از دید لاریجانی مشت آمریکا باز شد

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش ها به خروج مجاهدین از لیست حامیان تروریسم

۲۴ ساعت پس از اظهارات مشاور آیت الله خامنه ای، رئیس پارلمان جمهوری اسلامی نیز به خروج سازمان مجاهدین خلق از فهرست سیاه ایالات متحده واکنش نشان داد و از باز شدن مشت آمریکایی ها سخن گفت. همزمان وزارت خارجه نیز با انتشار بیانیه ای اقدام اخیر آمریکا را نشانه “معیارهای دوگانه” در مواجهه با تروریسم خوانده است.

“در حوزه سیاسی چنین اقدامی بسیار دون است.” اشاره رئیس پارلمان جمهوری اسلامی به اقدام وزارت خارجه ایالات متحده در خارج کردن سازمان مجاهدین خلق از لیست گروه های تروریستی این کشور است. علی لاریجانی که عصر روز گذشته به خبرگزاری فارس رفته بود در پاسخ به پرسشی در این زمینه خاطرنشان کرد: “در واقع آنها ( مقامات آمریکایی) با این کار مشت خود را باز کردند.”

سه روز پیش بود که وزارت امورخارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه ای اعلام کرد هیلاری کلینتون تصمیم گرفته است بنا بر “مفاد قانونی”، سازمان مجاهدین خلق و حامیان این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خارج کند.

لاریجانی دیروز در دیدار با کارمندان خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه ـ به کشته شدن “سیاستمداران،علما و شهدای محراب و مردم عادی” توسط سازمان مجاهدین خلق اشاره و خاطر نشان کرد: “این امر از چشم آمریکایی‌ها پنهان نبوده است.”

واشنگتن سازمان مجاهدین خلق را البته نه دلایل لاریجانی بلکه به خاطر ترور شهروندان امریکایی حاضر در ایران در دهه پنجاه، انجام عملیاتی در خاک آمریکا در سال ۱۹۹۲ و بدرفتاری با اعضای خود در لیست سازمان های حامی تروریسم قرار داده بود.

رئیس مجلس نهم معتقد است که آمریکا با اقدام خود “اقدامات عرف بین‌الملل و ضوابط انسانی را رعایت نکرده‌اند.”

واشنگتن توضیح داده که علت تصمیم اخیرش “عدم ارتکاب به اعمال تروریستی در ۱۰ سال گذشته” توسط سازمان مجاهدین بوده است. دیگر مواردی که ایالات متحده را تشویق به خارج کردن لیست سازمان تحت رهبری مسعود رجوی از فهرست گروه های تروریستی کرده از این قرار است: “اعلام علنی سازمان مجاهدین خلق برای کناره گیری از فعالیت های مسلحانه و همکاری اعضای این گروه در تخلیه اردوگاه اشرف عراق.”

گرچه در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که “حذف نام سازمان مجاهدین خلق به این معنی نیست که ما سابقه فعالیت های این گروه را از یاد برده‌ایم” اما علی لاریجانی دیروز تصریح کرد: “حرف‌های آنها مبنی بر مبارزه با تروریسم، دموکراسی و حقوق بشر در حد لقلقه لسانی است.”

به اعتقاد رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایالات متحده دنبال “نوکری” است که به حرفش گوش دهد: “حتی اگر تروریست هم باشد برای آنها مشکلی نیست.”

 

پیشینیه سازمان مجاهدین

سازمان مجاهدین خلق سازمانی سیاسی با ساختار شبه نظامی محسوب می شود. این سازمان در سال ۱۳۴۴ توسط محمد حنیف نژاد پایه گذاشته و به مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا شاه پهلوی مشغول شد.

مسعود رجوی رهبر این گروه از انقلاب اسلامی حمایت کرد اما پس از بهمن ۵۷ به دلیل اختلاف نظربا آیت الله خمینی باز هم به مبارزه مسلحانه روی آورد. پس از درگیری مسلحانه خیابانی میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان سازمان مجاهدین، اعضای این سازمان به عراق کوچ کردند و در کنار صدام حسین در جنگ هشت ساله علیه ایران قرار گرفتند. گفته می شودعلی صیاد شیرازی، اسدالله لاجوردی، عبدالحسین دستغیب، عبدالکریم هاشمی نژاد، اسدالله مدنی و عده ای دیگر از مقامات سیاسی، مذهبی و نظامی جمهوری اسلامی توسط اعضای این سازمان ترور شده اند.

این سازمان همچنین در ششم تیر سال ۱۳۶۰ تلاش کرد تا آیت الله علی خامنه‌ای را نیز در مسجد ابوذر تهران ترور کنند؛ تروری نافرجام که منجر به صدمه دیدن دست راست رهبر کنونی جمهوری اسلامی شد.

این سازمان همچنین از سال ۶۷ تا ۶۸ طی عملیات های “آفتاب”، “چراغ” و “فروغ جاویدان” به صورت مستقیم به خاک ایران تهاجم نظامی کرد.

 

وزارت خارجه: تروریست و منفورند

با این پیشینه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز شنبه با انتشار بیانیه ای به خروج سازمان مجاهدین خلق از لیست گروه های تروریستی ایالات متحده واکنش نشان داد. دستگاه دیپلماسی تهران، واشنگتن را متهم کرد درباره تروریسم “معیارهای دوگانه” دارد.

وزارت خارجه، سازمان مجاهدین خلق را گروه “تروریستی منفور” خوانده و ایالات متحده را در مسئولیت اقدامات “گذشته، حال و آینده” مجاهدین خلق شریک دانسته است.

در همین ارتباط روز یکشنبه نوذر شفیعی، نماینده مردم ممسنی در پارلمان با انتقاد از تصمیم اخیر ایالات متحده گفته است: “آمریکایی‌ها با تروریستی مخالف هستند که علیه آمریکا باشد اما اگر تروریست‌ها تأمین کننده منافع کاخ سفید باشند، هیچ‌گاه آمریکا نام آنها را تروریست نمی‌گذارد.”

او معتقد است واشنگتن به عنوان “ابزار سیاسی” از مجاهدین خلق استفاده می کند.

 

سازمان مجاهدین خلق و افشا گری اتمی

یکی از چالش های اصلی جمهوری اسلامی با سازمان مجاهدین در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی به وجود آمد. تابستان سال ۸۱ علیرضا جعفرزاده از اعضای “شورای مقاومت” سازمان مجاهدین خلق با برگزاری کنفرانسی در واشنگتن به افشا گری پیرامون برنامه اتمی جمهوری اسلامی دست زد. وی به حاضران گفت رهبران جمهوری اسلامی در نطنز تاسیسات غنی سازی اورانیوم و در اراک، راکتور آب سنگین ساخته اند.

جمهوری اسلامی همچنین معتقد است اعضای این سازمان با همکاری سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده اقدام به ترور 5 دانشمند اتمی و دفاعی جمهوری اسلامی کرده است. صدا و سیما اواسط مرداد با انتشار برنامه ای تحت عنوان “کلوپ ترور” ادعا کرد: “اتاق فرماندهی ترور اگرچه در تل آویو تشکیل جلسه می داد ولی فرمان را از واشنگتن و لندن یعنی آرامگاه سیا و MI6 دریافت می کرد، چنان که آرییه داد عضو کنیست رژیم صهیونیستی اقرار می کند: با افراد مختلف! و حتی مجاهدین خلق در مورد ترور دانشمندان هسته ای ایران به توافق رسیدیم، ما قصد داریم به آنها (جمهوری اسلامی) صدمات جدی وارد کنیم.”

گفتنی است روز شنبه علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق و مشاور بین المللی آیت الله خامنه ای، حسین نقوی‌حسینی ـ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی پارلمان ـ و محمدرضا تابش از اعضای فراکسیون اقلیت نیز به خروج سازمان مجاهدین از لیست سیاه ایالات متحده واکنش نشان داده بودند.