ضیافت بزرگ برای میهمانانی که نمی آیند

نویسنده
نازنین کامدار

» انسداد راه ها، تعطیلی کشور

اجلاس جنبش عدم تعهد در حالی قرار است هفته آینده در تهران برگزار شود که طی روزهای اخیر علاوه بر تهدید مردم توسط نهادهای نظامی و امنیتی و همچنین صرف هزینه های کم سابقه برای نشستی که تنها یک سوم مدعوین در آن شرکت خواهند کرد، زندگی شهروندان نیز مختل شده است.

بنا به گزارش خبرنگاران روزدر تهران، طی روزهای اخیر عملیات عمرانی شهرداری تهران برای تزیین چهره اتوبان هایی که به محل اجلاس سران می رسد، موجب سنگینی ترافیک در این محورها و قفل شدن شهر شده است.

 یک شاهد عینی در تهران که در روزهای اخیر با مشکل تردد در سطح شهر رو به رو بوده در این مورد به روز می گوید: “اتوبان چمران را از ساعت ۱۱ شب می بندند و هر چه به ماموران راهنمایی و رانندگی می گوییم محل زندگی ما اینجاست، به ما اجازه عبور نمی دهند. آنها اتوبان را از پارک وی تا اوین مسدود می کنند که اکیپ های مختلف شهرداری بتوانند کار کنند”.

 در منطقه اطراف محل برگزاری اجلاس سران، ماموران شهرداری اقدام به کشیدن نقاشی روی دیوارهای خانه هایی کرده اند که از دید آنها نمای مناسبی ندارند؛ انجام آسفالت های وصله ای در سطوح اتوبان که مدت ها به حال خود رها شد بود، تغییر گارد ریل ها، رنگ آمیزی جداول، استقرار مجسمه های فایبرگلاس، گلکاری های وسیع، تغییر لامپ ها و منابع روشنایی و… از جمله دیگر اقداماتی است که طی این چند روز انجام شده است.

علاوه بر مسدود کردن یکی از اصلی ترین راه های تردد شهر تهران، خیابان ولی عصر نیز به دلیل تلاش شهرداری برای تغییر چهره تهران در برابر دیدگان میهمانان خارجی با انواع عملیات عمرانی رو به روست که بر بار ترافیکی شهر افزوده است. این اقدامات شهرداری تهران که بدون اطلاع رسانی صورت می گیرد، واکنش های اعتراضی شهروندان را در پی داشته است؛اعتراضاتی که باعث شد تا احمدیانی معاون فنی و عمرانی منطقه ۳ شهرداری تهران، راه بندان های شب یکشنبه و دوشنبه در خیابان ولیعصر را به دلیل تغییر سنگ فرش پیاده رو ها اعلام کند و به باشگاه خبرنگاران جوان بگوید: “بازسازی مسیر پیاده روی خیابان ولی عصر که از ۲ ماهه پیش شروع شده و از پارک وی تا نیایش را شامل می شود به زودی به اتمام می رسد. بازسازی پل نیایش تا زیر پل همت نیز فعلا متوقف می شود و بعد از اتمام کار سران اجلاس دوباره کار خود را ادامه می دهد؛ اما کل محور خیابان ولی عصر در منطقه 3 تا پایان این هفته به پایان می رسد و از بابت مزاحمت برای مردم شرمنده ایم”.

 نجاتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۵ هم درباره مسدود کردن شبانه اتوبان ها به خبرگزاری آنا گفته است: “در آستانه برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها، نسبت به ایمن سازی مسیرهای عبوری و بزرگراه ها اقدام شده است. وجود بخش عمده شبکه بزرگراهی غرب تهران در منطقه ۵ حجم تردد را بر این بخش متحمل کرده است و به عنوان ورودی غرب تهران به شمار می رود که بدین لحاظ ایمن سازی شریان های اصلی و بزرگراهی در آستانه برگزاری اجلاس در دستور کار قرار گرفت. بدین منظور طرح های ترافیکی در بزرگراه های شهید لشگری حد فاصل فرودگاه مهرآباد تا میدان آزادی همچنین بزرگراه محمد علی جناح در حال اجراست. جمع آوری تابلوهای زائد مسیر بزرگراه ستاری تا میدان آزادی، تعمیر و تجهیز پل های عابر پیاده، تامین روشنایی ایستگاهها و… از جمله طرح های اجرایی است”.

تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران هم در واکنش به اعتراض ها گفته است: “با توجه به اینکه میزبانی این اجلاس هر سه سال یک بار به یکی از ۱۲۰ عضو آن می رسد، ۳۶۰ سال طول می کشد تا جمهوری اسلامی ایران مجددا میزبان این اجلاس باشد. بنابراین باید به بهترین نحو برگزار کنیم. مدیریت شهری برای برگزاری هر چه با شکوه تر این اجلاس سنگ تمام می گذارد. علاوه بر وضعیت ظاهری شهر و نظافت و زیبایی معابر شهری، می بایست نسبت به مناسب سازی و رنگ آمیزی کارگاه های مترو نیز اقدام شود و همان زمان با توجه به ظاهر شهر، وضعیت ترافیک معابر شهری نیز مورد توجه قرار می گیرد”.

موضوع دیگری که در محور بحث های مردمی قرار گرفته هزینه سنگین برگزاری این اجلاس است.بخشی از این هزینه سنگین در سخنان نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی نمود یافته که گفته است: “طرح جدید سالن اجلاس سران همزمان با افزایش ظرفیت سالن اصلی و احداث ۳۶ هزار متر مربع ساختمان تشریفات، پشتیبانی، پارکینگ طبقاتی و محوطه سازی معادل ساخت بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع ساختمان معمولی است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند. عملیات اجرایی توسعه و ساخت سالن اجلاس سران به علت ویژگیهای خاص آن از جمله ارتفاع زیاد طبقات و غیره، معادل ساخت بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع ساختمان معمولی است”.

علاوه بر این،گردانندگان جمهوری اسلامی تمام تلاش های خود را برای دور کردن مردم از تهران، در روزهای برگزاری اجلاس به کار بسته اند. دعوت از مردم برای سفر به شهرهای مختلف، ارسال پیامک های متعدد درباره ارزان شدن تورهای سیاحتی در ترکیه و دبی و ارمنستان، اعطای کمک هزینه سفر به کارمندان و… تنها بخشی از این اقدامات است.
این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که دو ماه قبل، معاون وزیر ارشاد نصب هر گونه آگهی تبلیغاتی برای سفرهای توریستی به کشورهای همجوار را برخلاف شعار تولید ملی دانسته و دستور جمع آوری آنها را صادر کرده بود. رسانه های حکومتی نیز بارها به مدیران فرهنگی دولت به دلیل “ترویج فرهنگ بی بند و باری” در تورها و سفرهای داخلی و خارجی تذکر داده اند.

در این میان نهادهای امنیتی با مراجعه به منزل شهروندانی که خانه آنها در اطراف محل اجلاس قرار دارد به آنها توصیه کرده اند که در این روزها از تهران خارج شوند. گفته می شود به این شهروندان پیشنهاد شده که از امکانات سازمان گردشگری در استان های مجاور استفاده کنند و این سفر را با هزینه دولت انجام دهند.
تلاش برای بزک شهر تهران و در عین حال خالی کردن پایتخت از مردم در حالیست که هنوز تعداد کشورهای شرکت کننده در اجلاس به یک سوم اعضا هم نرسیده و هیات هایی که سفر آنها به تهران “قطعی” اعلام می شود، ادعاهای وزارت خارجه را تکذیب می کنند و از نا مشخص بودن سفر خبر می دهند.
در همین باره، محمد فرقانی سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها گفته است: “با توجه به سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر نام کشورها را اعلام نمی کنیم چرا که برخی کشورها برخلاف عرف بین المللی به دنبال فشار آوردن به کشورهایی هستند که قصد شرکت در اجلاس تهران را دارند. برای نمونه، در نشست خبری پیشین اعلام شد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در این اجلاس حضور می یابد که در پی آن وی تحت فشار بسیاری برای شرکت نکردن در اجلاس قرار گرفت. [لذا] در کنفرانس خبری هفته آینده که یک روز پیش از برگزاری اجلاس برپا می شود، اسامی کشورها نیز اعلام خواهد شد”.
او بر خلاف تبلیغات رسمی، در مورد شرکت محمد مرسی، رییس جمهوری مصر هم گفته است: “وی اعلام آمادگی کرد و به حضور در اجلاس تمایل داشت اما هرگونه تصمیم گیری را موکول به آینده کرد که منتظریم مصر آن را اعلام کند”.
از سوی دیگر اخبار ضد و نقیض درباره حضور بان کی مون، موجب شده است که علی لاریجانی نیز در اینباره چنین بگوید: “حضور نیافتن بان کی مون مشکلی برای این اجلاس به وجود نمی آورد و این اجلاس سازوکارهایی دارد که برای خود سازمان ملل مفید است. سازمان ملل هرچه از حضور در اجلاس غیرمتعهدها خود را کنار بکشد به طور حتم کوچکتر می شود. بان کی مون در این زمینه طوری عمل کند که ساختار سازمان ملل ضربه نبیند”.