فالاچی و خمینی روی پرده‌ی سینما

نویسنده

زندگی “اوریانا فالاچی”، یکی از مشهورترین روزنامه‌نگاران قرن بیستم که مصاحبه‌هایش با محمدرضا شاه پهلوی و آیت‌الله خمینی (به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸) باعث شهرت‌اش در میان ایرانی‌ها شد، در قالب فیلمی ۲۰۰ دقیقه‌ای به نام “اوریانا” ساخته شده و به زودی نسخه‌ای از آن در سینماهای سراسر دنیا اکران خواهد شد.

نسخه‌ی سینمایی فیلم زندگی “اوریانا فالاچی” با نام “اوریانا” و کارگردانی “مارکو تورکو” در 106 دقیقه در فرانسه  روی اکران است. این فیلم پیش از این، در دو قسمت از تلویزیون دولتی ایتالیا پخش شده. فالاچی به دلیل مصاحبه‌هایش با محمدرضا شاه پهلوی و آیت‌الله خمینی (به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸) در میان ایرانیان شهرت زیادی دارد. نکته‌ی جالب توجه این فیلم، تصویر کردن مصاحبه‌ی تاریخی فالاچی با خمینی است که البته اشکالات تاریخی فراوان دارد. در این سکانس‌ها پاسدارهای محافظ خمینی چفیه‌های‌شان را مثل کردها دور سرشان بسته‌اند و فضای شهر قم شبیه کشورهای عربی ساخته شده و روی تصاویر هم از موسیقی عربی استفاده شده. در بخش بازسازی مصاحبه‌ی فالاچی و خمینی، وقتی پرسش ژورنالیست مشهور ایتالیایی درباره‌ی دیکتاتور بودن خمینی توسط مترجم ترجمه نمی‌شود، فالاچی خود به زبان انگلیسی سوال‌اش را مطرح می‌کند و رهبر انقلاب ایران هم به همین زبان پاسخ او را می‌دهد و در جای دیگری دیالوگی به زبان فرانسه بین آیت‌الله و روزنامه‌نگار شکل می‌گیرد که واقعیت تاریخی ندارد. ضمن این‌که جاری شدن عقد موقت بین فالاچی و مترجم‌اش هم در فیلم نمایش داده می‌شود که باز با اتفاقات تاریخی و ثبت شده مطابق نیست.

فیلم بخش‌های مهمی از زندگی فالاچی مثل مخالفت صریح‌اش با اسلام در کتاب “خشم و غرور” را هم بازتاب نمی‌دهد تا این ترکیب تاریخ، زندگینامه و رومانس از سوی منتقد “هالیوود ریپورتر”  کاری ضعیف و پائین‌تر از حد اعتبار و شهرت فالاچی خوانده بشود.