مقامات، شجاعت پذیرش مسئولیت حصر را ندارند

نویسنده
حسین محمدی

» نامه فرزندان دو رهبر جنبش سبز:

فرزندان میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، با انتشار نامه‌ای خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار روشن شدن وضعیت والدین خود پس از نزدیک به دو سال حصر شدند.

آنان با بیان اینکه مقامات رسمی حکومت جمهوری اسلامی “شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی” آنان را ندارند، افزودند که این “فقدان شجاعت” باعث رفع مسئولیت از مقامات ارشد نظام در این خصوص نیست. آن‌ها در این نامه خواستار آن شده‌اند که “مقامات عالی کشور باید تکلیف پرونده عزیزان ما را در اسرع وقت مشخص کنند و بعد از نزدیک به دوسال زندان غیر قانونی آنها را فوراً و بدون طرح هر گونه بهانه واهی آزاد کنند”.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی پس راه‌پیمایی ۲۵ بهمن سال ۸۹ توسط مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت و در حصر خانگی قرار گرفتند. چندی پیش، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، فاش کرد که “در یک جلسه ای بعد از فتنه روز عاشورا ما به ایشان [آیت‌الله خامنه‌ای] عرض کردیم که یک تعداد از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند. فرمودند بروید ابتدا احراز کنید بعد بیاورید پیش من از من مجوز بگیرید. بعد از احراز یک لیست ۴۰ نفره بردیم فرمودند؛ این چند نفر با من… قطعا در هر جای دنیا چنین اتفاقی می افتاد با عوامل آن برخورد خیلی شدیدتری می کردند”.

احمدی‌مقدم گفته بود که نیروی انتظامی قصد بازداشت این افراد را داشت، اما این اتفاق نیفتاد و آن‌ها تنها در حصر رفتند: “اگر مخالفت مقام معظم رهبری نبود برخوردی شدیدتر از حصر خانگی با آنان می‌شد… قرار بود واقعا با این‌ها برخوردهای جدی کنیم ولی آقا اجازه ندادند”.

نامه فرزندان موسوی و کروبی پس از آن منتشر شد که در ماه‌های گذشته اخباری درباره سلامتی موسوی و کروبی، به رسانه ها راه یافت؛ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، اجازه حضور در مراسم ختم پدر رهنورد را نیافتند. ماه گذشته نیز سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – نوشت که ماموران امنیتی که وظیفه مراقبت از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده دارند “از تامین مواد غذایی آنها سر باز زده اند و خانواده را مامور تهیه مواد غذایی آنها کرده اند”.

این وب‌سایت چنین اقدامی را “نگران کننده” توصیف کرده و نوشته بود: “خانواده موسوی حتی نمی توانند مطمئن شوند که این مواد غذایی با چه وضع و کیفیتی” به دست موسوی و رهنورد می‌رسد.

گفته می‌شود پیش از این و هنگامی که برای نخستین بار چنین مساله‌ای مطرح شده بود، موسوی و رهنورد، آن را “به منزله ی تهدید جانی قلمداد کردند و هشدار دادند که مسئولیت سلامت آنها بر عهده زندانبانان است”.

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این ماموران امنیتی از آوردن هرگونه مواد غذایی از سوی فرزندان میرحسین و رهنورد برای پدر و مادر زندانی شان جلوگیری می کردند و مواد غذایی را خود تامین می کردند.

در ماه‌های گذشته اخباری درباره وضعیت نه چندان مناسب جسمی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، منتشر شده است. گفته می‌شود که در آخرین ملاقات‌های انجام شده، دست و صورت زهرا رهنورد دچار لرزش شده است. همچنین میرحسین موسوی در یک ماه گذشته به دلیل بیماری قلبی حداقل دو بار به بیمارستان برده شده و موارد معالجه قرار گرفته است.

اکنون فرزندان دو رهبر در حصر جنبش سبز در نامه خود نوشته اند که “اصرار بر نقض آشکار حقوق اولیه انسانی و قوانین و مقررات جاری کشوری” در مورد کروبی، موسوی و رهنورد “نمی‌تواند بدون تایید یا اطلاع مقامات عالی کشور باشد” و اضافه کرده‌اند: “بعد از گذشت نزدیک به دو سال از زندان خانگی، هنوز هیچ مقام رسمی شجاعت پذیرش مسئولیت رسمی برای تعیین وضعیت قضایی عزیزان ما که مورد مهر بخش عظیمی از مردم ایران هستند، نیافته است. پر واضح است که فقدان شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی رافع مسئولیت مقامات ارشد نظام نیست”.

فرزندان موسوی و کروبی همچنین خواستار آن شده‌اند که به آنها فرصت داده شود تا “از مظالمی که بر آنها رفته شکایت کنند”.

ماه گذشته، مهدی کروبی تحت نظر پزشک معتمد خود قرار گرفت و برای طی مراحل درمانی به بیمارستانی در تهران نیز منتقل شد. این انتقال پس از آن رخ داد که طی هفته‌های گذشته وضعیت جسمی کروبی نامطلوب گزارش شده بود و خانواده وی در پی بروز علائم هشدار دهنده در وضعیت جسمی او، خواستار انتقال به بیمارستان و همچنین دسترسی به پزشک مورد اعتماد خانواده شده بودند.

فرزند مهدی کروبی در این باره گفته بود: “خانواده متوجه کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی ایشان شده‌‌ است. ایشان روزی یکبار غذای گرم بیشتر استفاده نمی‌کند و خانواده متوجه شد که ایشان حتی تمایلی به استفاده از این غذای گرم روزی یکبارهم نداشته و به شدت وزن کم کرده‌اند… بنابه نظر پزشکان مورد اعتماد ما که با آن‌ها موضوع را مشورت و بحث کردیم، آنان اعلام کردند که سیستم گوارشی آقای کروبی باید کاملا مورد چک قرار بگیرد، زیرا ممکن است با توجه به علائمی که ما اعلام کرده‌ایم، دلایل دیگری هم برای کاهش وزن ایشان وجود داشته باشد”.

فاطمه کروبی، نیز درباره بیماری مهدی کروبی، گفته بود: “در یکی از بیمارستان هایی که خودشان صلاح دیدند بستری کردند و یک آندوسکوپی با یک بیهوشی خفیف دادند. که در آندوسکوپی مشخص شد که ورم روده و معده و کمی عفونت گوارشی دارند. به هر حال دارو دادند و برگرداندند همان جایگاه حبس شان”.

انتشار اخبار مختلف درباره وضعیت جسمانی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با واکنش سیدمحمد خاتمی مواجه شد. وی در پیامی تصویری که برای مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران ارسال کرد، ضمن هشدار نسبت به وضعیت سلامتی این سه تن، گفت: “ایجاد تفاهم ملی برای تامین خواست های ملت ایران و به خصوص آزادی های اساسی و حقوق اساسی ملت و آزادی انتخابات، این است که ما شاهد باشیم زندانیان ما آزاد بشوند، کسانی که در حصر هستند، حصر از آنها برداشته شود که این باعث تلطیف فضا و گشاینده راه به سوی آینده ای بهتر خواهد بود. امروز علاوه بر ناخشنودی از دربندبودن بسیاری از نیروهای شایسته، ما به جد نگران سلامتی این عزیزان هستیم. به خصوص جناب آقای مهندس موسوی، جناب آقای کروبی و خانم رهنورد که در این موقعیت، سلامت آنها و دیگران تهدید می شود”.