هاشمی: جمهوری اسلامی آشفته بازار شده

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد تازه رئیس مجلس خبرگان از خامنه ای

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری، با انتشار متنی به مناسبت سالگرد فوت آیت‌الله بهشتی، اوضاع جمهوری اسلامی را “آشفته بازار” توصیف کرد.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین با اشاره غیرمستقیم به حوادث پس از انتخابات گفته است: “ما نیز با همه سفارشاتی که از پیرو مراد خویش داشتیم، شاید به خاطر دلتنگی‌های زمانه، سعه صدر سابق را نداریم.”

 

مشفقانه‌ترین انتقادها را برنمی‌تابیم

هاشمی رفسنجانی، در این متن ـ که در سایت شخصی وی منتشر شده است ـ می‌نویسد: “مشفقانه‌ترین انتقادها را برنمی‌تابیم و نقشه‌های شوم دشمنان دوست‌نما را درنمی‌یابیم. نفاق را صداقت، توهین را صراحت، دروغ را درایت، تهمت را شجاعت و شعار را بصیرت می‌دانیم.”

وی همچنین در اشاره‌ای مستقیم به آیت‌الله خامنه‌ای، می‌نویسد: “دشمنان ما وسیع‌تر شده‌اند، اما دایره دشمن‌شناسی ما محدود شده است. دشمنان دوست‌نما در ما رخنه کرده‌اند و بر پنجره نگاه ما برای رویت دوردست‌ها گل گرفته‌اند، روزمرگی ما را به اضطراب واداشته است.”

رهبر جمهوری اسلامی، در سخنان خود، بیش از همه مسئولین از کلمه “دشمن” استفاده می‌کند و همواره مسئولان را به “دشمن شناسی” فرا خوانده است.

هاشمی با اشاره به خاطرات روز هفت‌ام تیرماه سال 60، می‌افزاید: “اینک از آن روزها ۲۹ سال می‌گذرد، ۲۹ سالی که اوراق دفترش هر روز حادثه‌ای را در سینه خویش دارد. انقلاب جوان با همه فراز و فرودها در مسیر تکامل است و امام نیست، اما وصیت‌نامه و مجموعه آثار گفتاری، شنیداری، نوشتاری و دیداری‌اش چراغ راه ماست. دشمنان نیز هستند، اما رنگ عوض کرده‌اند. هنوز در کیش و کمان دشمنی خویش تیرهای توهین و تهمت و دروغ را دارند که هر از چند گاهی چشم بسته و چشم باز می‌اندازند. گاهی به هدف می‌خورد و گاهی مثل همیشه بر سنگ.”

هاشمی همچنین با اشاره به حملاتی که در  سال‎‌های اخیر نسبت به یاران قدیمی انقلاب  صورت می‌گیرد، و مقایسه آن با حوادث اخیر، می‌نویسد: “انقلاب آن روزها اگر با رفتن مطهری، بهشتی، باهنر و رجایی احساس خلاء می‌کرد ـ که با وجود امام نمی‌کرد- امروز مطهری‌ها، بهشتی‌ها، باهنرها و رجایی‌ها فراوانند و حتی اگر تیر تهمت‌ها برای ترور شخصیت‌ها زهرآگین شود، پادزهر داوری مردم نمی‌گذارد بار گرانقدر این درخت تناور، یعنی انقلاب اسلامی خشک و حتی شاخ و برگ‌هایش پژمرده گردد.”

 

همه واکنش‌های هاشمی‌رفسنجانی

این متن اما اولین متنی نیست که هاشمی‌رفسنجانی در آن، مستقیم و غیرمستقیم، از رهبر جمهوری‌اسلامی گله می‌کند. وی به دنبال حوادثی که پس از انتخابات رخ داد، چندین بار زبان به گلایه از  آیت‌الله خامنه‌ای گشوده است.

شاید مهم‌ترین واکنش هاشمی‌رفسنجانی، نامه‌ای بود که پس از مناظره‌های انتخاباتی و سه روز مانده به روز انتخابات، به رهبر جمهوری‌اسلامی نوشت. وی در آن نامه نسبت به وضعیت کشور و وقوع “اتفاقات تلخ” در کشور هشدار داد. وی درآن زمان تاکید کرده بود که در صورت عدم واکنش مناسب به این اتفاقات، اوضاع مملکت “آشفته” خواهد شد.

سایت متعلق به رییس مجلس خبرگان رهبری، امسال و در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، این نامه را مجددا منتشر کرد. پس از اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات هم هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه، خواستار “دل‌جوری از خانواده آسیب‌دیدگان” و “آزادی زندانیان سیاسی” شد. خواسته‌هایی که مورد اعتراض رسانه‌های حامی دولت قرار گرفت. این رسانه‌ها مصداق عبارت “خواص بی بصیرت” در سخنان رهبر جمهوری اسلامی را، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دانستند.

هاشمی‌رفسنجانی پس از آن در دیدارها و سخنانش بارها اعلام کرده که مواضع وی، همان سخنانی است که در نماز جمعه بیان کرده است.

اکنون و با انتشار متن جدید از سوی هاشمی‌رفسنجانی و همچنین انتشار خبر دیدار وی با آیت‌الله خامنه‌ای، به نظر می‌رسد جنگ قدرت در طبقات فوقانی جمهوری اسلامی، به صورت حادتری درآمده باشد