مولوی عبدالحمید: گفتند روابط مان با عربستان خوب نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در مصاحبه با “روز” می گوید که دلیل ممنوع الخروجی و ممانعت از سفر او به کشور عربستان را رابطه بد دولت ها عنوان کرده اند.

او که برای شرکت در کنفرانس رابطه العالم الاسلامی(انجمن جهانی اسلام) با موضوع “مبارزه با تروریسم” عازم شهر مکه بود با ممانعت نیروهای امنیتی از این سفر بازماند. مولوی عبدالحمید در مصاحبه با “روز” می گوید: در این رابطه فقط گفتند چون روابط ما خوب نیست شما نروید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان سپس رد پاسخ به این سوال که روابط با کشور عربستان منظورشان بود؟ می گوید: بله منظور همان بود. گفتند رابطه ما با عربستان خوب نیست. توضیح دیگری هم ندادند و اجازه سفر ندادند.

این اولین بار نیست که امام جمعه اهل سنت زاهدان ممنوع الخروج می شود او سال گذشته نیز امکان سفر و حضور در این کنفرانس را نیافت. مولوی عبدالحمید پیشتر در مصاحبه با “روز” و در پاسخ به این سوال که مشکل حکومت با شما چیست؟ گفته بود: مسیر ما مسیر اعتدال و میانه روی است. به همین اعتقاد داریم برای همین با دولت آقای روحانی ارتباط ما بیشتر است و حمایت می کنیم چون دولت اعتدال گرا است. می دانیم که افکار مختلفی در جامعه ایرانی ماهست. برخی ممکن است از اعتقاد و رفتار ما خوش شان نیاید چون من معتقدم که با عقل و استدلال باید مسائل گفته شود.من به روش دولت گذشته به شدت انتقاد داشتم، انتقادم هم سازنده بوده چون اعتقاد به تخریب ندارم و می گویم باید انتقاد سازنده و همراه با راهکار باشد. همین نقش را در دولت گذشته من ایفا می کردم این روش مرا دوست نداشتند و نمی پسندیدند. برخی نگرانی شان از همین است که ما از میانه روی و اعتدال حمایت می کنیم. شما می دانید که سلیقه ها متفاوت است. آن زمان برخی ناراضی بودند که شما انتقاد می کنید. می گفتیم انتقادات ما قانونی و سازنده است و هر کسی جایی ثابت کند که ما خلاف قانون و خلاف عقل و منطق گفتیم من حرفم را پس می گیرم. از همین نگران بودند برخی و الان هم آن زمینه است هنوز. ما مخالف کسانی هستیم که تفرقه ایجاد می کنند قانون شکنی می کنند و اعمال سلیقه می کنند و قانون گریزی می کنند. ما می گوییم قانون باید محترم شمرده شود. برخی قبول ندارند. برخی با همین مشکل دارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان که از شخصیت های محبوب و بانفوذ در میان اهل سنت کشور است در مصاحبه با روز از اینکه اهل سنت همچنان امکان داشتن مسجد در تهران را ندارند انتقاد کرده و می گوید: اهل سنت پی گیر هستند و نیاز هم دارند شدیدا. جمعیت شان در تهران قابل ملاحظه است. اهل سنت از هر نقطه به تهران برای همه کارهای شان، فرهنگی، اداری، اجتماعی و اقتصادی مراجعه می کنند به هر حال پایتخت کشور است. جمعیت زیادی مراجعه می کنند و اهل سنت مقیم تهران هم جمعیت زیادی هستند ولی تاکنون موفق نشده اند مسجدی داشته باشند.

او می افزاید: مسجد اگر در تهران ساخته می شد می توانست تاثیری جهانی داشته باشد و اثارش بین المللی خواهد بود. بیشتر محبت کشور ایران و جمهوری اسلامی ایران در دل مردم بیشتر خواهد شد چون همه جا این مساله است که در تهران اهل سنت مسجد ندارند.

مولوی عبدالحمید در پاسخ به این سوال که در پاسخ به پی گیری های شما چه علتی را ذکر می کنند برای ممانعت از ساخت مسجد در تهران برای اهل سنت؟ می گوید: تا حالا نگفته اند که مسجد نمی دهیم اینجا ولی تا حالا مسجد درست نشده و به مسجد نرسیده ایم.با هر کسی صحبت می کنیم می گویند باید مسجد درست شود همه این را می گویند ولی عملا به نتیجه ای نرسیده ایم متاسفانه و عملی نشده.

او روز جمعه در نماز جمعه زاهدان هم در این زمینه گفته بود: بنده به صراحت اعلام می کنم که جامعه اهل سنت ایران به هیچ وجه تهدیدی برای شیعه و نظام جمهوری اسلامی نیست. ما با برادران شیعه احساس اخوت می کنیم و برای ما شیعه و سنی تفاوتی ندارد؛ خوشحالی و ناراحتی همه را خوشحالی و ناراحتی خودمان می دانیم. مساجد، مدارس، نمازخانه ها، مکاتب و تعلیمات و آموزشهای دینی ما تهدیدی برای شیعه و نظام جمهوری اسلامی نیست. ما مخالف و دشمن نیستیم، بلکه دوست و برادر هستیم. جامعه اهل سنت با وجود مشکلات و کمبودهایی که داشته، اما همواره از نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده است. اهل سنت ایران در صحنه های مختلف انقلاب و در دفاع از مرزهای کشور حضور فعال و چشمگیری داشته اند. همه اینها بیانگر آن است که اهل سنت ایران تهدید نیستند. 

به گفته او “اگر امروز اهل سنت در تهران، که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام القرای جهان اسلام» و یکی از مراکز بزرگ جهان اسلام است، مساجد می داشتند یقینا تاثیرش در بیرون از کشور بیشتر بوده و به نفع جهان تشیع و نظام جمهوری اسلامی ایران بود”.