زهرا رهنورد، سومین متفکر تاثیرگذار جهان

نویسنده

» فهرست صد نفره "فارین پالیسی" برای سال 2009 منتشر شد

زهرا رهنورد از سوی مجله بین المللی “فارین پالیسی” به عنوان سومین متفکر تاثیرگذار جهان در سال 2009 برگزیده شد.

این مجله مشهور آمریکایی در شماره ماه دسامبر خود فهرست صد متفکر تاثیرگذار جهان در سال 2009 را منتشر کرد که نام خانم رهنورد پس از بن برنانکی، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در رتبه سوم قرار دارد.

مجله فارین پالیسی توسط موسسه واشینگتن پست در آمریکا منتشر می‌شود. این مجله در سال ۱۹۷۰ توسط ساموئل هانتینگتون و وارن دمیان مانشل تاسیس شد.

رتبه سوم برای خانم رهنورد از آنجا اهمیت می یابد که بسیاری از چهره های سرشناس دنیا در رده های بعدی انتخاب فارین پالیسی قرار گرفته اند. به عنوان نمونه، بیل کلینتون در رده ششم، بیل گیتس در رده دوازدهم، واتسلاو هاول در رده بیست و سوم، آنگ سن سوچی (رهبر مخالفان برمه و برنده جایزه صلح نوبل) در رده بیست و ششم و کوفی عنان در رده سی‌ام این فهرست قرار دارند.

مجله فارین پالیسی،  از خانم رهنورد به عنوان “مغز متفکر انقلاب سبز ایران” یاد کرده و با انتشار تصویری از او در کنار صد متفکر تاثیرگذار جهان، نقش وی در هدایت مبارزات انتخاباتی همسرش، میرحسین موسوی را برجسته دانسته است.

این مجله از خانم رهنورد به اتفاق 99 متفکر برجسته دیگر به عنوان متفکرانی نامبرده که با افکار خود جهان را در سال ۲۰۰۹ میلادی شکل داده‌اند.

فارین پالیسی، به مبارزات زهرا رهنورد و میرحسین موسوی قبل و بعد از انقلاب 57 اشاره کرده و سپس به ریاست خانم رهنورد در دانشگاه الزهرا و دعوت او از شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل برای سخنرانی در این دانشگاه پرداخته و این مساله را در راستای تلاش‌هایش برای حقوق زنان در ایران ارزیابی کرده است.

زیر سوال بردن مدرک تحصیلی خانم رهنورد از سوی محمود احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی و شیوه واکنش خانم رهنورد به این موضوع از دیگر مواردی است که مجله مذکور بدان اشاره کرده است.  

این مجله تاکید کرده است که “حملات رهنورد به احمدی‌نژاد جان تازه‌ای به اپوزیسیون و مخالفان دولت بخشید”.

این ماهنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره زهرا رهنورد با اشاره به نقش برجسته وی در مبارزات انتخاباتی میر حسین موسوی آورده است: “روی کار آمدن موسوی می‌توانست به تقویت دمکراسی و حقوق زنان در ایران منجر شود.”

عبدالکریم سروش، دومین ایرانی است که نامش در این فهرست به چشم میخورد. نام او از سوی فارین پالیسی در رده ۴۵ جای داده شده است.

فارین پالیسی در توضیح خود درباره دکتر سروش نوشته است: “این استاد پیشین فلسفه دانشگاه تهران احتمالاً بیش از هر کس دیگری برای سازگار ساختن اسلام با دمکراسی کوشیده و تفسیر سنتی روحانیان حاکم بر ایران از اسلام را به چالش کشیده است”.