همایش پر نیش و کنایه سران دولت و مجلس

نویسنده
آرش معتمد

» لاریجانی: قوه قضائیه مستقل نیست

شرکت کنندگان در همایش سراسری دیروز صبح قوه قضائیه، شاهد کنایه های متعددی بودند که روسای سه قوه و بخصوص رئیس مجلس و رئیس دولت جمهوری اسلامی نثار هم می کردند. کنایه هایی که حتی سایت های اصولگرا هم به رد و بدل شدن آنها اذعان کردند.

اما شاید مهمترین بخش جلسه دیروز، انتقادات صریحی بود که علی لاریجانی از دستگاه تحت امر برادر خود مطرح کرد.

رئیس مجلس به صراحت “دخالت قدرت در قوه قضائیه” را باعث “از بین رفتن همه خدمات این قوه” بیان کرد و افزود: “اگر عدلیه درست شد و عدالت تحقق یافت نابسامانی در بقیه‌ی بخش‌ها جبران می‌شود.”

لاریجانی همچنین تصریح کرد: “این به نفع نظام است که در دادگاه ها این قاضی باشد که حکم صادر می‌کند.”

بلافاصله پس از بیان این اظهارات از جانب رئیس مجلس بود که “شبکه ایران” از سایت های خبری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت لاریجانی این سخنان را در واکنش به لغو حکم صادره توسط شعبه 29 مجتمع قضایی شهید بهشتی درباره دانشگاه آزاد توسط آیت الله صادق لاریجانی بیان کرده است.

صادق لاریجانی چند روز پیش به درخواست دادستان کل کشور، دستور لغو این حکم را صادر کرده بود. این حکم پس از آن لغو شد که لباس شخصی ها و شبه نظامیان بسیج با برگزاری تجمعی در مقابل مجلس شورای اسلامی، از به “توپ بستن” مجلس سخن گفتند.

 

هنوز مزه استقلال قوه قضائیه چشیده نشده

رئیس مجلس دیروزدر همایش سراسری قوه قضائیه همچنین به صراحت قوه قضائیه را به عدم استقلال متهم کرد و گفت: “هنوز مزه استقلال قوه قضائیه چشیده نشده است.”

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه “من چالش بیرونی دستگاه قضایی را مهم‌تر از چالش درونی آن می‌دانم”، تاکید کرد: “هنوز مزه استقلال قوه قضاییه چشیده نشده؛ چنان‌که اگر قوه‌ قضاییه مسئولی را به دادگاه می‌خواند او با افتخار در دادگاه حضور یابد نه اینکه به هزار وسیله تشبث یابد تا از زیر بار دادگاه فرار کند. اگر قوه قضاییه مستقل می‌خواهیم باید این موضوع در جامعه فرهنگ شود.”

رییس مجلس با بیان اینکه “باید از استقلال قوه‌ قضاییه به عنوان دستاوردی بی‌نظیر صیانت شود”، به کلام امام اول شیعیان اشاره کرد و گفت: “اگر دشمن خارجی داریم و می‌خواهیم او را مایوس کنیم باید حق را در کشور اجرا کنیم تا پیوندها در داخل مستحکم شود.”

وی ادامه داد: “دخالت قدرت در قوه‌ی قضاییه همه‌ی خدمات قوه‌ی قضاییه را از بین خواهد برد.”

لاریجانی با تاکید بر “لزوم محقق ساختن عدالت در کشور بر اساس سنت علوی”، خاطرنشان کرد: “ما باید مسیر را برای دوندگی عموم و مشارکت مردم در اقتصاد، سیاست و حوزه‌های فرهنگی فراهم کنیم و دخالت قوای دیگر برای اینکه حقوق مشارکت مردم محدود شود خلاف عدالت است.”

رئیس مجلس اضافه کرد: “مگر جایی که حرکت عمومی مردم حقوق دیگرشان را ضایع می‌کند، مانند مسئله‌ی ملاحظات اخلاقی در محیط اجتماعی و همین طرح عفاف که در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک خورده و هنوز ابلاغ نشده است. این برای آن است که مسیر را برای شکوفا ساختن سایر استعدادها فراهم کند وگرنه کسی حق ندارد حقوق مردم را محدود سازد.”

لاریجانی در ادامه “آزادی را محلی برای شکل‌گیری مشارکت‌های عمومی” دانست و افزود: “دولت نمی‌تواند مقرراتی بگذارد که حقوق مردم را محدود کند. قوه‌ قضاییه باید از این حقوق صیانت کند”.

لاریجانی تاکید کرد: “قوه‌ی قضاییه باید در اجرای عدالت مجموعه‌ای کامل از قوانین، کادر قضایی و کادر امنیتی و اجرایی را تدارک ببیند. اوایل انقلاب پلیس قضایی یک ضرورت بود و گرفتن چنین ابزارهایی در برخی از دوره‌ها به اصل تحقق عدالت خدشه وارد می‌کند. لذا روی این موضوعات باید فکر شود.”

وی با بیان اینکه “عدالت بدون اجرای قانون امکان‌پذیر نیست”، اظهار داشت: “ما باید برنامه‌ دقیقی برای پیشگیری از جرایم داشته باشیم و متاسفانه به این موضوع کم بها داده‌ایم. زیاد بودن پرونده‌ها نشان می‌دهد که ما از قبل با انجام کار فرهنگی فضا را برای وقوع جرایم تنگ نکرده‌ایم. عمده‌ی کار فرهنگ‌سازی است. اگر قوای دیگر به قوه‌ی قضاییه در مسیری که آغاز کرده کمک کنند و تمهیدات کار در قوه‌ی مجریه نیز فراهم شود آراستگی جدیدی برای قوه‌ی قضاییه به وجود می‌آید.”

سایت جهان که زیرنظر علیرضا زاکانی، نماینده تهران و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و از حامیان احمدی نژاد اداره می شود نوشت که لاریجانی به صراحت دخالت دولت را عامل جلوگیری از استقلال قضایی خواند.

 

انتقادات احمدی نژاد از قوانین مجلس

پیش از لاریجانی این محمود احمدی نژاد بود که اولین سخنرانی همایش سراسری قوه قضائیه را ایراد کرد. سخنانی که طی آن رئیس دولت جمهوری اسلامی، قوانین موجود را باعث عدم اجرای عدالت قضایی دانست و به صورتی غیرمستقیم قوه مقننه جمهوری اسلامی را زیر علامت سئوال برد..

احمدی نژاد گفت: “اگر قانون جامع و کاربردی داشته باشیم اما افرادی که درک و اشراف درستی از قانون نداشته باشند، قانون را معطل یا اجرا نمی‌کنند. به همین دلیل نیازمند مجریان عادلی هستیم که قانون را به‌درستی اجرا کنند.”

او اضافه کرد: “موضوع اصلی قضا عدالت است که در همین خصوص موضوع اصلی حکومت نیز عدالت می‌باشد، چرا که اگر عدالت را از حکومت برداریم چیزی باقی نخواهد ماند. اولین گام در اجرای عدالت هم تنظیم قوانین است چرا که اگر قوانین بر پایه عدالت تنظیم نشود مشکلات قابل رفع و رجوع نیست.”

احمدی نژاد گفت که: “اگر کسی در ذهنش به شیطنت پرداخت باید بداند که دستگاه قضا آن را قطع خواهد کرد.”

 

کنایه های پس از قهر

کنایه های دیروز سران قوای سه گانه جمهوری اسلامی به یکدیگر در شرایطی رد و بدل شد که به دنبال صدور حکم شعبه 29 دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید بهشتی علیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد و مصوبه مجلس در حمایت از این دانشگاه، محمود احمدی نژاد جلسه سران سه قوه را لغو کرد.

در واکنش به این اقدام، برادران لاریجانی هم به صورت مشترک از حضور در جلسه فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی پرونده دانشگاه آزاد خودداری کردند.