هزینه برای موفقیت در اوپک

نویسنده

» گزارش نیشن از وضعیت صادرات نفت ایران

وزیر نفت ایران گفت، ایران از ماه مارس حدود 25 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرده است اما نیاز دارد به سرمایه‌گذاری روی نفوذ خود در اوپک ادامه دهد.

سال گذشته تولید نفت ایران به خاطر تحریم‌های غرب افت شدیدی داشت و عراق فرصت یافت تا جایگاه ایران به عنوان دومین صادرکننده نفت در اوپک را تصاحب کند.

تحریم‌ها ده‌ها میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را کاهش داده و نفوذ ایران در اوپک را کم کرده است.

مقامات ایران در رویارویی با کاهش صادرات نفت وجهه خود را حفظ کرده‌اند و استدلال می‌کنند فروش کمتر نفت خام و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش توان پالایش بیشتر به نفع اقتصاد کشور است. شانا، وب‌سایت وزارت نفت به نقل از رستم قاسمی وزیر نفت می‌گوید: “ما باید توان تولید را بالا ببریم و جایگاه خود در اوپک را با توجه به حساسیت بازار نفت حفظ کنیم و در عین حال سعی کنیم فروش مواد به صورت خام را محدود کنیم”.

قاسمی گفت در طی پنج سال ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی لازم است. با این وجود ایران به علت فشارهای واشنگتن بر خریداران بزرگ آسیایی، برای فروش نفت تولیدی خود دچار مشکل است. محدودیت‌های بانکی بین‌المللی کار را برای خریداران نفت ایران بسیار مشکل کرده است و ریسک آن را برای آن‌ها بالا برده است. قاسمی گفت، اما با این وجود اخیرا سرمایه‌گذارای خارجی در بخش نفت و گاز ایران به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی ایران نیز قبول کرده است تا سرمایه‌های خود در بانک‌های مختلف خارجی را وارد پروژه‌های صنعت نفت کند. وی توضیحی در مورد چگونگی این کار نداد.

ایران که به علت بن‌بست با واشنگتن از خطوط اعتباری بین‌المللی و تکنولوژی غربی محروم است تلاش می‌کند برای پروژه‌های بخش انرژی سرمایه جذب کند.

به گزارش شانا، شرکت نفت فراساحلی ایران قصد دارد روز دوشنبه اوراق قرضه ریالی صادر کند و به خریداران در مدت چهار سال ۲۰ درصد سود بدهد.

شانا گفت، تحت بودجه سالانه امسال، بسیاری از وزارتخانه‌های دولتی نیز اجازه یافته‌اند برای تامین بودجه پروژه‌های نفتی میلیارد‌ها دلار اوراق قرضه صادر کنند. حتی سرمایه‌گذارانی که در وام‌های با ریسک بالا تخصص دارند می‌گویند به احتمال زیاد بسیاری از موانع بانکی، سرمایه‌گذاران خارجی اوراق قرضه ایران را می‌ترساند و باز خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تخمین می‌زند که صادرات نفت ایران از ۲/۲ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۱۱ به تنها ۸۶۰ هزار بشکه در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ رسیده است.

منبع: نیشن - 7 ژانویه