چرا ایران متظاهرترین کشور دنیاست

فرورتیش رضوانیه
فرورتیش رضوانیه

در ایران هیچ چیزی سر جایش نیست و قرار هم نیست سر جایش قرار بگیرد، چون اگر این‌طور بود آقای احمدی‌نژاد در جایگاهی قرار نداشت که به رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا فحش بدهد و ملت ایران را ابله تصور کند و با ریختن ساندیس در کف خیابان‌ها، موجوداتی به اسم ساندیس‌خور را به جای مردم ایران معرفی کند. اگر در ایران همه چیز سر جایش بود، سپاه پاسداران در تمام عرصه‌های کشور دخالت و نفوذ نمی‌کرد و تا این حد ثروتمند و قدرتمند نبود که مخابرات را بخرد.

در ایران، بعضی‌ها نسبت به بقیه برتری دارند. سال‌هاست وجود سهمیه‌های کنکور برای بسیجیان باعث کاهش ظرفیت برای داوطلبان عادی و سرخوردگی جوانانی شده که بدون هیچ پشتوانه‌ای تلاش می‌کنند وارد دانشگاه‌ها شوند. به ندرت پیش می‌آید که یک بسیجی در کلانتری یا یک اداره دولتی معطل شود و کارش خیلی زود راه نیفتد. اگر کسی ریش بلند داشته باشد و یقه پیراهنش را ببندد و انگشتر عقیق در انگشت کند و پیشانی‌اش کمی کدر باشد، نه توسط پلیس راهنمایی جریمه می‌شود، نه در صف بانک می‌ایستد و نه کسی جرئت دارد حرفی به او بزند.

آقای احمدی‌نژاد پس از بازگشت از نیویورک در دیدار با جمعی از پاسداران سپاه، گفت:“گارد ریاست جمهوری آمریکا هنگام اسکورت شخصیت‌های سیاسی، چند ماشین سیاه را پشت سر هم در خیابان راه می‌اندازد و در میان مردم رعب و وحشت ایجاد می‌کند.” درست است که در ایران بیشتر تیم‌های حفاظت شخصیت‌ها از لیموزین و اتومبیل‌های مشکی رنگ استفاده نمی‌کنند و تدابیر امنیتی آنان در خیابان‌ها نامحسوس‌تر از کشورهایی چون ایالات‌متحده و اسرائیل است، اما این اظهارات مغرورانه آقای احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که رعب و وحشت به نوع دیگری در جامعه ایجاد شده است. در ایران هر راننده‌ای با دیدن هر تویوتای لندکروز خاکی با پلاک کرم رنگ، چنان ترسی وجودش را فرا می‌گیرد که اگر یک فورد SUV مشکی با سرنشین‌های مسلح را هم ببیند، تا آن اندازه نمی‌هراسد.

در ایران، همه چیز بر پایه تظاهر است و جمهوری اسلامی در ظاهر بی‌نظیر است. آقای احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی می‌گوید ایران با ثبات‌ترین کشور دنیاست، ایران قدرتمندترین کشور منطقه است، ایران از ایالات متحده محبوب‌تر است، دستگاه اطلاعاتی ایران پاک‌ترین در جهان است…. ماجرای ارتباط “مونیکا لوینسکی” و “بیل کلینتون”، رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده در حالی در ایران مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت که هر ماه زمزمه‌هایی از لو رفتن فیلم یا شواهد ارتباط‌های نامشروع مدیران جمهوری اسلامی یا شخصیت‌های دینی شنیده می‌شود اما با تلاش و تهدیدهای رژیم، در نطفه خفه می‌شود.

در فروردین 89 آقای خامنه‌ای در بازدید از خط تولید اتومبیل در سایپا، از اینکه یکی از محصولات را “مینیاتور” نامگذاری کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت:“این کلمه در زبان فرانسوی هم استفاده می‌شود. کلماتی هم وجود دارد که مال ماست اما آن‌قدر آنجا استفاده شده که دیگر خارجی محسوب می‌شود. حالا چرا مینیاتور؟ یک اسم دیگر انتخاب کنید که حرف و حدیث نداشته باشد.”

 این بیانات رهبر ایران در حالی مطرح شد که ایشان دو سال قبل در دیدار با هنرمندان صداوسیما، در آن جمع یک بازیگر نوجوان را “مرد مینیاتوری” خطاب کرد. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر “مینیاتور” نامی بیگانه است، چرا خودشان آن را به یک هنرمند محبوب نسبت می‌دهند؟

زمانی تصور می‌شد نمایش تصاویر برهنه یا نیمه‌برهنه زنان و مردان در تلویزیون دولتی ایران عملی خلاف شرع و عرف شناخته می‌شود. اما یک روز عصر آقای علی لاریجانی، رییس وقت سازمان صداوسیما وارد اتاق پخش شبکه یک سیما شد و یک حلقه فیلم را به مسوول آنجا داد و به او گفت: “این را همین الان پخش کنید.”

 دقایقی بعد، تصاویر مونتاژ شده کنفرانس برلین از شبکه ملی تلویزیون پخش شد و به دنبال آن یکی از بزرگ‌ترین دادگاه‌های سیاسی در کشور برپا شد. در آن روز به دستور رهبر ایران، “حرام” تبدیل به “حلال” شد و پس از پایان نمایش تصاویر، دوباره به حالت قبلی بازگشت. در مناطقی از ایران هنوز خانواده‌هایی هستند که حتی دستگاه پخش ویدئو هم در خانه ندارند، به فرزندان‌شان اجازه نمی‌دهند فیلمی جز آنچه از تلویزیون پخش می‌شود را ببینند و حتی خواندن سوره “یوسف” در قرآن را هم برای دخترانشان ممنوع کرده‌اند. در چنین شرایطی، شبکه ملی تلویزیون تصاویر برهنه با اندکی فیلتر شطرنجی مرد و زنی را نشان داد، چون رژیم می‌خواست همه آن را ببینند. آن روز چه اتفاق افتاد که ناگهان ارزش‌های جامعه برای دقایقی تغییر کرد؟

زمانی انتشار کارتون روحانیون با مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود اما حالا شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تبدیل به حجت‌الاسلام می‌شود و به او مهر فساد می‌زنند و کسی هم اعتراضی نمی‌کند و با کفش و چاقو به کروبی و خاتمی حمله می‌شود و هنگام سخنرانی مهدی هاشمی که قصد دفاع از پدرش را دارد، چراغ‌های سالن سخنرانی را خاموش می‌کنند.

بله؛ حالا که قرار است به هر قیمتی به “ضدانقلاب” ضربه وارد شود، عکس‌های خصوصی افراد هم در اخبار سیما پخش می‌شود.