آخرین نظرها درباره حمله به ایران

نویسنده
نیما فرح آبادی

» آمریکا تمام دارایی‌های جمهوری اسلامی را مسدود کرد

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، همزمان با صدور فرمان مسدود کردن تمام دارایی های دولتی ایران، آخرین نظر خود درباره حمله نظامی به ایران را تشریح کرد. تحریم های جدید در واکنش به متوقف نشدن بخش های جنجالی برنامه اتمی جمهوری اسلامی وضع شده است.

رئیس جمهور آمریکا در آخرین سخنانش از جمله گفته اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته چگونه درباره “نگرانی ها از برنامه اتمی” جمهوری اسلامی” واکنش نشان دهد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین با بیان اینکه ایران “قصد و توانی برای حمله به خاک آمریکا ندارد” بار دیگر بر ترجیح آمریکا به پایان حل بحران اتمی جمهوری اسلامی از طریق مذاکره و دیپلماسی تاکید کرده اگرچه مطابق معمول گفته در این خصوص “همه گزینه ها روی میز قرار دارد.”

اشاره اوباما به احتمال استفاده آمریکا از توان نظامی برای پایان دادن به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است هرچند دولتمردان آمریکایی همواره تاکید کرده اند که این توانایی تنها به عنوان آخرین راهکار مد نظر قرار دارد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه NBC که “آیا اسرائیل برنامه ای برای حمله به ایران دارد؟” گفته: “فکر نمی کنم اسرائیل هنوز تصمیم گرفته باشد که چه باید بکند.”

به نظر می آید این سخنان اوباما، واکنش به اظهارات اخیر لئون پانه تا، وزیر دفاع دولتش باشد که از تصمیم احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران تا پایان بهار آینده خبر داده بود.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، لغو مانور نظامی مشترک اسرائیل با آمریکا در ماه گذشته، احتمالا نشان می دهد که این کشور حمله به ایران را در ذهن می پروراند.

اسرائیل در آن زمان گفته بود نمی تواند امکانات خود را صرف تمرین نظامی کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و لئون پانه تا، هر دو به مقام های اسرائیلی درباره حمله به ایران هشدار داده و اعلام کرده اند که مخالف چنین حمله ای هستند.

با وجود این، مقام های اسرائیل، از جمله نخست وزیر آن، می گویند نمی توانند سرنوشت کشور خود را به دست آمریکایی ها بسپارند.

رئیس جمهور آمریکا در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود در روز یکشنبه نیز تاکید کرده که اولویت او امنیت آمریکا و اسرائیل است.

پیش از او مقام های ارتش اسرائیل تاکید کرده بودند که از نظر نظامی این کشور توانایی حمله و انهدام تمام تاسیسات هسته ای ایران را دارد.

گزارش های رسانه های بین الملل پیش از این حاکی از آن بود که دولت آمریکا سرانجام پس از چند سال، نوع خاصی از بمب های هدایت شونده انهدامی را به اسرائیل فروخته که توانایی نفوذ در اعماق زمین و تاسیسات درونی آنها را دارند و انحصارا برای نابودی مراکزی مانند سایت های اتمی جمهوری اسلامی طراحی شده اند.

با وجود این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به مقامات کشورش هشدار داده است که از “وراجی” در مورد احتمال حمله به سایت های هسته ای ایران خودداری کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه معاریو گزارش داده که آقای نتانیاهو این هشدار را به شماری از مقامات نظامی و وزرای دولت اسرائیل داده است که به عقیده او بیش از حد آزادانه در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران صحبت می کنند.

 

تحریم های تازه

باراک اوباما البته روز یکشنبه تاکید کرده که موضع اسرائیل و آمریکا در مقابله با ایران هماهنگ است.

رییس جمهوری آمریکا گفته دولت آن کشور “تخمین خوبی در اختیار دارد” که ایران چه زمان می تواند به بمب اتمی دست پیدا کند.

او همچنین در ادامه افزایش فشارهای خود به جمهوری اسلامی، روز گذشته با صدور بخشنامه ای تحریمهای سختگیرانه تری را علیه دولت و بانک مرکزی ایران وضع کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که بر اساس بخشنامه جدید، رییس جمهوری آن کشور، کلیه دارایی های تمام وزارتخانه های ایران و نهادهای متعلق به دولت از جمله بانک مرکزی ایران مسدود می شود.

به گفته اوباما، به دلیل “پنهان کاری بانک های ایران برای دور زدن تحریم ها، اقدامات تازه برای برخورد با آنها ضروری است”.

رئیس جمهور ایالات متحده در نامه ای به کنگره آمریکا تصریح کرده: “با توجه به اقدامات فریبکارانه بانک مرکزی و دیگر بانک های ایران برای پنهان کردن معاملات (افراد و نهادهای) مورد تحریم، نبود مقرارات ضد پولشویی موثر (در ایران) و اجرای آن و همچنین با توجه به این که فعالیت های ایران برای نظام مالی بین المللی خطری مدوام و غیرقابل قبول است، تحریم های بیشتر را ضروری می دانم.”

 تحریم بانک مرکزی ایران به صورت متمم در قانون بودجه دفاعی در اواخر سال ۲۰۱۱ به تصویب رسیده بود. در جریان تصویب قانون بودجه دفاعی آمریکا، کنگره و کاخ سفید توافق کرده بودند که برای جلوگیری از ورود شوک به بازارهای نفتی، تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران و همچنین مجازات موسسه های مالی طرف معامله با این بانک شش ماه پس از ابلاغ این قانون اجرا شود.

کاخ سفید دیروز اعلام کرد پرزیدنت اوباما این فرمان اجرایی را روز یکشنبه و پیش از پایان گرفتن مهلت شش ماه امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس تحریم های قبلی بانک های آمریکایی موظف بودند از پذیرش هرگونه دارایی و اموال متعلق به بانک های ایرانی خودداری کنند، اما این فرمان اجرایی قدرت تازه ای به نهادهای مالی آمریکایی می دهد که براساس آن می توانند به جای نپذیرفتن دارایی متعلق به ایران، آنها را توقیف کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز پیرو امضای این فرمان اجرایی اعلام کرده است، تحریم های گسترده تازه؛ دارایی های تمام وزیران، شرکت ها و نهاد های دولتی، از جمله بانک مرکزی، و درآمدهای نفتی ایران را در بر می گیرد.

کشور های غربی جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. مقامات حکومتی در مقابل با رد این اتهام می گوید برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز است.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود در خصوص برنامه هسته ای ایران، نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.