نویسنده کیهان؛ مشاور فرهنگی سرافراز

نویسنده
فیروزه متین

» انتصابات معنادار در صدا و سیما؟

درحالی که رسانه ها و چهره های دولتی از جمله حسام الدین آشنا، مشاور مطبوعاتی حسن روحانی ابراز امیدواری کرده بودند که با تغییر رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، فضای این رسانه به نفع نیروهای معتدل تلطیف شود، محمد سرافراز، جانشین ضرغامی و فردی که از او به عنوان “بازوی رسانه ای بیت رهبری” نام برده می شود، یکی از تندروترین ستون نویسان کیهان را که از نزدیکان وحید جلیلی و گروه موسوم به عماریون است به عنوان مشاور فرهنگی خود برگزید.

 سرافراز از زمان روی کار آمدن تا کنون تنها چهار انتصاب داشته که به غیر از انتصاب امین صدیقی به سمت مشاور فرهنکی، مابقی شامل انتصاب جانشین خود در معاونت برون مرزی ، ذیحسابی و رئیس دفتر بوده است.

به این ترتیب سرافراز اولین انتصاب سیاسی-ـ فرهنگی خود را از درون تحریریه روزنامه کیهان انجام داده؛ امری که موجب شده رسانه های هوادار دولت از عدم تغییر مشی این رسانه سخن بگویند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی، محمد سرافراز، در متن پیام انتصاب امین صدیقی نوشته است: “نظر به سوابق ارزشمند فرهنگی و رسانه‌ای و شایستگی‌های فردی و مدیریتی طی این حکم به عنوان مشاور فرهنگی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شوید.امیدواریم در انجام ماموریت‌های محوله پرتلاش و کوشا باشید”.

در همین باره، بهارنیوز در خبری با عنوان “ستون نویس کیهان، مشاور سرافراز شد” نوشته است: “امین صدیقی پیش از این در شبکه آی فیلم فعالیت داشته و سابقه ستون نویسی‌ در بخش فرهنگی روزنامه کیهان را در کارنامه خود دارد”.

امین صدیقی، ستون نویس روزنامه کیهان و از نزدیکان به حسن شایانفر است که ارتباطات گسترده ای با دفتر موسوم به “دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی” یا همان “قرارگاه شهید باقری” که از سوی وحید جلیلی و به بهانه “جنگ نرم” تاسیس شده،دارد.

او هفته گذشته در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان “شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویت های پیش رو”، با ذکر چندین فراز از سخنان سیدعلی خامنه ای درباره این نهاد، از آنچه که تهاجم فرهنگی نامیده می شود، ابراز نگرانی کرده بود.

صدیقی نوشته بود: “با وجود مصوبات و اسناد راهگشا در حوزه فرهنگ و حضور مسئولان مربوط در شورا، به نظر می رسد تعلل در تدوین ساز و کارهای اجرایی و پیگیری اجرای مصوبات از سوی دستگاه های گونه گون کماکان پرسش برانگیز و نیازمند پژوهش های آسیب شناسانه جدی است. البته این بی اعتنایی برخی مسئولان دستگاه های اجرایی در ادوار مختلف با ضعف و شدت متفاوت مشهود است. این نگرش نادیده انگارانه در مقاطعی ناشی از نگاه تقلیل گرایانه به فرهنگ و نادیده انگاری پدیده تهاجم فرهنگی است که روزبه روز پیچیده تر و گسترده تر می شود و گاه منبعث از تلقی نادرست از ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک شورای مشورتی بوده است”.

او راه برون رفت از این شرایط را رجوع به دوستان اش یعنی “جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی” دانسته و افزوده بود: “برخلاف بخش های آموزشی (آموزش و پرورش و آموزش عالی)، که بیشتر فعالیت های آنها در چارچوب یک نظام درون سازمانی صورت می گیرد، بخش گسترده ای از فعالیت های فرهنگی در فضای عمومی اتفاق می افتد و در قالب فعالیت های رسانه ای، هنری و ادبی محقق می شود، که متولی اصلی نظارتی و حمایتی در این بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. برای مدیریت مطلوب فضای فرهنگی و هنری و رسانه ای کشور، برخورد مسئولانه و برنامه ریزی مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی کشور و اولویت های مورد تایید رهبر معظم انقلاب (به ویژه بند ۲ و ۳ و ۴ حکم جدید اعضای شورا) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایسته است. برخورد «فعال و مبتکرانه» آن وزارت با مظاهر گونه گون تهاجم فرهنگی (در عرصه مطبوعات، سایت ها و خبرگزاری ها، کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و…) و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و حمایت از رویش ها و جوشش های فرهنگی و هنری منتسب به این جبهه، احتراز از آشفته کاری ها و مواضع و تصمیمات متناقض و… اولویتی است که تعلیق و تعطیل آن نه فقط فلسفه وجودی مصوبات و طرح های مربوط، بلکه فراتر از آن، فلسفه وجودی دستگاه اجرایی مربوط را با پرسش جدی مواجه می کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، اینک در شرایطی که تهاجم فرهنگی نظام سلطه از محورهای متعدد بر ضد نظام اسلامی گسترش یافته است، با اسناد و مصوبات در حال آماده اجرا و با حمایت های رهبر معظم انقلاب در آغاز مرحله ای دیگر قرار دارد و با استظهار به رهنمودهای روشنگرانه معظم له می تواند این مرحله را با گام هایی بلندتر آغاز کند”.

 حلقه نزدیک به وی را همان اعضای “جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی” نظیر وحید جلیلی ،نادر طالب‌زاده، ناصر هاشم‌زاده، محمد حسین نیرومند، هادی آرزم، احمدعلی راغب، حمیدرضا غریب، ‌رضا و محمد حسین بدری تشکیل می دهند.

دفتر موسوم به “جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی” هم اکنون با دریافت بودجه های کلان از سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما در قالب قرارگاه مبارزه با جنگ نرم به نام “قرارگاه شهید باقری”، اقدام به راه اندازی چندین جشنواره موازی با جشنواره های فجر کرده است.

این گروه افراطی هم اکنون “جشنواره فیلم مردمی عمار”، “جشنواره موسیقی ضد آمریکایی طبس” را برگزار می کند و از حمایت جبهه پایداری و قرارگاه عماریون که مهدی طائب فرماندهی آن را بر عهده دارد نیز برخوردار است.

علاوه بر انتصاب این چهره، محمد اخگری نیز از سوی سرافراز به سمت معاونت برون مرزی انتخاب شده؛ فردی که رسانه های حکومتی او را مترجم شعری از گوته به نام “نغمه محمد” می دانند.

این فرد اشعاری نیز در باره بازگشت امام دوازدهم شیعیان منتشر کرده و تا پیش از نشستن بر صندلی معاون برون مرزی صدا و سیما، رئیس دانشکده این مجموعه بوده است.