یک سوم بودجه کشور غیرواقعی است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» میراث احمدی‌نژاد برای دولت یازدهم

هم‌زمان با آغاز به کار رسمی دولت حسن روحانی٬‌ معاونان و تیم اقتصادی وی نسبت به وضعیت کشور هشدار داده و گفته‌اند که کشور با “کسری بودجه جدی” مواجه است.در همین حال معاون برنامه‌ریزی دولت نیز خبر از احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده است.

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی٬‌ گفته  کشور در شرایط فعلی با کسری بودجه جدی مواجه است: “در دو جلسه ای که با مسئولان دولت محمود احمدی نژاد برگزار شده، بهروز مرادی، معاون راهبردی احمدی نژاد گفته که از ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه مصوب٬ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان این رقم غیرواقعی است در واقع بیش از یک سوم بودجه را غیر واقعی دانستند و گفتند که این بودجه باید به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد. در حالی که در این راستا ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است”.

هم‌زمان با سخنان جهانگیری٬ محمدباقر نوبخت٬ معاون برنامه‌ریزی حسن روحانی٬‌ نیز گفته است که اگر درآمد پیش بینی شده در بودجه محقق نشود “دولت با کسری بودجه و جامعه با افزایش تورم روبه رو خواهد شد”.

وی همچنین تاکید کرده که ظرف صد روز آینده، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا می‌شود. به گفته‌ی نوبخت با احیای این سازمان٬ دیگر “برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور بر اساس اراده شخصی رییس جمهوری تهیه و تنظیم نخواهد شد”. محمود احمدی‌نژاد با حمایت دیگر مقامات جمهوری اسلامی،در سال ۱۳۸۶ دستور انحلال این سازمان را صادر کرد و وظایف آن را به دو معاونت رییس جمهوری یعنی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، واگذار کرد.

نوبخت همچنین تاکید کرده است که دولت به زودی اقدام به اصلاح لایحه بودجه سال ۹۲ خواهد کرد٬ زیرا: “درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۲ محقق نخواهد شد. از این رو اولویت اصلی معاونت برنامه‌ریزی اصلاح قانون بودجه ۹۲ و ممانعت از کسری بودجه است”.

دو روز پیش علی طیب‌نیا٬ وزیر اقتصاد دولت روحانی٬ به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد پرداخته و  با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی فعلی کشور ناشی از سیاست احمدی‌نژاد است که تصور می‌کرد می‌توان “یک دوره سه تا چهار ساله مشکلات اقتصاد ایران را برطرف و تعادل نسبی بر آن حاکم کرد”٬ گفته بود احمدی‌نژاد “همان اشتباه دوران قبل از انقلاب و دهه پنجاه یعنی تزریق درآمدهای نفتی در قالب بودجه را دوباره تکرار کرد”.

وی همچنین افزود که اقتصاد ایران دچار “نکبت منابع” شده است: “درآمدهای نفتی در هشت سال گذشته افزایش یافت و دولت نیز تصمیم به هزینه آن در قالب بودجه گرفت که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان در نهایت به بروز بیماری هلندی در اقتصاد ایران منجر شد… نکبت منابع به دلیل سوء مدیریت در تخصیص و بهره برداری از منابع و مواهب خدادادی رخ می دهد… دولت آقای احمدی نژاد تصمیم گرفت که درآمد نفتی را سر سفره مردم بیاورد و این دیدگاه موجب شد تا مشکلات اقتصادی کشور که در جهت اصلاح و بهبود در حال حرکت بود، مجددا وخیم تر شود”.

وضعیت فعلی اقتصاد کشور٬ نگرانی حسن روحانی را نیز سبب شده است. وی در نخستین جلسه هیات دولت٬ با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران٬ چنین گفت: “همه تلاش‌ها برای این است که مردم زندگی نسبتا راحتی داشته باشند٬ امروز اولین مسئولیت همه اعضای دولت بهبود معیشت مردم است”٬ زیرا “اگر زندگی مردم را تامین نکنیم آنگاه اخلاق، معنویت، رابطه صحیح و اساس ایمان در جامعه باقی نخواهد ماند”.

روحانی پیش از این در مجلس از کسری بودجه، کسری تراز پرداخت‌ها و نظام چندنرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی، راه ناتمام هدفمندسازی یارانه‌ها و روش اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در کنار مسئله تحریم‌های بین‌المللی٬ به عنوان مشکلات اصلی اقتصاد کشور یاد کرده بود.