مُزد مظلومیّت مشایی، همه را متحیر خواهد کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» محمود احمدی‌نژاد:

محمود احمدی‌نژاد در برابر حملات اصولگرایان به معاون اولش بار دیگر از او دفاع کرده و گفته است: “شک ندارم خداوند مزد مظلومیت او را طوری خواهد داد که همه متحیر خواهند شد”. وی همچنین منتقدان خود را با عنوان “حاجی گرینوف” ـ از شخصیت‌های فیلم اخراجی‌ها- توصیف کرده؛ اما در مقابل، عماد افروغ از چهره های اصولگرا، احمدی‌نژاد را  یک “متوهم سیاسی” خوانده است.

وب‌سایت خبری جهان‌نیوز ـ نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ نوشت که محمود احمدی‌نژاد در مراسم معارفه یکی از مسئولان دولتی به انتقاد از “ایجاد موانع بر سر راه جوانان” پرداخت و اضافه کرد: “برخی در این کشور حاجی گرینوف هستند و به همه چیز جوانان گیر می دهند”.

حاجی گرینوف از شخصیت‌های فیلم سینمایی اخراجی‌ها ـساخته مسعود ده‌نمکی- است که ویژگی او سخت‌گیری در ظواهر دینی بود. پیش از این محمدرضا شریفی‌نیا ـ بازیگر این نقش ـ کاراکتر حاجی گرینوف را مشابه “خوارج” دانسته بود.

این برای چندمین بار است که محمود احمدی‌نژاد با اصول‌گرایان درگیر می‌شود. در آخرین نمونه از این دست، وی با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم، خواستار توقف طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شده و مقاومت وزیر علوم در مقابل احمدی‌نژاد وی را تا مرز برکناری پیش برده بود.

وی همچنین در اجلاس استانداران سراسر کشور، با اشاره به افرادی که به انتقاد از رحیم‌مشایی و اطرافیان وی می‌پردازند، مشایی را فردی توصیف کرده بود که در مدت 25 سال گذشته “نماز شبش ترک نشده و هم‌چون شهید بهشتی، مظلوم است”. احمدی‌نژاد اضافه کرده بود: “شک ندارم خداوند مزد مظلومیت او را طوری خواهد داد که همه متحیر خواهند شد”.

اما عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم و از اصول‌گرایان حامی احمدی‌نژاد در سال 84، درباره احمدی‌نژاد گفته است: “نه تنها توهمات سیاسی در دولت از بالا تا پائین وجود دارد، بلکه این توهمات را می توان از نحوه روی کار آمدن و خیز برداشتن برای قدرت بیشتر شخص رئیس جمهور تا حلقه های اصلی اطرافش مشاهده کرد”.

انتقاد احمدی‌نژاد از منتقدان مشایی در حالی است که پیش از این اخباری درباره شکایت رحیم‌مشایی و محمدرضا رحیمی از برخی اصول‌گرایان منتشر شده بود.

گفته می‌شود این دو از غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، محمدباقر ذوالقدر، ناصر سقای بی‌ریا، علی مطهری، احمد توکلی و الیاس نادران شکایت کرده‌اند. همچنین مدیران دو سایت جهان نیوز و خبرآن‌لاین نیز دیگر افرادی هستند که از آن‌ها شکایت شده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی هم از محمدباقر قالیباف شهردار تهران شکایت کرده و از دو وکیل خود خواسته شکایتی نیز علیه محمدباقر ذوالقدر مشاور رئیس قوه قضائیه طرح کنند. وی همچنین از ناصر سقای بی‌ریا مشاور سابق احمدی‌نژاد به دلیل اظهار‌نظر در خصوص “جریان انحرافی” و منصور ارضی و سعید حدادیان به خاطر “توهین به رئیس دولت دهم و رئیس دفتر وی” و “تحریک عمومی به ارتکاب خشونت علیه یک مقام رسمی دولتی” شکایت کرده است.

مشایی هم‌چنین به همراه محمدرضا رحیمی از محسنی اژه‌ای به خاطر استفاده مکرر از لفظ “جریان انحرافی” برای معرفی برخی اطرافیان احمدی‌نژاد شکایت کرده‌اند. معاون اول احمدی‌نژاد از احمد توکلی به اتهام “انتشار اسناد مربوط به مدرک تحصیلی” وی و همچنین علیرضا زاکانی و الیاس نادران و سایت مشرق‌نیوز شکایت کرده است. وکیل مشایی پیش از این در گفت‌وگو با روزنامه شرق، اخبار مربوط به این شکایت‌ها را تایید کرده بود.

اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته و بعد از آشکار شدن اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، از اطرافیان احمدی‌نژاد با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند. آنان معتقدند که اسفندیار رحیم‌مشایی، سرکرده این گروه است. گرچه چند روز قبل، ذوالنور، جانشین مستعفی نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام کرد که رحیم‌مشایی در راس “جریان انحرافی” نیست و فرد دیگری در این مکان قرار دارد که بردن نام وی به مصلحت نیست.

در تحولی دیگر، رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده‌اند که اطرافیان رحیم‌مشایی در پی راه‌اندازی دو روزنامه جدید هستند. این رسانه‌ها توضیح بیشتری درباره این دو نشریه نداده و تنها اعلام کرده‌اند که قرار است این دو روزنامه توسط “دو  عضو دفتر راس جریان انحرافی، مدیریت و منتشر” شوند و یکی از آن‌ها “به یک نهاد حمایتی وابسته است و ظاهرا بودجه آن هم از همین محل تامین خواهد شد”.

اصول‌گرایان از نشریات و روزنامه‌هایی چون ایران، هفت صبح، تماشا و یک‌شنبه به عنوان نشریات وابسته به “جریان انحرافی” نام می‌برند.

سایت جهان‌نیوز هدف از انتشار این دو روزنامه را تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از موضوع اختلاس دانسته است. اصول‌گرایان در حالی رحیم‌مشایی و اطرافیانش را به دست داشتن در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی متهم می‌کنند که اخیرا حیدر مصلحی –وزیر اطلاعات– اعلام کرده است که این وزارت‌خانه “درباره ارتباط جریان انحرافی و فساد اخیر بانکی” سندی در اختیار ندارد.