مطهری: این خفقان
در زمان شاه هم نبود

نویسنده
آرش معتمد

» با اشاره به ممنوع‌التصویر شدن خاتمی

هم‌زمان با رفع توقیف دو سایت نزدیک به اصلاح‌طلبان پس از حذف عکس‌های محمد خاتمی، علی مطهری، نماینده مجلس،‌ گفت که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویری خاتمی ندارد، روزنامه‌ها باید عکس و خبرهای خاتمی را منتشر کنند و چنین “خفقانی” در دوران شاه سابق ایران نیز وجود نداشت.

مطهری روز گذشته در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای برای ممنوع‌التصویری خاتمی نداشته، بلکه “صرفا زمان آقای جلیلی یک نامه‌ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت به وزارت ارشاد نوشته شده که آن هم به معنای مصوبه نیست”. این نماینده مجلس همچنین خبر از آن داد که یک عضو شورای عالی امنیت ملی در این‌باره به او گفته: “اصلا در این شورا چنین موضوعی مطرح نشده است و مصوبه‌ای در این باره وجود ندارد”.

مطهری اضافه کرد که خود نیز پیش از این و هنگامی که عضو هیات نظارت بر مطبوعات بوده از شورای عالی امنیت ملی درباره نامه با امضای جلیلی سوال پرسیده که آیا خاتمی نیز ممنوع‌التصویر است یا خیر و این نهاد پاسخ داده. “در آن زمان بنده عضو هیات نظارت بر مطبوعات بودم و از آن‌ها پرسیدم که آیا خاتمی هم ممنوع التصویر است و آن‌ها هم گفتند خیر، این فقط شامل آقایان موسوی و کروبی است”.

این سخنان مطهری چند ساعت پس از آن بیان شد که دو وب‌سایت جماران - نزدیک به حسن خمینی - و بهارنیوز - نزدیک به محمدرضا عارف - رفع توقیف شدند. این دو وب‌سایت، عکس، فیلم و خبرهایی از حضور محمد خاتمی در مراسم تشییع جنازه صادق طباطبایی و خواندن نماز میت توسط خاتمی منتشر کرده و به همین دلیل توقیف شده بودند. پس از رفع توقیف، این مطالب از خروجی سایت‌ها حذف شده.

حدود دو هفته پیش غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی پیرامون “دستور قوه‌قضاییه به رسانه‌ها برای نام نبردن از رییس جمهور دولت اصلاحات”، گفته بود: “در مورد فرد مورد نظر نیز دستور داده شد که رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطالب او را منعکس و منتقل کنند، این دستور همچنان به قوت خود باقی است و اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند با آن برخورد خواهد شد”.

خبر ممنوعیت انتشار اخبار یا تصاویر مربوط به محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق، چند هفته پیش و در دیدار عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، با مدیران رسانه‌ها به آن‌ها ابلاغ شد. دولت‌آبادی در این جلسه خطاب به مدیران مسوول روزنامه‌ها گفت که حق انتشار تصویر و یا خبری از محمد خاتمی را ندارند. جلسه‌ای مشابه این نیز، دو هفته بعد با مدیران مسوول سایت‌های خبری داخل برگزار و تذکر مشابهی به آن‌ها نیز داده شده بود.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه جمهوری‌اسلامی ضمن تایید این خبر، گفته بود محمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، در اعتراض به این دستور، گفته بود: “اولا نمی‌توانید این کار را بکنید و ثانیا چرا این‌گونه می‌کنید”.

گفته می‌شود دادستان تهران به دعایی پاسخ داده: “شما نماینده ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات و آدم محترمی هستید، ولی اگر از این دستور تخطی کنید با شما هم برخورد و شخصا توقیف می‌کنم”.

با وجود دعوت مطهری از رسانه‌ها برای بی‌اعتنایی به حکم ممنوع‌التصویری خاتمی، هیچ‌کدام از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به اصلاح‌ طلبان این بخش از سخنان او را پوشش ندادند. این رسانه‌ها همچنین به جای استفاده از نام خاتمی، از عبارت “یک شخصیت سیاسی” استفاده کردند.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در این زمینه نوشت که عدم انعکاس سخنان مطهری “نشان داد که اظهارات وی [درباره وجود خفقان] تا چه حد به واقعیت نزدیک است”.

یک وب‌سایت اصول‌گرا اما مطهری را “یکی از امیدهای دشمنان خارجی و معاندین داخلی نظام و خوراک شیرین گاه و بیگاه رسانه های ضدانقلاب” توصیف کرد.

برای نخستین بار تابستان سال جاری برخی نمایندگان مجلس خواستار اجرای حکم “ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی” خاتمی شده بودند. ده نماینده مجلس به دولت در این زمینه تذکر داده و این حکم را مربوط به شورای عالی امنیت ملی دانسته بودند.

اما محمد خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون صدور حکمی از سوی شورای عالی امنیت ملی پیرامون ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان شدن خود، گفته بود که “اصلا چنین چیزی نیست”.

جواد کریمی‌قدوسی، نماینده‌ای که گفته می‌شود طراح اصلی این تذکر بوده، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق درباره این مساله گفته بود: “پس از حوادث ۸۸ حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیان‌شدن خاتمی به شورای عالی امنیت‌ملی ابلاغ شد، مثل حکم حصر خانگی موسوی و کروبی که پیش‌تر به همان شورا ابلاغ شده بود”.

سخنان کریمی قدوسی از آن جهت قابل توجه بود که به گفته‌ی وی این حکم از سوی نهاد یا فردی به شورای عالی امنیت ملی “ابلاغ” شده است. براساس روند جاری در جمهوری‌اسلامی، تنها رهبر است که قدرت ابلاغ به این شورا را دارد. ضمن آن‌که مصوبات این شورا تنها پس از تصویب آیت‌الله خامنه‌ای قابلیت اجرا دارد.

در جریان رای اعتماد مجلس نهم به وزرای دولت روحانی نیز جعفر میلی‌منفرد‌، وزیر پیشنهادی علوم، گفته بود که نمایندگان مجلس نهم از وی خواسته بودند از سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور دوران اصلاحات، ابراز برائت کند تا بتواند رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد.

علاوه بر این تاکنون چندین بار سخنانی از ایت‌الله خامنه‌ای درباره محمد خاتمی توسط برخی اصول‌گرایان نقل شده که دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی آنها را تکذیب نکرده و با توجه به حساسیت این دفتر درباره نقل‌قول‌هایی که از آیت‌الله خامنه‌ای می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی صحت چنین سخنانی باشد.

برای نمونه، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای با صفت‌هایی چون “یاغی و طغیان‌گر نسبت به انقلاب” از خاتمی یاد و توصیه کرده که “رسانه‌ها، اصول‌گرایان ونخبگان” علیه وی موضع‌گیری کنند و “نباید فضا برای خاتمی امن شود چون از عناصر اصلی فتنه است”.

خاتمی از سال ۸۹ ممنوع‌الخروج نیز شده است. گرچه آن زمان این خبر از سوی وکیل خاتمی تکذیب شده بود، اما خاتمی امکان سفر به ژاپن برای برای شرکت در یک سمینار را پیدا نکرد و بحث ممنوع‌الخروجی وی مطرح شد.

به گفته‌ی حمید رسایی، عضو فراکسیون جبهه پایداری در مجلس، دلیل ممنوع‌الخروج شدن خاتمی به دلیل شکایت بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس بوده است.

در ماه‌های نخست روی کار آمدن دولت روحانی، اخباری پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی وی منتشر شده بود. برخی رسانه‌ها آن زمان به نقل از “یک مقام آگاه امنیتی” نوشته بودند که “مشکلاتی که بر سر راه سفرهای خارجی آقای خاتمی قرار داشت حل شده است و ایشان ممنوع الخروج نیست و برای سفرهای خارجی مشکلی ندارد”.

با این حال پس از انتشار این اخبار، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی خاتمی، گفته بود: “کسانی که در جریان فتنه ۸۸ ظلم کردند از جمله کسی که شما اسم بردید در ارتباط با وی اتفاق خاصی نیافتاده است”.