اما در جدول منتشر شده توسط سایت رسمی خامنه‌ای، مشخص شد که تیم تهیه کننده نتوانسته هیچ انتقاد مهمی را قبل از سال ۹۰ پیدا کند و همه انتقادات اساسی مطرح شده از این سال به بعد است. ضمن اینکه کلا ۲۲ مورد به عنوان نقطه ضعف دولت‌های نهم و دهم انتخاب شده بود و ستون نقاط قوت، ۲۶ مورد داشت.

شیفتگی آیت‌الله خامنه‌ای به شعار‌ها و سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد از‌‌ همان ابتدا روشن و علنی بود و در سخنرانی‌های مختلف او ابراز شد. او از جمله در یک سخنرانی در تابستان ۸۴، ایده دولت اسلامی را ستایش کرد و گفت: “بعضی‌ها می‌گویند شما بعد از ۲۷ سال می‌خواهید دولت اسلامی تشکیل دهید؟ نه، تلاش و اقدام برای تشکیل دولت اسلامی از روز اول شروع شد؛ منتها افت و خیز داشته؛ پیشرفت و عقبگرد داشته؛ در جاهایی موفق بودیم، در برهه‌ای موفق نبودیم. بعضی از ماها وسط راه پایمان لغزید؛ بعضی از ماها در اصل هدف مردد شدیم؛ بعضی از ماها نتوانستیم خود را نگه داریم؛ دلبسته‌ی به رفتارهای طاغوتی شدیم… اگر دولتی می‌آید و می‌گوید هدفم این است که این را تحقق ببخشم، خیلی چیز مبارک و خوبی است…”

و یا در سال 85 به صراحت عنوان کرد: “اولاً، شعارهای دولت و مسئولان و اهداف تعیین‌شده‌ی آنان کاملاً با مبانی انقلاب و با مبانی اعلام‌شده‌ی امام عزیز ما منطبق است. ثانیاً، این گفتمان در بین مردم به طور محسوسی زنده است و وجود دارد؛ که وجود این گفتمان میان مردم هم، عامل عمده و اصلیِ گرایش آنها به این دولت و این رئیس‌جمهور محترم بود. مردم، تشنه‌ی عدالت، تشنه‌ی مبارزه با فساد و تشنه‌ی تمسک به اصول انقلاب بودند، که وقتی دیدند یک نفر صادقانه این شعارها را سر دست گرفته و مطرح میکند، حول محور او جمع شدند”.

او از سیاست‌های بین‌المللی احمدی‌نژاد هم که مورد انتقاد بود و زمینه‌ساز دشمنی‌های بسیار و در نهایت تصویب تحریم‌ها علیه ایران شد، حمایت می‌کرد و در سال ۹۱ و اوج نگرانی‌های بین‌المللی گفت: “در زمینه‌‌ی دیپلماسی، فعالیتهای خوبی دارد انجام میگیرد. دیپلماسی ما باید با روحیه‌‌ی انقلاب همراه باشد ـ- یعنی اسلام انقلابی ـ- این است که به ما بُرش میدهد. امروز ملتهای منطقه از جمهوری اسلامی خوششان می‌‌آید، به خاطر موضع مستقل اسلامیِ شجاعانه‌‌اش؛ این باید محفوظ باشد. در جاهای مختلف دنیا، مردم از مسئولان جمهوری اسلامی که این شجاعت را، این استقلال را، این نترسی را بیشتر بروز میدهند، بیشتر خوششان می‌‌آید. خب، این نشانه‌‌ی این است که راه این است. دیپلماسی ما باید در این جهت باشد؛ که خب، خوشبختانه دوستان زحمتهای زیادی می کشند.”

فساد اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد که حتی منجر به محکومیت معاون اول او شده و انواع و اقسام اختلاس‌ها و کلاهبرداری‌های کلان، یکی از نکات برجسته کارنامه دولت‌های نهم و دهم است که مورد انتقاد بسیار هم قرار گرفته اما آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۸۷ عنوان کرد که برای مبارزه با فساد به دولت احمدی‌نژاد دل بسته و او و همکارانش را آلوده به فساد نمی‌داند: “یک وقتی بنده گفتم که این اژدهای هفت سرِ فساد را به این آسانی نمیشود قلع و قمع کرد؛ خیلی کار سختی است. نه اینکه حالا بگویم قلع و قمع شده؛ نخیر، الان هم قلع و قمع نشده؛ لیکن جرأت مقابله‌ی با آن هست. خب، وقتی که اجزاء مجموعه، خودشان آلوده‌ی به فساد نباشند، طبعاً جرأتشان بیشتر است. بسیاری از مجموعه‌های قبلی هم حقیقتاً پاکیزه بودند - یعنی آلودگی نداشتند - اما بالاخره جرأت در مقابله‌ی با فساد یک امتیازی است که در شما هست”.

این‌ها تنها بخشی از مواضع صریح رهبر جمهوری اسلامی نسبت به محمود احمدی‌نژاد و دولت‌های اوست و احتمالا وبسایت‌های اصولگرای حامی رهبری، در دفعات بعد برای تمسخر و یا انتقاد احمدی‌نژاد باید به سابقه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مراجعه کنند؛ هرچند در سابقه حمایت‌های خودشان هم مواردی از این دست بسیار است.