صف بندی میانه روها در برابر حامیان دولت

نویسنده
آرش معتمد

» افراطیون مسئول حوادث بعد از انتخابات هستند

پس از آنکه سردار عزیز جعفری ضمن سخنانی خبر داد که آیت الله خامنه ای در جریان همه حوادث پس ازانتخابات ریاست جمهوری بوده است، چهره های میانه رو جناح راست کوشیدند با تاکید بر اختلاف نظرها بین آیت الله خامنه ای و افراطیون، آنان را مسئول شرایط جدید کشور معرفی کنند.

در همین راستا حجت الاسلام دعاگو، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به ایلنا گفت: “ظلم بزرگی که به رهبری شده این است که کسانی که در اجرای تدبیر و آرام‌سازی اوضاع وظیفه داشتند خطاهای خود را حاضر نیستند بپذیرند اگر بپذیرند و حوزه رهبری نظام را از این موضوع جدا کنند این اتفاقات ناگوار در جامعه رخ نمی‌دهد”.

او در سخنان خود همچنین علت اصلی ناکام ماندن طرح میانجی‌گری جامعه روحانیت مبارزرا  عدم تفاهم بر سر “وجود مشکل در جامعه” دانست و افزود: “تا زمانی که اعتقاد بر این است که باید برخورد کنیم و با برخورد مشکل را حل نماییم، مشکل حل نخواهد شد زیرا مسائل سیاسی-اجتماعی را نمی‌توان با برخورد حل کرد. با برخورد، تنش گسترده‌تر شده افکار عمومی مساله‌دار می‌شود، اعتماد عمومی آسیب‌پذیر می‌شود و به بحران نزدیک می‌شویم چون در مقابل برخورد طبعا پاسخ آن هم برخورد می‌شود و این برخوردها وحدت ملی را آسیب‌پذیر می‌کند و نهادهایی که حاکمیت را در اختیار دارند ضعیف‌تر می‌شود.”

دعاگو درادامه سخنان خود ضمن یکی ندانستن مواضع آیت الله خامنه ای و دولت، اظهار داشت: “اگر دولت نقاط قوت برجسته‌ای داشته باشد به طور طبیعی مقام معظم رهبری آن را تایید می‌کند ولی اگر دولت نقاط ضعفی داشته باشد رهبری هیچ حمایتی از آن نمی‌کند…دولت هرگز نباید نقاط ضعف خودش را به رهبری نسبت بدهد و برای توجیه نقاط ضعف خود نباید پشت سر رهبری قرار بگیرد…از خطاهای هیچ دولتی نه امام(ره) و نه مقام معظم رهبری هرگز حمایت نکرده‌اند…همه گروه‌هایی که مواضع رهبری را تحلیل می‌کنند از آنچه که مورد حمایت خودشان است در مورد مواضع رهبری داوری می‌کنند.”

آیت‌الله محمدی ری شهری نیز روز شنبه در جمع روحانیون کاروان‌های حج، ضمن دعوت ضمنی رهبران جبهه سبز به آشتی وندامت، روی سخن را به سوی حامیان وضع موجود برگرداند و آنها را به رعایت انصاف و تقوا در مواجهه با منتقدان فراخواند. ری شهری با تأکید براینکه به هر وسیله و روشی نمی‌توان از کیان نظام و ولایت فقیه دفاع کرد، گفت: “سخنی هم با حامیان دارم. با کسانی که می‌خواهند با قلم، زبان، قدرت امنیتی و قدرت قضایی از نظام و رهبری دفاع کنند. ‌آنها هم نباید تصور کنند که نیاز به بصیرت ندارند، اتفاقاً نیاز مدافعان از رهبری و نظام اسلامی به بصیرت بیش از دیگران است. نباید تصور کنند برای دفاع از نظام حق دارند هرکاری که بخواهند بکنند یا برای دفاع از رهبری، هرچه می‌خواهند بگویند. والله رهبری راضی نیست برای حمایت از او حتی کسی، کار مکروه انجام دهد، چه برسد گناه انجام دهد؛ چه برسد تهمت بزند یا دروغ بگوید؛ این را صریحاً فرموده‌اند. خیال نکنند با متهم کردن و بی‌انصافی کردن، می‌توانند از رهبری دفاع کنند. نه رهبری راضی است و نه این کار حمایت است، بلکه این، ضررش بیشتر است. ضرر دوست نادان بیشتر از ضرر دشمن داناست.”

از سوی دیگر، امیرعلی امیری، قائم مقام حزب توسعه و عدالت اسلامی هم راه حل شرایط کنونی کشور برای رسیدن به وحدت را “خارج کردن و کنارزدن افراد افراطی و تندروی جریانات سیاسی کشور از صحنه مسئولیت ها” دانست و درگفت وگو با مهر تصریح کرد: “برای کاهش اختلافات در کشور و ایجاد فضای آرام، مسئولان کشور، جریان های سیاسی و گروههای فکری باید افراطیون را از عرصه های تصمیم سازی، تصمیم گیری و امور اجرایی در کشور کنار بزنند. باید صحنه اجرایی، قانونگذاری و نظارتی کشور در اختیار افرادی که از اعتدال و عقلانیت برخوردارند، قرار گیرد و گروههای سیاسی در تعامل با یکدیگر اختلافات را کنار بگذارند.”

قائم مقام حزب توسعه و عدالت اسلامی درادامه سخنان خود اظهار داشت: “رسانه ها باید با دقت در عملکرد خود و پرهیز از فضای اتهام زنی به مسئولان نظام، فعالیت کنند و در غیر این صورت این رسانه ها و مطبوعات تندرو نیز باید از عرصه فعالیت کنار روند.”

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای گفت: “اگر انتقادی به رفتار سرمایه های انقلاب بخصوص شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی که برای ملت چهره ای کاملاً شناخته شده است و جزو سرمایه های انقلاب محسوب می شود، داریم نباید با اتصال آن به اتهامات ناروا این چهره ها را مخدوش و ضایع کنیم.”

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: “اگر برخی افراد انتقاد می کنند و اعتراضی دارند نباید به آنها نسبت های ناروا داد و برچسب های ناروا زد و اگر کسی اعتراض می کند نباید او را منافق و منتقد را ضد ولایت فقیه خواند….مناسب و شایسته ملت ایران نیست که چنین برخوردها و دادن چنین نسبت هایی را شاهد باشیم لذا باید کوشش کنیم که فضای بداخلاقی را در کشور از بین ببریم.”

دمیدن به طرح آشتی ملی ویا وحدت ملی به جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین هم رسید. محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ونماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه این انجمن که با حضور شهردار تهران برگزارشد  با اشاره به پیام آیت الله خامنه ای به حجاج و نیز سخنرانی وی در جمع بسیجیان گفت: “در این بیانات که حتی در فرمایشات خصوصی رهبری با یکی از این افراد آمده است که آغوش نظام برای نادمین باز است.”

باهنر به دیدار سید حسن خمینی با رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت عید قربان اشاره داشت که طی آن آیت الله خامنه ای به صراحت تاکید کرد نظام وانقلاب پس از انتخابات دچار لطمات شدیدوجبران ناپذیری شده ولی کماکان راه برروی نادمان باز است.

باهنر درادامه تاکید کرده: “کسانی که می‌خواهند از عملکرد قوا انتقاد کنند باید فضا برای آنان باز باشد و رسانه ملی باید فضایی ایجاد کند تا افراد صحبت‌های خود را بیان کنند و ما به همه توصیه می‌کنیم که به مانند گذشته به دنبال این گونه مسائل نباشند و به آتش ملتهب شده سوخت نرسانند.”