ادعای انقلاب مخملی توجیهی برای قانون شکنی است

نویسنده

» انتقاد غیرمنتظره امام جمعه شمیرانات از حامیان احمدی نژاد

محسن  دعاگو امام جمعه شمیرانات با انتقاد از سرکوب مخالفان سیاسی یک جناح خاص بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ادعای وجود انقلاب مخملی به انگیزه براندازی دولت را ناشی از “ناآگاهی سیاسی” وتلاش ناشیانه برای توجیه رفتارهای مخالف با قانون اساسی و موازین قانونی دانست.

اظهارات دعاگوکه در جریان خطبه های دوم نماز جمعه شمیرانات و در جمع نمازگزاران این شهرستان صورت گرفت،  درحالی مطرح شد که درحال حاضر جمع کثیری از رهبران جنبش اصلاحات وسران احزاب مخالف دولت در زندان هستند و توسط هواداران دولت به تلاش برای انقلاب مخملی و براندازی دولت متهم شده اند.

دعاگو در ادامه خطبه های نماز جمعه شمیران با شرح انقلاب های مخلمی درکشورهای دیگر ادعای تکرار چنین تلاش هایی در مورد ایران رد کرد وگفت:  ”در رقابت‌های انتخاباتی همه نامزدها و طرفدارانشان به تصرف مناصب اجرایی با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری می اندیشیدند. نهمین دوره ریاست جمهوری به حکم قانون به پایان می‌رسید و برگزاری انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی بهترین دلیل برای اندیشیدن نامزدها و طرفدارانشان به دهمین دوره ریاست جمهوری است. بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری نهم، دولتی وجود نداشت تا نامزدها و طرفدارانشان برای براندازی آن برنامه ریزی کنند.”

 وی با تکیه بر شخصیت رهبران اصلاح طلب از جمه موسوی و کروبی تئوری نیروهای اطلاعاتی و نظامی را در انتساب تلاش برای انقلاب مخملی به اصلاح طلبان زیر سوال برد وافزود:  “با شناخت دقیق و صحیح از هویت رویدادهای انتخاباتی در نامزدها و طرفداران آنها و باتوجه به شاخصه‌های انقلاب مخملی و انقلاب‌های رنگین در کشورهای آسیایی و اروپایی انگیزه و ساز و کار براندازی نظام سیاسی اجتماعی و یا دولت قانونی در درگیری‌های انتخابات ایران منتفی است.”

حجت الاسلام دعاگو با مروری برانقلاب های مخملین تصریح کرد که نسبت دادن انگیزه چنین انقلابی به ملت ایران و نامزدهای انتخاباتیشان از هیچ مبنا و اعتباری برخوردار نیست: “ انقلاب مخملی که دگرگونی نظام سیاسی اجتماعی با جهش سریع و وسیع توده‌های مردمی بدون خونریزی است.” وی تاکید کرد: “در انقلاب‌های رنگی اساساً بحثی از سرنگونی نظام سیاسی اجتماعی وجود ندارد و همه نامزدهای انتخاباتی برای پیروزی و تصدی مناصب قدرت سیاسی به درگیری می پردازند. “

دعاگو سپس با اشاره به دستگاه های امنیتی واطلاعاتی که وی آنها را” مدعیان انقلاب رنگین” نامید افزود: “تشکیل دولت دهم پس از طی مراحل تنفیذ و تحلیف میسر می‌شد و در زمان درگیری‌های انتخاباتی وجود نداشت تا به توطئه براندازی نرم گرفتار شود. مدعیان انقلاب رنگین برای انتقال قدرت سیاسی از رئیس جمهور قانونی کدام دولت را با خطر براندازی روبرو می‌بینند و نسخه کدام انقلاب رنگین را برای درگیری‌های انتخاباتی ایران می پیچند.”

محسن دعاگو یکی از ائمه جمعه ای است که در زمان خاتمی بیشترین انتقادات را از خاتمی و اصلاح طلبان صورت می داد، اما در دوران احمدی نژاد به تدریج به منتقد وی تنبدل شد. وی به ویژه در پی حملات احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی و دیگر روحانیون برجسته در زمان مبارزات انتخاباتی، به انتقاد علنی از احمدی نژاد و متحدانش پرداخت.

این نخستین بار نیست که روحانیون ارشد محافظه کار در جریان مراسم مذهبی با بیان انتقادات خود احمدی نژاد و مدافعانش را غافلگیر می کنند. به عنوان نمونه، پیش از این در جریان مراسم نماز جمعه قم هم انتقادات تندی توسط آیت الله امینی و آیت الله استادی به رفتار مدافعان دولت بیان شده بود. در موردی مشابه، حجت الاسلام مهدی طباطبایی در جریان درس اخلاق خود که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد، احمدی نژاد را مسبب “فتنه” های پس از انتخابات دانسته بود که غافلگیری مجری تلویزیونی را به دنبال داشت.