دهن کجی به نظام جرم ساده نیست

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» فراخوان دادستان برای برخورد با بدحجابی "باندی"

سال‌هاست که تابستان موعد افزایش سخت‌گیری‌ها نسبت به پوشش زنان ایرانی است. امسال هم که نیروی انتظامی همسو با وعده‌های دولت، حضور پررنگی ندارد، قوه قضاییه قصد کوتاه آمدن ندارد و دادستان کل کشور، نیروی انتظامی را به برخورد با برهم زنندگان فضای اسلامی جامعه فراخوانده است. دستگاه قضایی که در هفته‌های اخیر در صف‌آرایی مقابل دولت، عزم جزم خود را برای حفظ دایره تنگ محدودیت‌ها و تداوم بگیر و ببندها نشان داده، حتی به صحنه تئاترها هم ورود کرده و ضمن توقیف یک تئاتر، علیه محتوای آن و مسئولان وزارت ارشاد بیانیه داده است.

 

هماهنگی دادستان‌ها با پلیس برای برخورد

“رواج بی‌اخلاقی و بی‌عفتی در جامعه اسلامی”یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های غلامحسین محسنی اژه‌ای، در نشست خبری روز دوشنبه، نوزدهم خرداد بود. سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور در این زمینه چنین هشدار داد: “کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج می‌دهند و در کشور اسلامی بر خلاف قانون و شرع و برخلاف خواسته ملت مسلمان بی‌عفتی، بی‌اخلاقی و بی‌حجابی را ترویج و دامن می‌زنند بدانند که این کشور ،کشور اسلامی است و مردم متدین هستند و قانون اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.”

او یادآوری کرد که به “توصیه و سفارش” اکتفا نخواهد شد و اگر این افراد به “اقدامات مجرمانه” خود ادامه بدهند، نیروی انتظامی و قوه قضاییه با آنها برخورد می‌کنند.

دادستان کل کشور ضمن تشکر از پلیس برای برخورد با “جرائم مشهود”، از نیروی انتظامی “مصرانه” خواست تا “افراد معدودی که فضای جامعه اسلامی را به هم می‌زنند و بخصوص آنهایی که به صورت باندی و گروهی با برنامه‌ریزی اقدام به این گونه کارهای خلاف می‌کنند حتما شناسایی کند. حتی اگر نیاز بود از سیستم اطلاعاتی کمک بگیرد و این باندها را به دستگاه قضایی معرفی کند.”

او با بیان اینکه قوه قضاییه از “اقدامات درست نیروی انتظامی” در این حوزه حمایت می کند، خبر داد: “به تمامی دادستان‌ها نیز سفارش شده است در صورتی که بی قانونی را در این حوزه مشاهده کردند از ضابطین بخواهند که با آنها برخورد شود.”

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از این نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر که جویای مجازات قانونی بدحجابی بود، حداقل مجازات را شلاق و یا جریمه دانست: “زمانی کسی، بدون توجه به حجاب اسلامی، بی مبالاتی می کند و جرم مرتکب می شود که می تواند قاضی حکم شلاق بدهد یا جریمه. ولی برخی به صورت گروهی و باندی این جرایم را مرتکب می شوند و می خواهند دهن کجی به نظام کنند، این جرم، عنوان دیگری به جز بی حجابی پیدا می کند و جرم ساده نیست.”

او اضافه کرد: “ برخی نیز علاوه بر این جرایم، مزاحمتی را برای مردم در خیابان یا فروشگاه ایجاد می‌کنند و سبب اذیت و آزار خانواده‌ها می شوند که شرایط آنها متفاوت است و ممکن است دو عنوان مجرمانه داشته باشد. برخی نیز جرم را تکرار می‌کنند که حبس، شلاق، جزای نقدی، محرومیت‌های اجتماعی دارد که حسب مورد و تشخیص قاضی اعمال می شود.”

او به گزارش “سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی” استناد کرد که “می‌گویند برخی به صورت باندی و گروهی با انگیزه‌هایی به غیر از بدحجابی اقدام به این کار می‌کنند.”

اعلام تشدید اقدامات قضایی و پلیسی از سوی دادستان کل کشور در حالی صورت می‌گیرد که حتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم به ناتوانی خود در برخورد و کنترل “بدحجابی” اعتراف کرده است. فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در مهر ماه سال ۹۱ عنوان کرد که طرح گشت ارشاد مطلوب این نیرو نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است. سردار احمدی‌مقدم زمستان همان سال افشا کرد که محمود احمدی‌نژاد نیز نگران افزایش نارضایتی از حضور گشت‌های ارشاد است و دستور داده تا فتیله رسانه‌ای گشت ارشاد را پایین بکشند.

به تازگی عبدالرضا آقاخانی، فرمانده نیروی انتظامی اصفهان هم عنوان کرده که موافق برخورد امنیتی با مسئله حجاب و عفاف نیست و با برخوردهای امنیتی و “یدی” مشکلی برطرف نمی‌شود.

 از سوی دیگر علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در یک سخنرانی، بدحجابی را اعتراض مردم به حکومت توصیف کرده و مقابله و برخورد پلیس را اشتباه دانسته است. او گفته است: “ اینکه نیروی انتظامی یا منکرات به طور مستقیم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران آنها را برای ارشاد، تنبیه یا مجازات به مرکز مبارزه با مفاسد اخلاقی ببرد، به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتیجه عکس و نامطلوبی نیز داشته است.”

 

بیانیه دادستانی علیه یک تئاتر

“تانگوی تخم مرغ داغ” نام نمایشی نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان است که به دستور قوه قضاییه توقیف شده و اعتراض وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به دنبال داشته است. اما قوه قضاییه به توقیف این نمایش دارای مجوز اکتفا نکرده و در همین خصوص بیانیه‌ای هم صادر کرده است.

روابط عمومی دادستانی تهران در بیانیه خود نوشته است: “در برخی از صحنه‌های تئاتر مورد اشاره، افزون بر صحنه‌های نامناسب که به طور عمده توسط بازیگر زن اجرا می‌شود، الفاظ رکیک و اظهارات خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی به کار گرفته شده که احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌نماید.”

دادستانی تهران ورود خود به این موضوع را ناشی از وظیفه “مدعی‌العموم” و برای پیشگیری از وقوع جرم دانسته و توضیح داده است که اگر “مسئولان نهادها و سازمان‌های متولی اصلی فرهنگ کشور” به وظیفه خود عمل می‌کردند نیاز به مداخله قضایی نبود.

در انتهای این بیانیه آمده است: “توقیف و بازداشت نه تنها اختیار بلکه از وظایف مسلم مراجع قضایی است و اقدامات قضایی زمانی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه در انجام وظایف محوله مسامحه ‌نمایند.”