یک رهبر با یک دنیا کمالات

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تعریف و تمجیدهای دستیاران آیت‌الله خامنه‌ای

دو تن از ارشدترین مقامات حکومتی مسئول در دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ضمن تعریف و تمجید از آیت الله خامنه ای، به ذکر نکات ناگفته ای درباره برخی وقایع دوران رهبری او پرداختند.

سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، مشاور و دستیار آیت الله خامنه ای در امور نظامی و حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر وی در اظهارات جداگانه ای که روز گذشته منتشر شد همچنین واکنش نظام تهران به حمله نظامی احتمالی و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را نیز مورد اشاره قرار دادند.

تعریف و تمجید از آیت الله خامنه ای توسط مسئولان حکومتی و هواداران وی موضوع تازه ای نیست اما این سخنان از آن جهت اهمیت دارند که توسط دو تن از مسئولان دفتر رهبر و نزدیکان وی بیان شده اند.

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است، روز گذشته نخست سخنان سرلشکر رحیم صفوی را منتشر کرد که فرمانده کل سابق سپاه در آن عملکرد و مدیریت آیت الله خامنه ای در دوران رهبری را مورد تحسین قرار داده است.

در این گفت و گوی اختصاصی به مسائل مختلفی مانند نحوه واکنش آیت الله خامنه ای به کشته شدن تعدادی از دیپلمات های ایرانی در افغانستان، حمله عراق به کویت، جنگ آمریکا و متحدانش علیه عراق و نیز نحوه برخورد رهبر جمهوری اسلامی با وقایع 18 تیر 1378 اشاره شده است.

رحیم صفوی در این گفت و گو همچنین رهبری آیت الله خامنه ای را “یکی از تفضلات خداوند متعال و یکی از عنایات خاص حضرت مهدی برای ملت ما و برای ملت‌های اسلامی جهان” توصیف کرده و گفته او “رهبر مقتدر مسلمانان جهان” است که با “تدبیر، خردمندی، دوراندیشی، قاطعیت و مدیریت” به رهبری انقلاب اسلامی پرداخته‌ است.

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای در ادامه درباره یکی از عملکردهای رهبر جمهوری اسلامی گفته است که پس از کشته شدن دیپلمات های ایرانی توسط طالبان در افغانستان، رهبر جمهوری اسلامی اجازه حمله نظامی به این کشور را صادر نکرد.

به گفته رحیم صفوی، آقای خامنه ای از یک طرف نگران واکنش های بین المللی به حمله نظامی جمهوری اسلامی به افغانستان بوده و از طرف دیگر پاسخگویی به اقدام طالبان را دارای تلفات احتمالی بیشتر می دانسته است.

فرمانده وقت سپاه پاسداران در این خصوص گفته است: “وقتی که طالبان این سیزده نفر دیپلمات را به شهادت رساند، حضرت آقا در مشهد بودند و من همان جا خدمت ایشان رسیدم. آن موقع من فرمانده کل سپاه بودم. ما ظرف ۴۸ ساعت دو لشگر را از طریق هواپیما در مرز تایباد پیاده کردیم. یک نقشه عملیاتی را طراحی کرده و خدمت حضرت آقا بردم که از حضرت آقا اجازه بگیرم که ما با چند لشگر تا منطقه هرات پیشروی کنیم. (هرات حدوداً 130 کیلومتر با مرز ما فاصله دارد.) گفتم: اجازه بدهید ما برای تنبیه طالبان با چند لشگر برویم تا هرات این‌ها را قلع و قمع بکنیم و گوشمالی بدهیم، منهدم بکنیم و برگردیم.”

آیت الله خامنه ای اما به گفته دستیار نظامی وی با این طرح مخالفت کرده و گفته: “اولا طالبان وارد سرزمین ما نشده‌اند و به داخل کشور ما تجاوز نکرده‌اند؛ ورود ایران به سرزمین افغانستان ممکن است که دیگران را به واکنش بیندازد.”

خبرگزاری فارس سپس از قول سردار صفوی نقل کرده که آیت الله خامنه ای سپس گفته : “حالا سیزده نفر شهید شدند و شما می‌روید که انتقام آنها را بگیرید، ولی در این لشگرکشی هم ممکن است تعدادی بیشتر از سیزده نفر از شما شهید بشوند. یعنی اینجور نیست که فقط شما از آنها بکشید.”

سردار صفوی سپس افزوده است که در آن دوره طرح دیگری مبنی بر انهدام پاسگاه های مرزی طالبان مطرح و با موافقت آیت الله خامنه ای این طرح اجرا می شود. به گفته وی طالبان بعد از انجام این عملیات قول داده اند که دیگر به ایرانیان کاری نداشته باشند.

تعدادی از دیپلمات ها و مسئولان کنسولگری جمهوری اسلامی همراه با یک خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف افغانستان، در 17 مرداد 1377 و پس از دومین حمله طالبان به این شهر کشته شدند. نیروهای طالبان بلافاصله پس از تصرف شهر به کنسولگری ایران رفتند و دیپلمات ها و خبرنگار خبرگزاری ایرنا را به قتل رساندند.

به دنبال این مسئله، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مانور نظامی گسترده ای را در مرزهای شرقی کشور آغاز کردند و در حالی که بسیاری منتظر آغاز حمله به افغانستان بودند، حکومت تهران تحت رایزنی های بین المللی از این مسئله اجتناب کرد.

 

جنگ عراق و 11 سپتامبر

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای که در جریان جنگ عراق هم حضوری تمام عیار در صحنه داشته می گوید که کویت یک میلیارد دلار به عراق پول داد تا برای جنگ با ایران هزینه کند.

به گفته رحیم صفوی “در جلسه شورای عالی دفاع آن زمان که حضرت آقا نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع بودند مطرح شد که ما با کویت برخورد بکنیم یا نه؟ و اصلاً موضع ما در قبال کویت چه باشد؟”

سردار صفوی پاسخ آیت الله خامنه ای به این پرسش را چنین بیان کرده که “ما الان نباید میدان جنگ را وسیع کنیم و علاوه بر عراق بخواهیم با کویت هم درگیر شویم. از طرف دیگر عراق نسبت به کویت ادعای سرزمینی دارد و ممکن است که این عراق یک روزی به سراغ کویت هم برود”.

فرمانده سابق سپاه این موضعگیری آیت الله خامنه ای را حاوی ظرافت و دید بلند آقای خامنه ای توصیف می کند: “این صحبت را حضرت آقا سال ۵۹ - ۶۰ بیان کردند؛ یعنی زمانی که هنوز یک سال از جنگ نگذشته بود و این بینش را هم هیچ‌کدام از اعضای شورای عالی دفاع آن زمان نداشتند که مثلاً عراق نسبت به کویت ادعای سرزمینی دارد و یا اینکه ما نباید میدان جنگ را گسترش بدهیم”.

سردار صفوی افزوده: “در آن زمان در مورد موضع ایران در قبال صدام و حمله او به کویت و پس از آن حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ میلادی، در داخل کشور یک نوع تفاوت‌ها و برداشت‌های مختلفی حاکم بود و عده ای معتقد به همراهی با صدام و حمایت از وی بودند و حتی در تریبون مجلس مطالبی گفته می شود و بر حمایت از وی در جریان جنگ با آمریکا تاکید می کردند. اما با تدبیر مقام معظم رهبری ایران هم حمله آمریکا به عراق را محکوم کرد و هم از رژیم صدام حمایت نکرد”.

ارزیابی فرمانده سابق سپاه پاسداران این است که “به نظر من موضع جمهوری اسلامی در جریان جنگ دوم خلیج فارس با درایت رهبری، بهترین مواضع در مقیاس منطقه ای و جهانی بود”.

به گفته سرلشگر صفوی، نمونه دیگر مدیریت خارجی آیت الله خامنه ای این بوده که حملات یازدهم سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی و دیگر اهداف را اقدامی مشکوک توصیف کرده و گفته است: “این حادثه یک حادثه‌ای مشکوک است که احتمال اینکه سران آمریکا و سران موساد پشت این حادثه باشند وجود دارد ولی سپاه بایستی آمادگی‌های لازم را داشته باشد”.

به گفته دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی: “آن زمان یعنی سال ۲۰۰۱ آقا درباره این حادثه فرمودند این احتمال هست که خود سازمان موساد اسرائیل و سازمان CIA پشت سر این حادثه باشند. این تحلیل آن زمان حضرت آقا بود”.

تکرار چنین اتهامی توسط محمود احمدی نژاد، در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش خشمگینانه دولت آمریکا مواجه شد.

به گفته سرلشکر صفوی، مدیریت و نگاه آیت الله خامنه ای در نهایت باعث شد که آمریکایی ها در عراق به اهداف خود نرسند.

او گفته است: “تدبیر رهبری مدبرانه حضرت آقا چه در بعد رهبری انقلاب اسلامی چه در بعد فرماندهی کل قوا این بود که آمریکایی‌ها با اشتباهاتی که دارند و اختلاف نظری که در میان آنها وجود دارد و عدم شناختی که از محیط فرهنگی، انسانی، طبیعی و مذهبی عراق دارند، در باتلاق های عراق گیر می کنند و توان سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکایی‌ها در این دو جنگ گرفته می شود و دیگر توان حمله نظامی به ایران را نخواهند داشت که همین اتفاق در صحنه سیاسی - نظامی عراق و افغانستان رخ داد”.

 

نلسون ماندلا گفت: رهبر من

سردار صفوی درباره مدیریت داخلی آیت الله خامنه ای به مواردی مانند جلوگیری  از عملی شدن طرح ادغام سپاه و ارتش پرداخته که به گفته او پیش از درگذشت آیت الله خمینی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشین وقت فرمانده کل قوا پیگیری می شد.

از جمله نکاتی که به گفته رحیم صفوی، برای نخستین بار در این مصاحبه مطرح شده، ماجرای درگیری لفظی ای است که بر سر نحوه برخورد با ناآرامی های پس از ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ میان فرمانده وقت سپاه و وزیر وقت کشور رخ داده بود.

رحیم صفوی می گوید که عبدالواحد موسوی لاری، وزیر وقت کشور با دخالت سپاه و بسیج در برخورد با معترضان مخالف بوده اما سرانجام نظر فرمانده وقت سپاه بر نظر او ترجیح یافته است.

همزمان با انتشار سخنان رحیم صفوی در خبرگزاری فارس، این خبرگزاری اظهارات رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی را هم منتشر کرد.

محمد محمدی گلپایگانی در مراسم روز نیروی هوایی گفته است که رهبر جمهوری اسلامی اهل مبالغه نیست٬ هوش و توانایی متحیر کننده‌ای دارد و همچنین نلسون ماندلا وی را با عنوان رهبر من خطاب کرده است.

او گفته است: “هرگاه فرد یا افرادی با ایشان دیدار می‌کنند، از هوش و توانایی‌های ایشان متحیر می‌شوند.”

رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی افزوده است: “یادم هست روزی نلسون ماندلا رهبر آفریقا خدمت ایشان آمده بود و به ایشان می‌گفت رهبر من!”

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تهدید‌ات بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است اگر روزی جنگ آغاز شود “در دنیا بسیاری از افراد هستند که منتظر اشاره و ایمای ایشان هستند تا جان خود را بر کف دست بگذارند و اجرای فرمان کنند.”