منازعات و تنش ها شدت می گیرد

نویسنده

» نگاه اشتاندارد به وضعیت قبل از انتخابات ایران

ثبت نام نامزدها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن در تاریخ ۱۱ می خاتمه خواهد یافت. برای ناظران سیاسی به ویژه این نکته حائزاهمیت است که آیا محمد خاتمی ۶۹ ساله و اکبر هاشمی رفسنجانی ۷۸ ساله بار دیگر نامزدی خود را در انتخابات اعلام خواهند کرد یا خیر.

اصلاح طلبان دو ماه پیش اعلام کردند که در مورد خاتمی به عنوان بهترین نامزد به توافق رسیده اند. محمد جواد حق شناس، رییس شورای ائتلاف اصلاحات، دراین خصوص گفت: “نظر اصلاح طلبان بر خاتمی است، مگر اینکه خود او کاندیداتوری اش را رد کند. ما واقعاً امیدواریم که او نامزد انتخابات شود.”

همچنین ۶۵ دانشجوی خارج از کشور، طرفدار اصلاحات، طی نامه ای خواستار نامزدی او شده اند. به نوشته سحام نیوز که نسخه ای از آن را منتشر کرده، در این نامه آمده است که “خاتمی با اعلام نامزدی خود می تواند کشور را از این وضعیت دشوار نجات دهد”.

 

“بخاطر مصلحت کشور”

ولی رفسنجانی طی هفته های اخیر به طور مداوم از فرمانداران، روحانیون، بازاریان، اعضای مجلس، و مدیران کشوری خواسته است که “بخاطر مصلحت کشور” نامزد انتخابات شوند. او که یکی از رجال سیاسی قدرتمند در ایران محسوب می شود، روز یکشنبه در اقدامی انتقادآمیز از هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد به عنوان “تلخ ترین دوران برای ایران” یاد کرد و گفت: “دولت احمدی نژاد طی هشت سال سیاستگزاران مجرب و با سابقه را یا به حاشیه رانده یا در حصر خانگی حبس کرده.” این درحالی است که میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق، و مهدی کروبی، رییس سابق مجلس، از فوریه ۲۰۱۱ در حصر خانگی بسر می برند. موسوی در بیانیه ای به مناسبت انتخابات اعلام کرده که انتخابات تنها در صورتی موفق خواهد بود که زندانیان سیاسی آزاد شوند، آزادی مطبوعات به رسمیت شناخته شود و نامزدها بتوانند آزادانه به رقابت بپردازند.

درحال حاضر نهادهای حکومتی درحال تدارک چینی انتخابات هستند: مجلس و شورای نگهبان اعلام داشته اند که جانشین محمود احمدی نژاد باید از معیارهای مشخصی برخوردار باشد: شخصیت مذهبی، توان مدیریتی، تسلیم بودن، تمکین در برابر قانون و پایبندی به اصول اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی.

تاکنون چهره های شناخته شده بسیاری نامزد انتخابات شده اند: علی اکبر ولایتی و منوچهر متکی، وزرای خارجه سابق؛ محسن رضایی، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ محمد باقر قالیباف، شهردار تهران؛ حسن روحانی، دبیر پیشین شورایعالی امنیت ملی و مذاکره کننده سابق پرونده اتمی؛ علی فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات؛ و اسفندیار رحیم مشایی، معتمد و دست راست احمدی نژاد. بدعت این انتخابات در آن است که مجلس، و نه وزارت کشور، بر روند برگزاری آن نظارت خواهد داشت.

منبع: اشتاندارد، ۳۰ آوریل