راه هایی برای توقف هسته ای ایران

نویسنده

robertgatesb.jpg

دیوید کلارک

رابرت گیتس، وزیر دفاع جدید آمریکا روز پنج شنبه ضمن رد کردن احتمال حمله نظامی به ایران گفت اکنون امکان مذاکرات دیپلوماتیک نیز با ایران وجود ندارد. آن ها هنوز چیزی از ما نمی خواهند.

این اظهارات بیان این واقعیت بود که دولت بوش، علی رغم سخنان خشن اخیر علیه ایران، راه های زیادی برای مجبور کردن ایران به توقف برنامه اتمی خود ندارد. آقای گیتس در مجلس ناهار روز پنج شنبه به امیر قطر گفت “ایرانی ها خیلی پرخاشجو شده اند زیرا اعتقاد دارند ایالات متحده به دلیل وضعیت عراق در موضع ضعیفی قرار گرفته است.” وی تاکید کرد که ایالات متحده دست از حمایت خود از دولت های سنی منطقه بر نخواهد داشت.

یکی از مقامات وزارت دفاع روز چهار شنبه، در با ملک عبدالله پادشاه سعودی ملاقات کرد و روز بعد با امیر بحرین و در آن جا بود که گفت ایالات متحده عراق را ، علی رغم رابطه نزدیک دولت شیعه آن با ایران، به چشم سپر بلا در مقابل ایران نگاه می کند.

این مقام گفت “دوستان عرب ما، عراق را در چهارچوب چالش های جدید از سوی ایران می نگرند. این عمدتا دیدگاه عربستان سعودی است. به همین دلیل وزیر دفاع به آن ها اطمینان داد که عراق را به عنوان سدی در برابر توسعه طلبی ایران در منطقه نگاه می کند.”

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه گفت ایران آماده است هر کاری در مقابله با غرب برای حفظ برنامه هسته ای خود انجام دهد. ایران ادعا می کند اهداف صلح آمیز را دنبال می کند در حالیکه ایالات متحده هدف ایران را تولید سلاح های هسته ای می شمارد.

تلویزیون دولتی ایران از قول احمدی نژاد سخنانی مطرح کرد که ظاهرا پاسخی به تصمیم سازمان ملل به تحریم ایران وهمچنین به حضور دومین ناو آمریکا در خلیج فارس و موشک های پاتریوت در کویت و قطر بود.

کیت وینستانلی از بریتانیا که فرمانده دوم نیروهای دریایی ائتلاف درمنطقه است روز پنج شنبه به خبر نگاران گفت حضور ناو هواپیما بر در منطقه برای تهدید ایران نیست ولی اضافه کرد: “البته در این میان پیامی هم برای ایران در آن نهفته است.”

آقای گیتس، که در عین حال از نیروی دریایی و هوایی آمریکا در منطقه نیز بازدید کرد گفت این حضور به منظور نشان دادن آن است که ایالات متحده، علی رغم مشکلاتی که در عراق با آن روبروست، به تعهدات خود در تامین امنیت خلیج فارس پایبند است. وی افزود: “هیچ کس به دنبال جنگ دیگری در منطقه نیست. به نظر من راه های زیادی برای برخورد با ایران وجود دارد. نیازی به جنگ نیست.”

وی اعتراف کرد که مشکلات ایالات متحده در تثبیت وضعیت عراق این فرصت را برای ایران فراهم کرده است که به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه باشد ولی ایران در این مورد “اغراق می کند”.

وی گفت هر چند ایران باعث نگرانی همسایگان می شود ولی وی با منتقدین و همچنین “گروه مطالعه عراق” مخالف است که عقیده دارند دولت بوش باید با ایران مذاکره کند و از این کشوربرای تثبیت وضعیت عراق کمک بگیرد. آقای گیتز پیش از انتخاب شدن به وزارت دفاع عضو این گروه مطالعه بود.

کاخ سفید برای افزایش نفوذ خود وبه عنوان یک اهرم، در آخرین لحظات سال گذشته تصویب کرد که عوامل ایران در عراق، که به زعم مقامات آمریکا در تهیه بمب هایی که در کشتن سربازان آمریکا بیشترین دست دارند، مورد تعقیب و بازداشت قرار گیرند.

منبع: نیویورک تایمز، هجده ژانویه