ایران علیه تحریم های سازمان ملل هشدار داد

نویسنده

un.jpg

رامین مستقیمی و برزو درگاهی

مقامات ایرانی روز یکشنبه هشدار دادند که هر گونه تحریم های بیشتر ازسوی شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران، همکاری ایران را در اجازه دادن به بازرسی از تاسیسات هسته ای خود به خطر خواهد انداخت.

هفته پیش ایران تصمیم گرفت به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای اجازه دهد از رآکتور آب سنگین این کشور در اراک بازدید کنند. ایرا ن همچنین با ایجاد تاسیسات ایمنی بیشتر در مرکز غنی سازی نظنز موافقت کرده است.

ولی مقامات ایران به دنبال این تصمیم گفتند هدف از این همکاری جلوگیری از صدور قطعنامه جدید علیه ایران از سوی سازمان ملل است.

علی اصغر سلطانی، نماینده ایران در آژانس، در مصاحبه ای با خبر گزاری دانشجویی ایران گفت: “این حرکت در جهت تقویت موضع آژانس بین المللی انرژی هسته ای در صحنه بین المللی انجام شد و هدف آن تضعیف حرکت شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه علیه مقاصد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران بوده است.”

اظهارات مقامات ایرانی در زمانی انجام شد که بازرسان آژانس وارد کره شمالی شدند تا از تاسیسات هسته ای این کشور بازدید کنند. کره شمالی اعلام کرده است که رآکتور هسته ای این کشور را تعطیل خواهد کرد. این قدم مهمی در تعدیل کشمکش های موجود در مورد برنامه هسته ای این کشور به شمار می آید.

دولت بوش همچنان “نسبت به وجود یک برنامه مخفیانه غنی سازی اورانیوم در کره شمالی تردید دارند ولی این مطلب را به مذاکرات آتی موکول کرده اند.”

لیکن ایران همچنان درمورد برنامه هسته ای خود با آمریکا و کشور های اروپایی اختلاف دارد. آمریکا می گوید فعالیت ایران برای تولید بمب هسته ای صورت می گیرد درحالیکه تهران برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است فعالیت های غنی سازی خود را متوقف سازد. سلطانی گفت هر اقدام جدیدی از سوی شورای امنیت “فضا را مسموم” خواهد ساخت.

علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت: “صدور سومین قطعنامه علیه ایران هر گونه کوشش ایران را برای مذاکره برای روشن ساختن برنامه هسته ای خود مسدود خواهد کرد.”

وی گفت ایران علی رغم نتیجه مذاکرات به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد. وی با رد این ادعا که فعالیت غنی سازی ایران آهسته شده است گفت: “غنی سازی اورانیوم مستقل از مذاکرات با آژانس پیش خواهد رفت.”

منبع : لوس آنجلس تایمز - 16 ژوئیه 2007