نامزدهای کاخ سفید و برجام هسته ای

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» از موافق موافق تا ویرانگری در اولین روز

در حالی که انتشار آخرین واکنش ایت الله خامنه ای که به نشانه امضای برجام هسته ای است، جناح راست و تندروهایش را از ادامه فریادهای مرگ بر آمریکا و مخالفت با آمریکا و توافق های هسته ای مانع نشده است، نشنال ژورنال نشریه آمریکایی در یک بررسی نشان داد که از میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، تمامی جمهوری خواهان مخالف توافق ها و اکثریت نامزدهای اصلی دموکرات موافق وفاداری به آن هستند.

مهدی نوریان در روزنامه شرق نوشته است

از مجموع ۲۲ کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات، ۱۸ نفر از آنها مخالف توافق و فقط چهار نفر آنها موافق آن هستند. هیچ نامزد جمهوری‌خواهی موافق توافق نیست. همه کاندیداهای دموکرات به غیر از یک نفر با توافق موافق هستند. کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا توافق را به شیوه‌های متفاوتی توصیف کرده‌اند. برخی آن را «تخدیر» و برخی دیگر آن را ازجمله «احمقانه‌ترین توافق‌های زمان» خواندند. برخی آن را عاملی برای «پیشگیری از جنگ» و دیگرانی آن را «عامل افزایش احتمال برخورد» توصیف کردند. برخی خوب‌بودن آن را منوط به وجود یک «راستی‌آزمایی» محکم و سخت دانستند.

گزارش نشنال ژورنال نشان داده که هیلاری کلینتون که بعد از قطعی شدن خودداری جو بایدن معاون فعلی ریاست جمهور از نامزدی در انتخابات آینده، هفتاد در صد شانس انتخاب شدن به عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات آینده ایالات متحده را دارد با تصحیح مخالفت های پیشین خود گفته :«در صورت اجرای پرقدرت، راستی‌آزمایی مداوم و آمادگی برای تبعات هرگونه نقض آن، این توافق می‌تواند امنیت ایالات‌متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما را تضمین کند». وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ماه گذشته در کنفرانسی خبری گفت، این مشخصا بخشی از ائتلافی بود که آمریکا را به این توافق رساند.

مارتین اومالی  فرماندار پیشین مریلند و نامزد دیگر دموکرات ها  گفته توافق در راستای کسب «بیشترین منفعت» امنیت مل ایالات‌متحده است. «اما باید مطمئن شویم که توافق نظارت‌شده، قابل‌تصدیق و تأیید بوده و ما به‌طور مدام هوشیار هستیم».

جیم وب  سناتور پیشین ویرجینیا تنها کاندیدای دموکراتی است که مخالف توافق بوده و آن را «توافقی بد» توصیف کرده‌ است. او که شانسش برای رفتن به کاخ سفید تنها هشت در صد است گفته آنچه ایران از این توافق به‌دست می‌آورد برای او قابل‌درک است، ایران خیلی چیزها به‌دست می‌آورد که رهایی از تحریم‌ها یکی از آنهاست، اما چیزی که مشخص نیست این است که این توافق چه عایدی برای آمریکا دارد. 

برنی سندرز، دموکرات  سناتور ورمونت گفته «این همه آن چیزی نیست که می‌توانست باشد، اما قطعا بهتر از جنگ است. این پیروزی دیپلماسی بر قدرت نظامی است.لینکلن شافی یکی دیگر از نامزدهای دموکرات  از مذاکرات آمریکا با ایران حمایت کرده و فکر می‌کند این توافق، «توافق خوبی» است. او از دیپلماسی اوباما و کری به‌عنوان راهی برای حفظ صلح در خاورمیانه حمایت می‌کند. او حتی در مورد هیلاری کلینتون با حمایت کامل از توافق ایران می‌تواند رأیی که سال ۲۰۰۲ در دفاع از جنگ عراق داد را جبران کند».

اما جب بوش برادر جورج بوش که تاکنون پدر و برادرش رییس جمهور بوده اند و خود یکی از نامزدهای مهم جمهوری خواهان است با توافق هسته ای دولت اوباما با ایران مخالف است و آن را کاری عجولانه می داند . با این همه می گوید «اگر ایرانی ها به‌دنبال این باشند که یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشند مشکلی نیست، اما اگر بخواهند سلاح هسته‌ای تولید کنند و تبدیل به دولتی هسته‌ای شوند، هرگز، و آنها امروز دولتی هسته‌ای هستند و این اجازه را ما به آنها داده‌ایم».

اما او برخلاف اکثر کاندیداهای هم‌حزبی‌اش، از لغو برجام  در اولین روز ریاست‌جمهوری‌اش صحبتی نکرده ‌است. «اگر کسی کاندیدای ریاست‌جمهوری باشد، فکر می‌کنم باید در این مورد عاقلانه و بالغانه تصمیم بگیرد».

اما تندترین اظهار نظر درباره برجام از دونالد ترامپ،  نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان است که گفته ایران همه چیز به‌دست آورده و هیچ چیز از دست نداده ‌است. ایالات‌متحده  رهبرانی بی‌کفایت و حتی مذاکره‌کنندگانی بی‌کفایت‌تر دارد. در صورت انتخاب من طوری این قرارداد را محکم کنترل می‌کنم که آنها هیچ شانسی نداشته باشند.

بن کارسون، یک نامزد کم شانس جمهوری‌خواه در اورشلیم‌ پست نوشت: «در طول هفته‌های آتی، مردم آمریکا باید به درخواست‌هایشان مبنی‌بر توافقی بهتر با ایران که برنامه هسته‌ای تهران را از کار بیندازد و امنیت بلندمدت کشور را تقویت و نه تهدید کند، ادامه دهند».

کارلی فیورینا جمهوری‌خواه  هم در مخالفت با برجام گفته ایرانی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای طرز فکر بدی دارند؛ آنها با عدم صداقت به متحدانشان کمک مالی می‌کنند تا نظم خاورمیانه را برهم ریزند. به جای توافق با ایران «گزینه‌های بسیاری» وجود داشت که «کشف نشد». مثلا ما باید با حمایت‌کردن از متحدان اردنی، مصری، کرد، سعودی و اماراتی خود شروع کنیم».

تد کروز جمهوری‌خواه که گفته انتخابش به ریاست جمهوری پایان برجام خواهد بود  خطاب به تیم کاخ سفید گفته «آنها باید تصمیم بگیرند که یا به حفظ امنیت ملی، ایستادن کنار دوست و متحد خود، اسرائیل و حفظ جان میلیون‌ها آمریکایی رأی دهند یا وفاداری حزبی به کاخ سفید را بالاتر از مسئولیتی که هرکدام از ما داریم قرار داده و آن را ارج دهند».

واکنش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از آن جا اهمیت دارد که مخالفان ایرانی توافق هسته ای یکی از مواردی که بر آن انگشت می گذارند احتمال انتخاب یک جمهوری خواه تندرو در انتخابات آمریکاست و از همین رو معتقدند امضای اوباما و کری بر پای این اهمیتی ندارد و ایران تعهدات فوری می دهد و اما طرف دیگر میز  قابل اعتماد نیست.

روزنامه کیهان ارگان تندترین جناح مخالف توافق های هسته ای در ایران، همزمان با روزی که برجام رسما کلید خورد و به عنوان اولین روز اجرای آن ثبت شد، در صفحه اول خود بدون هیچ اشاره ای به شادمانی دولتمردان و گروه های میانه رو در صفحه اول خود نوشت «آمریکا به تعهدات خود در کوبا عمل نکرد» تا به این ترتیب یادآوری کرده باشد که واشنگتن برجام را هم رعایت نخواهد کرد.

این روزنامه معمولا گفته های نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا را به عنوان سندی بر بی اعتباری تعهدات واشنگتن نقل کرده است